Canon EOS 4000D - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto / Auto z priorytetem bieli,
- Dzień słoneczny,
- Cień,
- Dzień zachmurzony,
- Światło żarowe,
- Światło jarzeniowe,
- Światło lampy błyskowej,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Podobnie jak w innych typowo amatorskich lustrzankach Canona, również w 4000D zabrakło opcji ustawienia temperatury barwowej zgodnie ze skalą Kelvina. Z uwagi na stosunkowo niewielką liczbę zdefiniowanych wzorców, taka funkcja byłaby całkiem przydatna. Każdą nastawę balansu bieli możemy skorygować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) – M (Magenta) oraz B (Blue) – A (Amber) w 9-stopniowej skali. Co więcej, istnieje możliwość włączenia bracketingu WB ze skokiem ±1, ±2 lub ±3 w jednej z osi kolorów (G-M lub B-A).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.98 | 94.58 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.25 | 94.49 |
Pochmurny dzień | Auto | 14.5 | 96.71 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 19.5 | 100.8 |
3000K | Auto | 19.3 | 122.8 |
3000K | Auto (priorytet bieli) | 12 | 105.8 |
3000K | Żarówki | 8.24 | 87.67 |
5500K | Auto | 6.54 | 103.1 |
Lampa błyskowa | Auto | 9.05 | 89.91 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 9.98 | 95.05 |
Do pracy balansu bieli w 4000D mamy jedno, spore zastrzeżenie. Przy pochmurnym niebie, błędy kolorów są dość wysokie, i to zarówno przy automatycznym ustawieniu, jak i dedykowanym. Standardowo, sporym problemem jest też światło żarowe. Przy naturalnym świetle i lampie błyskowej błędy koloru utrzymują się na niskim poziomie zarówno w trybie automatycznym i przy ustawieniach dedykowanych. Tradycyjnie sporą wartość błędu notujemy w świetle żarowym przy standardowym ustawieniu automatycznym. Typowo ciepłe zabarwienie obrazu w tej sytuacji można zredukować w pewnym stopniu uruchamiając tryb auto z priorytetem bieli. Przy tej opcji błąd pozostaje jednak wciąż stosunkowo wyraźny i dla uzyskania lepszego efektu najlepiej użyć ustawienia dedykowanego dla światła żarowego. Z poziomem nasycenia kolorów na zdjęciach również nie ma problemów. W większości przetestowanych przypadków odchyłki od 100% są nieduże.