Samsung GX-10 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Mimo mieszanych uczuć w stosunku do ilości szumów na zdjęciach i darkach, pod względem zakresu tonalnego GX-10 robi duże wrażenie. Z pewnością ze względu na niskie wartości szumów przy 100 ISO, zakres tonalny dla tej wartości wyniósł 6.6 EV dla najlepszej jakości zdjęcia. To 0.5 EV więcej niż w przypadku Nikona D80, i nieco mniej niż dla Nikona D200 i Canona 20D. Względnie bardzo dobrze, w porównaniu do konkurencji, jest też przy 1600 ISO, gdzie zakres tonalny wyniósł 3.5 EV - więcej niż w przypadku Nikonów, ale mniej niż dla 20D.
Zarówno w Samsungu GX-10 jak i Pentaxie K10D zastosowano nowe
rozwiązanie w postaci 22-bitowego konwertera analogowo-cyfrowego A/D.
Do tej pory w lustrzankach standardem była konwersja 12-bitowa. Od
rozdzielczości takiego przetwornika (liczby określonej przez ilość
bitów) zależy ilość informacji jaką może on przetworzyć na dyskretny
sygnał cyfrowy z sygnału ciągłego jaki generowany jest przez światło.
Ponieważ zakres równy 12 bitów odpowiada liczbie 2 podniesionej
do potęgi 12, a 22 bitów - 2 do potęgi 22, to w rezultacie otrzymujemy
1024 razy więcej informacji jakie może zapisać 22-bitowy konwerter w
porównaniu do 12-bitowego. W praktyce jednak rozdzielczość przetwornika limitowana
jest przez stosunek sygnału do szumu.
Dzięki przetwornikowi o większej rozdzielczości zdjęcia powinny
charakteryzować się większą dynamiką tonalną, która ma odzwierciedlenie
w zakresie tonalnym - mówiąc ogólnie, aparat może dostrzegać kolory z
większą rozdzielczością. Ma to swoje przełożenie głównie w rejestrowaniu
szczegółów przy dużym gradiencie światła (silne światło i cienie na
zdjęciu). Dodatkowo na ilość informacji ma wpływ głębokość studni
kamery CCD, a także wielkość piksela. Osobną kwestią jest również fakt,
że pomimo 22-bitowego przetwornika zdjęcia są konwertowane do
12-bitowego RAW-a lub 8-bitowego JPEG-a, co musi prowadzić do utraty
pewnej ilości informacji. Najprawdopodobniej to właśnie jest przyczyną zakresu tonalnego, który jest podobny lub tylko nieznacznie większy niż u konkurencji. Trzeba jednak zauważyć, że zdjęcia z
GX-10 cechuje duża dynamika szczególnie w jasnych obszarach. W praktyce
przejawiać się to będzie, między innymi, mniej przepalonym obrazem przy
fotografowaniu pod ostre światło.
Pomiarów zakresu tonalnego dokonywaliśmy na tablicy Stouffer 4410, mierząc zakres na plikach RAW, przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Poniżej przedstawiamy zdjęcia tablicy Kodak Q-13, na których wizualnie można oceniać zakres, głównie w ciemnych obszarach.
ISO | Tablica szarości |
100 | |
200 | |
400 | |
800 | |
1600 |