Olympus E-PL9 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny (5300K),
- Cień (7500K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3000K),
- Światło jarzeniowe (4000K),
- Światło lampy błyskowej (5500K),
- Cztery ustawienia ręczne według wzorca bieli,
- Skala temperaturowa Kelwina (2000–14000K, ze skokiem co 50, 100, 200, 400 i 1000K w zależności od wartości temperatury).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 3.96 | 115.7 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 8.59 | 119.2 |
Pochmurny dzień | Auto | 8.1 | 115.2 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 6.17 | 116.5 |
3000K | Auto | 9.16 | 100.3 |
3000K | Auto (zach.ciepły kolor wł.) | 13.8 | 116.6 |
3000K | Żarówki | 7.79 | 107.7 |
3000K | 3000K | 7.62 | 114.1 |
5500K | Auto | 8.44 | 118.7 |
5500K | 5400K | 10.5 | 121.7 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 4.29 | 110.5 |
W większości przypadków automatyczny balans bieli sprawdził się lepiej niż dedykowane ustawienie. Dla większości sytuacji testowych błędy dC nie są duże, wyjątkiem jest tu światło żarowe oraz światło jarzeniowe, gdzie zbliżają się w okolice 10. Włączenie opcji „WB AUTO Zachowaj ciepły kolor” powoduje, w istocie, zachowanie ciepłego odcienia na zdjęciu. Pomiary wykazały, że uzyskane przy tym ustawieniu błąd dC oraz błąd saturacji są nieco większe, niż w przypadku automatycznej nastawy balansu bieli. W niektórych sytuacjach jednak, może znaleźć zastosowanie.
Aparat ma tendencję do przesycania barw. Szczególnie zaobserować to możemy przy świetle jarzeniowym oraz korzystając z dedykowanego ustawienia w świetle słonecznym.