Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Samsung GX-10 - test aparatu

9 maja 2007
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 35

8. Zakres tonalny


Mimo mieszanych uczuć w stosunku do ilości szumów na zdjęciach i darkach, pod względem zakresu tonalnego GX-10 robi duże wrażenie. Z pewnością ze względu na niskie wartości szumów przy 100 ISO, zakres tonalny dla tej wartości wyniósł 6.6 EV dla najlepszej jakości zdjęcia. To 0.5 EV więcej niż w przypadku Nikona D80, i nieco mniej niż dla Nikona D200 i Canona 20D. Względnie bardzo dobrze, w porównaniu do konkurencji, jest też przy 1600 ISO, gdzie zakres tonalny wyniósł 3.5 EV - więcej niż w przypadku Nikonów, ale mniej niż dla 20D.

Samsung GX-10 - Zakres tonalny

Zarówno w Samsungu GX-10 jak i Pentaxie K10D zastosowano nowe rozwiązanie w postaci 22-bitowego konwertera analogowo-cyfrowego A/D. Do tej pory w lustrzankach standardem była konwersja 12-bitowa. Od rozdzielczości takiego przetwornika (liczby określonej przez ilość bitów) zależy ilość informacji jaką może on przetworzyć na dyskretny sygnał cyfrowy z sygnału ciągłego jaki generowany jest przez światło. Ponieważ zakres równy 12 bitów odpowiada liczbie 2 podniesionej do potęgi 12, a 22 bitów - 2 do potęgi 22, to w rezultacie otrzymujemy 1024 razy więcej informacji jakie może zapisać 22-bitowy konwerter w porównaniu do 12-bitowego. W praktyce jednak rozdzielczość przetwornika limitowana jest przez stosunek sygnału do szumu. Dzięki przetwornikowi o większej rozdzielczości zdjęcia powinny charakteryzować się większą dynamiką tonalną, która ma odzwierciedlenie w zakresie tonalnym - mówiąc ogólnie, aparat może dostrzegać kolory z większą rozdzielczością. Ma to swoje przełożenie głównie w rejestrowaniu szczegółów przy dużym gradiencie światła (silne światło i cienie na zdjęciu). Dodatkowo na ilość informacji ma wpływ głębokość studni kamery CCD, a także wielkość piksela. Osobną kwestią jest również fakt, że pomimo 22-bitowego przetwornika zdjęcia są konwertowane do 12-bitowego RAW-a lub 8-bitowego JPEG-a, co musi prowadzić do utraty pewnej ilości informacji. Najprawdopodobniej to właśnie jest przyczyną zakresu tonalnego, który jest podobny lub tylko nieznacznie większy niż u konkurencji. Trzeba jednak zauważyć, że zdjęcia z GX-10 cechuje duża dynamika szczególnie w jasnych obszarach. W praktyce przejawiać się to będzie, między innymi, mniej przepalonym obrazem przy fotografowaniu pod ostre światło.


----- R E K L A M A -----

Pomiarów zakresu tonalnego dokonywaliśmy na tablicy Stouffer 4410, mierząc zakres na plikach RAW, przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Poniżej przedstawiamy zdjęcia tablicy Kodak Q-13, na których wizualnie można oceniać zakres, głównie w ciemnych obszarach.

ISO Tablica szarości
100 Samsung GX-10 - Zakres tonalny
200 Samsung GX-10 - Zakres tonalny
400 Samsung GX-10 - Zakres tonalny
800 Samsung GX-10 - Zakres tonalny
1600 Samsung GX-10 - Zakres tonalny