Canon EOS 4000D - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Standardowe parametry modyfikujące wygląd zdjęć JPEG znajdziemy pod opcją „Styl obrazów” w menu. Do wyboru mamy następujące style: Auto, Standard, Portret, Krajobraz, Neutralny, Dokładny, Monochromatyczny i Własny 1, 2, 3. Każdy z nich poza monochromatycznym może być regulowany w 8-stopniowej skali pod względem: ostrości, kontrastu, nasycenia i tonacji. W przypadku stylu monochromatycznego natomiast, mamy następujące parametry: ostrość, kontrast, efekt filtru (brak, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony) oraz efekt tonalny (brak, sepia, niebieski, purpurowy, zielony).
Istnieje możliwość wyboru proporcji obrazu zapisywanych zdjęć JPEG. Do wyboru mamy cztery ustawienia: 3:2, 4:3, 16:9, oraz 1:1.
W testowanym aparacie czułość można zmieniać w zakresie od ISO 100 do 6400 z możliwością rozszerzenia o wartość 12800, a krok zmiany ISO wynosi 1 EV. Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej zapisanych w formacie JPEG. Dla porównania prezentujemy także wycinki dla aparatów Nikon D3400 oraz Pentax K-S2.
Obraz z testowanego Canona utrzymuje się na niezłym poziomie w szerokim zakresie czułości. Tak naprawdę, dopiero od ISO 3200 widoczna jest degradacja szczegółów na zdjęciu. Dużo lepiej prezentuje się obraz z Nikona (posiadającego jednak matrycę o większej rozdzielczości), nieco lepiej wygląda to też w przypadku Pentaksa. Do ISO 6400 sytuacja się utrzymuje, dopiero na najwyższej czułości widać, jak daleko w tyle jest Canon za bezpośrednimi konkurentami.
Wyostrzanie
W Canonie 4000D zdjęcia zapisywane jako JPEG-i możemy poddać procesowi wyostrzania. Do dyspozycji mamy 8-stopniową skalę kontroli intensywność tego procesu (od 0 do 7). Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki zapisanych jako JPEG-i z najniższym stopniem wyostrzania oraz na poziomie 3 i 7. Zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 100.
Canon 4000D, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
Nie polecamy stosować wyostrzania ustawionego na maksymalną wartość. Obraz wygląda wtedy nienaturalnie i widoczne są białe obwódki przy kontrastowych krawędziach. Rozsądnie natomiast wygląda wyostrzanie ustawione w środku skali i niżej.