Apple iPhone 8 Plus - test aparatu
5. Jakość zdjęć i filmów
Niestety, iPhone 8 Plus nie umożliwia dostępu do RAW-ów, ani nawet regulacji podstawowych parametrów ekspozycji (włącznie z czułością ISO) w domyślnej aplikacji Aparat. Korzystając z niej, można dokonać jedynie korekty ekspozycji. Jednakże smartfony Apple wyposażone w system iOS 10 lub nowszy mają możliwość rejestracji zdjęć w surowym formacie, jeśli użyjemy do tego odpowiedniej aplikacji zewnętrznej.
Z tego powodu zdecydowaliśmy się, obok klasycznego testu smartfona, skorzystać z aplikacji Lightroom Mobile oraz Halide, aby zobaczyć, jak wyglądają RAW-y z obu aparatów oraz porównać JPEG-i na każdej z czułości. Otrzymane wyniki nie mają żadnego wpływu na ocenę końcową smartfona, traktować je zatem trzeba jako rozszerzenie testu, a nie jego pełnoprawną część.
Najnowszy smartfon firmy z Cupertino domyślnie umożliwia rejestrację zdjęć w dwóch formatach: HEIF (High Efficiency Image Format) oraz JPEG. Dostęp do zdjęć w formacie HEIF jest możliwy, przykładowo, przy skorzystaniu z wyżej wspomnianej aplikacji Halide i po przesłaniu ich na iCloud Drive. Takim też sposobem pozyskaliśmy zdjęcia tej samej sceny, wykonane z ustawieniem formatów HEIF jak i JPEG, aby możliwa była ocena stopnia kompresji zdjęć wykonanych w JPEG-ach. Dodatkowo, korzystając z Halide wykonaliśmy RAW-a, którego po uprzednim przekonwertowaniu do 24-bitowego TIFF-a również prezentujemy w porównaniu. Jako że porównanie to ma na celu przede wszystkim wzrokową ocenę działania algorytmów obróbki obrazu, skorzystaliśmy jedynie z obiektywu 28 mm.
HEIF (3.7 MB) | |||
JPG (5.8 MB) | |||
RAW (13 MB) | |||
Oprócz scenki w oświetleniu dziennym, wykonaliśmy również zdjęcie w nocy, jako że jest to jedyny sposób, aby zmusić domyślną aplikację Aparat do pracy na wyższych czułościach.
HEIF (1.8 MB) | |||
JPG (3.2 MB) | |||
RAW (10.2 MB) | |||
W bezpośrednim porównaniu widać wyraźnie, że dla jakości zdjęcia nie ma większego znaczenia, czy korzystamy z formatu HEIF czy JPEG. Widać również, że zarówno jeden jak i drugi jest w znacznym stopniu wyostrzany i odszumiany, kiedy porównamy go z RAW-em uzyskanym za pomocą Halide. Widząc taki rezulat, postanowiliśmy również dokonać pomiarów rozdzielczości i szumu, korzystając z obu aparatów.
Rozdzielczość
Rozdzielczość układów, w rozumieniu wartości funkcji MTF50, wyznaczyliśmy przy użyciu aplikacji Aparat oraz Halide, która jest jedną z najpopularniejszych propozycji tego typu dostępnych w AppStore. Pomiary wykonaliśmy przy użyciu programu Imatest na zdjęciach tablicy testowej. Ze względu na stały otwór względny układów wyniki prezentujemy w formie tabeli, zamiast wykresu.
Obiektyw 28 mm f/1.8 | |||
Centrum | Brzeg | ||
Aparat | 2916 lw/ph | 2647 lw/ph | |
Halide | 2612 lw/ph | 2261 lw/ph |
Obiektyw 56 mm f/2.8 | |||
Centrum | Brzeg | ||
Aparat | 1964 lw/ph | 1753 lw/ph | |
Halide | 1970 lw/ph | 1716 lw/ph |
Rezultaty są dość ciekawe. Przede wszytskim, widać, że układ wyposażony w teleobiektyw jest dużo słabszy, niż ten z obiektywem 28 mm. Aby ocenić stopień wyostrzania JPEG-ów przejdźmy do pomiarów wykonanych na surowych plikach.
Obiektyw 28 mm f/1.8 | |||
Centrum | Brzeg | ||
1564 lw/ph | 1101 lw/ph |
Obiektyw 56 mm f/2.8 | |||
Centrum | Brzeg | 1129 lw/ph | 1001 lw/ph |
Już na pierwszy rzut oka widać, że JPEG-i, uzyskane zarówno poprzez Halide jak i domyślną aplikację Aparat, są w ogromnym stopniu wyostrzane. Aby jednak ocenić, czy takiemu samemu procesowi są poddane RAW-y z Halide, przyjrzyjmy się wykresom przebiegu funkcji MTF.
