Olympus E-PL9 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Analiza wykresu pokazuje, że producent stosuje redukcję szumów, nawet pomimo wyłączenia tej opcji w menu – wszystkie składowe są stosunkowo blisko siebie. Sam szum przyjmuje niskie wartości, które nawet dla ISO 25600 nie przekraczają 3.5%. Są to wyniki nieco lepsze niż u poprzednika, jednak wydaje się też, że zastosowane odszumianie jest nieco bardziej inwazyjne.
W E-PL9 intensywność procesu odszumiania na wyższych czułościach można kontrolować w 3-stopniowej skali. W poniższej tabelce prezentujemy zdjęcia wykonane przy teoretycznie wyłączonej redukcji oraz na poszczególnych ustawieniach stopnia intensywności tego procesu dla czułości ISO 12800 oraz ISO 25600.
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 25600 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Różnica między kolejnymi stopniami redukcji szumów (szczególnie dla ISO 12800) daje kosmetyczne rezultaty. Sam poziom zaszumienia pozostaje podobny, tracimy jednak sporą część detali. Dla ISO 25600 różnica jest już bardziej zauważalna i tu widać wyraźnie, że wraz ze stratą detali idzie też zmniejszenie zaszumienia na zdjęciu. Wspomnieć też trzeba, że producent stosuje odszumianie, nawet jeśli ustawimy ten parametr w pozycji „Wyłącz” – wraz ze zmianą wartości parametru tracimy znaczną część szczegółów na zdjęciu, nie polecamy zatem korzystać z niego.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom z E-PL9 zapisanym w formacie RAW. Wywołaliśmy je programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy wycinki zdjęć z Fujifilm X-A3 oraz Panasonika GX800.
Matryca Olympusa generuje zadowalający obraz. Panasonic i Fujifilm prezentują pod kątem szczegółowości podobny poziom.
Oceniając poziom widocznego na zdjęciach szumu widzimy, że Fujifiilm poradził sobie najlepiej, choć ciężko tu mówić o zdecydowaniej przewadze. Aż do ISO 1600 wszystkie trzy aparaty prezentują podobny poziom zaszumienia i do tej czułości obraz uzyskiwany za pomocą każdego z nich można uznać za użyteczny.
Przyjrzyjmy się teraz wynikom pomiarów. Te uzyskaliśmy programem Imatest na podstawie surowych zdjęć tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów.
W przebiegach krzywych poszczególnych składowych nie dostrzegamy niczego niepokojącego. Wydaje się, że surowe pliki nie są przez E-PL9 odszumiane.
Rzućmy teraz okiem na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla testowanego bezlusterkowca i trzech konkurencyjnych modeli.
Na powyższym wykresie widać to, co zaobserwowaliśmy podczas analizy wycinków scenki. Poziom szumu w bezlusterkowcach Fujifilm i Olympusa jest podobny (z wyjątkiem ISO 6400). Nieco więcej szumu zobaczymy na zdjęciach z aparatów Panasonika i Canona, szczególnie gdy skorzystamy z najwyższych czułości.
Tradycyjnie na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.
Darki
Sprawdźmy teraz, jak Olympus E-PL9 zachowuje się w kategorii prądu ciemnego. Jego poziom sprawdzamy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku E-PL9 zakres ten wynosi od 0 do 511. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 700 000 zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 |
Na darkach z E-PL9 nie widać niejednorodności, ani oznak bandingu. Również histogramy nie wzbudzają wątpliwości, ich główna część kształtem przypomina rozkład Poissona.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
100 | 254 | 3.623 |
200 | 254 | 3.245 |
400 | 253 | 5.560 |
800 | 251 | 9.580 |
1600 | 243 | 17.479 |
3200 | 234 | 27.805 |
6400 | 215 | 35.015 |
12800 | 182 | 85.540 |
25600 | 107 | 188.883 |
Na zakończenie prezentujemy jeszcze darki w formacie JPEG.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 |