Panasonic Lumix DC-G9 - test aparatu
5. Balans bieli
Panasonic Lumix G9 posiada następujące nastawy balansu bieli:
- AWB – automatyczny balans bieli,
- AWBc – automatyczny balans bieli z zachowaniem zimnej kolorystyki,
- Światło słoneczne,
- Pochmurny dzień,
- Cień,
- Żarówki,
- Lampa błyskowa,
- Ustawienie według wzorca bieli 1, 2, 3, 4,
- Manualne nastawy balansu bieli 1, 2, 3, 4.
Możliwe jest również wykorzystanie funkcji wielokrotnego balansu bieli – aparat wykonuje wtedy trzy zdjęcia z różnymi nastawami temperatury barwowej. Funkcja ta jest dostępna jedynie przy korzystaniu z manualnych nastaw balansu bieli. Można również precyzyjnie ustawić balans bieli, gdy nie można uzyskać żądanego odcienia poprzez regulację jednego z trybów. G9 umożliwia regulację następujących odcieni:
- A (bursztynowy: pomarańczowy),
- B (niebieski: niebieskawy),
- G (zielony: zielonkawy),
- M (karmazynowy: czerwonawy).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.83 | 110.1 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.84 | 109.9 |
Pochmurny dzień | Auto | 13 | 119.7 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 14.6 | 121.6 |
3000K | AWBc | 16.1 | 108.4 |
3000K | AWB | 19.8 | 114.1 |
3000K | Żarówki | 9.58 | 100.7 |
3000K | 3000K | 6.95 | 94.76 |
5500K | Auto | 7.17 | 110.6 |
5500K | 5500K | 7.24 | 108.9 |
Lumix G9 miewa niekiedy problemy z prawidłowym oddaniem kolorów. Ze sporym, przekraczającym dC 10 błędem spotkamy się nie tylko przy naturalnym świetle w dniu pochmurnym, ale również w świetle żarowym, używając nastawy automatycznej oraz automatycznej z priorytetem bieli. Z kolei dobrym oddaniem bieli charakteryzują się nastawy w dniu słonecznym oraz świetle 5500K, a także nastawa 3000K w świetle żarowym.
Praktycznie we wszystkich zmierzonych przez nas warunkach nasycenie kolorów przekracza 100% – tym razem jednak, w przeciwieństwie do GH5, nieznacznie. Maksymalne nasycenie sięga 120%, a średnia ze wszystkich pomiarów to 109.9%. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów wykonanych tradycyjnie za pomocą programu Imatest prezentujemy w tabeli poniżej.