Najpierw dla układu wyposażonego w obiektyw 28 mm.
Oraz dla układu wyposażonego w obiektyw 56 mm.
Na wykresach nie występują lokalne maksima, możemy zatem uznać, że surowe pliki, uzyskane przy pomocy aplikacji Halide, nie są poddawane programowemu wyostrzaniu.
Szumy
Szum zmierzyliśmy na podstawie zdjęć tablicy Kodaka Q-14, korzystając z programu Imatest. Korzystaliśmy jedynie z aplikacji Halide, jako, że domyślna aplikacja Aparat nie umożliwia zmiany czułości ISO.
Najpierw przyjrzyjmy się wynikom, które uzyskał układ wyposażony w obiektyw 28 mm. Zaczniemy od pomiarów wykonanych na plikach JPEG.
Fakt, że wszystkie składowe przyjmują zbliżone do siebie wartości pozwala sądzić, że pliki JPEG są w znacznym stopniu odszumiane. Po drugie – wykres zdecydowanie nie rośnie wykładniczo. Przyjrzyjmy się zatem pomiarom wykonanym na RAW-ach.
Ponownie do czynienia mamy z niefizycznym zachowaniem. Ilość szumu dla ISO 50 praktycznie odpowiada tej dla ISO 100, podobnie sprawa ma się w przypadku ISO 200 i 400. Wydaje się również, że pliki RAW są poddawane procesowi odszumiania – a to zdecydowanie nie powinno mieć miejsca.
Przejdźmy teraz do układu wyposażonego w obiektyw 56 mm. Poniżej prezentujemy wykres dla plików JPEG.
Po raz kolejny obserwujemy to, co już opisywaliśmy wyżej – niefizyczne zachowanie oraz dobrze widoczne odszumianie plików JPEG.
Po raz kolejny zastrzeżenia mamy do wyglądu wykresu dla RAW-ów. Dla trzech pierwszych czułości (ISO 25, 50, 100) wykres przyjmuje niemal takie same wartości szumu. Są to przesłanki do przypuszczeń, że dwie najniższe czułości mogą być dodane na drodze programowej. Podobnie czułość ISO 1250. Również tutaj zaobserwowaliśmy ślady odszumiania surowych plików.
Jakość optyki
Aby ocenić jakość obiektywu zastosowanego w aparatach iPhone 8 Plus wykonaliśmy kilka testowych zdjęć. Pozwolą one ocenić poziom aberracji chromatycznych, odblasków oraz dystorsji.
Chcąc ocenić poziom aberracji chromatycznych powodowanych niedoskonałością toru optycznego, wystarczy sfotografować ciemny element na jasnym tle. Jeśli aparat nie radzi sobie z kontrolą tej wady optycznej, to przy krawędzi ciemnego elementu pojawi się kolorowa obwódka. Na poniższych wycinkach nie ma śladu aberracji chromatycznej. O ile w przypadku obiektywu 28 mm jest ona korygowana prawdopodobnie na drodze programowej (widać białe obwódki przy kontrastowych krawędziach), to w przypadku 56 mm wydaje się, że brak aberracji chromatycznej jest zasługą optyki.
Obiektyw 28 mm f/1.8 | |||
Obiektyw 56 mm f/2.8 | |||
Obiektyw 28 mm f/1.8 |
Obiektyw 28 mm f/1.8 |
Obiektyw 56 mm f/2.8 |
Obiektyw 56 mm f/2.8 |
Obiektyw 28 mm f/1.8 |
Obiektyw 28 mm f/1.8 |
Obiektyw 28 mm f/1.8 |
Obiektyw 56 mm f/2.8 |
Obiektyw 56 mm f/2.8 |
Obiektyw 56 mm f/2.8 |
Jakość filmów
Pod względem jakości filmów iPhone 8 Plus bardzo pozytywnie zaskakuje. Do dyspozycji mamy najpopularniejszy kodek H.264 (AVC) oraz nowy H.265, znany także pod nazwą HEVF (High Efficiency Video Format). Nagrywać możemy w jakości 4K 24p/30p/60p (najwyższy klatkaż tylko w HEVF), a także Full HD 30p/60p oraz HD 30p. Ciekawą opcją jest także filmowanie z prędkością aż 240 kl/s – z tym, że przy nagrywaniu w 1080p korzystać musimy z formatu HEVF, przy 720p dostępny jest format AVC. Ostatni dostępny wariant to 120 klatek przy rozdzielczości Full HD.Aparat nie ma żadnego problemu z doborem poprawnej ekspozycji i jej zmianą w trakcie nagrywania. Cieszy obecność stabilizacji optycznej – jednak jest w nią wyposażony jedynie układ z obiektywem 28 mm.
Poniżej przedstawiamy przykładowe filmy nagrane smartfonem Apple iPhone 8 Plus: