Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 5585 zł

Sprawdź

Cena: 5789 zł 4499 zł

Sprawdź

Aparat cyfrowy Nikon Z6 III body

Cena: 11369 zł 9999 zł

Sprawdź

Test aparatu

Panasonic Lumix DC-G9 - test aparatu

26 stycznia 2018

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Na początku tego rozdziału pokazujemy tradycyjnie wykres prezentujący wyniki pomiaru szumu zarejestrowanego na zdjęciach JPEG. Zauważyć można, że nawet przy najniższym parametrze odszumiania jest ono obecne i wyraźne, a kompensowane są wszystkie składowe RGBY. Z pierwszym wyraźniejszym załamaniem spotkamy się już przy ISO 400, a z następnym dla nastawy ISO 3200.

Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Lumix G9 posiada 11-stopniową skalę odszumiania JPEG-ów. W poniższej tabelce prezentujemy wycinki zdjęć obrazujące intensywność odszumiania na minimalnym (−5), średnim (0) oraz maksymalnym (+5) poziomie, na zdjęciach wykonanych przy czułości ISO 12800 oraz 25600.


----- R E K L A M A -----

ISO 12800
Odszumianie −5
Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie 0
Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie +5
Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 25600
Odszumianie −5
Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie 0
Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie +5
Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Wyraźnie widać, że nawet przy najniższej nastawie całkiem mocne odszumianie jest obecne. Wraz z kolejnymi nastawami jego intensywność zwiększa się i – według nas – zbyt mocno degraduje szczegółowość zdjęcia.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z G9 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z aparatów Olympus E-M1 Mark II oraz Sony A6500. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

Szczegółowość obu aparatów systemu Micro 4/3 stoi na bardzo porównywalnym poziomie. Również pod względem zaszumienia, do ISO 3200, ciężko zauważyć większe różnice. Od ISO 6400 to Olympus szumi mniej od G9. Szum w testowanym aparacie uwidacznia się od ISO 800, a ISO 6400 wydaje się być ostatnią użyteczną w pewnych sytuacjach wartością. Wydaje się, że wycinki pochodzące z A6500 charakteryzują się niższym zaszumieniem, różnica nie jest jednak specjalnie duża.

Sprawdźmy teraz, jak nasza wizualna ocena przekłada się na konkretne liczby. Wyniki naszych pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy na poniższym wykresie.

Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Krzywa zachowuje charakter wykładniczy, a wraz z kolejnymi nastawami zwiększa się odległość pomiędzy składowymi RGBY. Nie mamy więc podstaw by sądzić, że Panasonic odszumia surowe pliki.

Zerknijmy zatem, jak prezentuje się testowany Lumix w porównaniu z flagowcami konkurencji: Olympusem E-M1 Mark II, Fujifilm X-T2 oraz Sony A6500.

Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Po spojrzeniu na wykres od razu da się zauważyć, że to testowany Lumix szumi najbardziej. Do ISO 1600 różnica w procentowej obecności szumu pomiędzy nim a aparatem Olympusa jest nieznaczna, powyżej tej wartości natomiast rośnie i wynosi od 1/2 do 2/3 EV – podobne zachowanie obserwujemy dla bezlusterkowca Sony. Najlepiej zaszumienie kontroluje Fujifilm. X-T2 szumi od 1 EV do 1 i 1/3 EV mniej od flagowca Panasonika.

Tradycyjnie pokażemy jeszcze wykres wykreślony dla 48-bitowych plików TIFF.

Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i 12-bitowych RAW-ów. Te pierwsze pokazujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Pliki RAW natomiast wywoływane są programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku G9 zakres ten wynosi od 0 do 255. Identyczny zakres ma również pozioma oś histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
100 Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Do ISO 6400 histogramy są wąskie, można jednak zauważyć pewne niejednorodności po prawej stronie pików. Z tego powodu nie do końca ich kształt przypomina więc rozkład Poissona. Przy ISO 6400 wartość odchylenia standardowego rośnie powyżej wartości sygnału, a histogram przesuwa się w lewo. Przy ISO 12800 zauważamy, że histogram jest z lewej strony ucięty, co świadczy o ingerencji w surowy plik. Co ciekawe, takie zjawisko nie jest widoczne przy ISO 25600, a wartość odchylenia standardowego jest dla tej czułości niższa, niż dla ISO 12800.

Od czułości ISO 3200 zauważyć można jaśniejszy obszar po prawej strony kadru, który jest najpewniej wynikiem nagrzewającej się elektroniki, sąsiadującej z przetwornikiem. Darki pozbawione są natomiast bandingu, co należy zaliczyć na plus.

Spójrzmy na analizę statystyczną przedstawionych powyżej darków.

ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
100 143.036 10.602
200 143.334 17.723
400 145.023 30.465
800 145.378 50.894
1600 147.320 78.210
3200 144.949 107.138
6400 147.900 193.947
12800 131.101 251.120
25600 138.599 189.680

Dla porządku prezentujemy darki w formacie JPEG.

RAW
ISO Dark Frame Crop
100 Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix DC-G9 - Szumy i jakość obrazu w RAW