Panasonic Lumix DC-TZ200 - test aparatu
3. Użytkowanie i ergonomia
TZ200 posiada wystarczającą ilość przycisków i pokręteł, aby móc go obsługiwać szybko i bez zastanowienia. Funkcję pokrętła w każdym trybie możemy dostosować. Dla nieco bardziej zaawansowanych użytkowników z pomocą przychodzą cztery programowalne przyciski. W efekcie wydaje się, że biorąc pod uwagę przeznaczenie aparatu, jest on zaprojektowany jak najbardziej poprawnie.
Aparat wyposażony jest zarówno w migawkę mechaniczną, jak i elektroniczną. Ta pierwsza pozwala na wykorzystywanie czasów do 1/2000 s, druga natomiast rozszerza minimalny czas do wartości 1/16000 s - tutaj jednak, w przypadku szybko poruszających się obiektów, spotkamy się z efektem rolling-shutter. Taki zakres wydaje się wystarczający, zwłaszcza biorąc pod uwagę dość ciemny obiektyw. Pewnym ograniczeniem jest jednak fakt, że na obiektywie nie uda nam się umieścić żadnego filtru, co w połączeniu z maksymalną przysłoną f/8.0 nie pozwoli nam na efektowne rozmycie np. wodospadów.
Bardzo dużym plusem konstrukcji jest autofokus kontrastowy wyposażony w technologię DFD (depth from defocus). W efekcie, aparat przełącza ostrość pomiędzy nawet mocno oddalonymi planami wręcz momentalnie.
Nie należy również zapominać o stabilizacji obiektywu, co jest szczególnie ważne w kontekście jego światłosiły. Dzięki jej obecności, nie będziemy musieli forsować czułości ISO, co pozwoli na wykonanie mniej zaszumionych zdjęć w ciężkich warunkach oświetleniowych.
We wstępie do tego rozdziału warto omówić jeszcze dość rozbudowane, jak na pozycjonowanie aparatu, możliwości konfiguracyjne.Odpowiednie zrzuty ekranu z instrukcji przedstawiamy poniżej:
Tryb wykonywania zdjęć:
Tryb odtwarzania zdjęć:
Tak jak wspominaliśmy na początku rozdziału, jesteśmy w stanie również konfigurować pierścień zintegrowany z obiektywem oraz kółko sterujące, i to oddzielnie w każdym trybie, co dodatkowo rozbudowuje możliwość spersonalizowania aparatu.
Kolejnym plusem jest konfigurowalne szybkie menu, którego postać znawcy systemu mogą kojarzyć z innych, najnowszych aparatów producenta oraz dotykowa obsługa wszystkich parametrów. W tym miejscu po raz kolejny musimy jednak ponarzekać, że producent nie zdecydował się na wyposażenie konstrukcji w obrotowy ekran. Taka funkcjonalność byłaby szczególnie przydatna w podróży, gdzie zdarza się fotografować z różnych perspektyw, a zwłaszcza z góry, gdy chcemy wykonać zdjęcie nad głowami innych turystów.
Menu
TZ200 posiada nowy interfejs menu względem swojego poprzednika. Jest on zatem wyposażony w menu zakładkowe znane ze wszystkich najnowszych aparatów producenta. Jego obsługa jest prosta i intuicyjna, a więc nawet nowi użytkownicy systemu nie powinni mieć problemu w „połapaniu się” w rozkładzie funkcji.Poszczególne zakładki menu przedstawiamy poniżej:
Menu fotografowania:
Menu filmowania:
Menu ustawień osobistych:
Menu ustawien:
Menu odtwarzania:
Podczas wykonywania zdjęć przycisk DISP. służy do przełączania zakresu informacji dostępnych na wyświetlaczu:
- pełne informacje,
- brak informacji,
- informacje oraz elektroniczna poziomica,
- tylko elektroniczna poziomica,
- ekran wyłączony.
Mamy również możliwość osobnego włączenia histogramu oraz pomocniczej siatki kadrowania.
Warto zwrócić uwagę na dotykowy panel znajdujący się po prawej stronie ekranu. Po jego rozwinięciu zyskujemy dostęp do trzech grup opcji:
- sterowania filtrami efektowymi,
- szybkiej zmiany dotykowej migawki czy autofokusu oraz załączeniu focus-peaking,
- aktywacji funkcji klawiszy Fn5–9 oraz alternatywnych funkcji wybieraka czterokierunkowego.
- z informacjami,
- skróconymi danymi EXIF i miniaturą zdjęcia,
- ekran z histogramami RGBY,
- wskaźnik prześwietleń,
- bez informacji.
TZ200 umożliwia też wywoływanie plików RAW.
Szybkość
Po uruchomieniu aparat musi wysunąć obiektyw, przez co musimy pogodzić się z czasem oczekiwania szacowanym na ok. 1.5 s. W czasie normalnego korzystania z TZ200 nie spotkamy się jednak ze specjalnymi opóźnieniami. Czasami zdarzało się jednak, że po wyłączeniu aparatu musimy poczekać kilka dobrych sekund, aby aparat schował obiektyw.Tryb seryjny
TZ200 oferuje rozbudowany tryb seryjny. Przy pojedycznym autofokusie do dyspozycji mamy prędkości H (10 kl/s), M (7 kl/s) oraz L (2 kl/s). Podgląd na żywo jest niedostępny jedynie przy największej prędkości. Gdy zmienimy „ostrzenie” na AFC, prędkość H spada do 6 kl/s.Do testów trybu seryjnego użyliśmy karty SanDisk SDHC UHS-II Extreme PRO 16 GB 1867x. Zgodnie z naszą procedurą czułość ustawiliśmy na ISO 1600, a czas migawki na 1/1000 sekundy. Podczas testu sprawdziliśmy możliwości trybu H zarówno dla plików JPEG, RAW jak i JPEG+RAW. Zdjęcia w formacie RAW zajmowały 20.2 MB, a pliki JPEG LARGE FINE 6.3 MB.
Jak widzimy, aparat nie ma najmniejszych problemów z dotrzymaniem deklarowanych prędkości. Przy samych JPEG-ach, maksymalna prędkość utrzymuje się aż przez 24 s, a następnie nieco spada. Jeżeli rozważymy same RAW-y okazuje się, że tutaj z maksymalna prędkością wykonamy ponad 30 zdjęć. a następnie prędkość spada do niecałych 2 kl/s. Przy RAW+JPEG maksymalna prędkość utrzymuje się niecałe 3 sekundy, by następnie fotografie były wykonywane dość nierównomiernie.
Lampa błyskowa
Lampa pracuje w następujących trybach:
- lampa wyłączona,
- błysk wymuszony,
- synchronizacja z długimi czasami.
Test siły błysku lampy, jaki przeprowadziliśmy, polegał na zrobieniu zdjęcia z czasem ekspozycji 1/125 s, czułością ISO 125 i przysłoną f/8. Ogniskową obiektywu ustawiliśmy na ekwiwalent 50 mm. Kolejne zdjęcia wykonaliśmy w trybie P z czułością ustawioną na auto. Aparat do przysłony f/4.4 dobrał 1/60 s oraz ISO 800.
Panasonic TZ200 – manual | Panasonic TZ200 – tryb P |
Widać, że lampa nie doświetliła idealnie głównego motywu. Nie jest to nic zaskakującego, bowiem lampa błyskowa była w odległości około 3 m od fotografowanego przedmiotu. W trybie P aparat dobiera maksymalnie otwartą przysłonę, co jest dobrym znakiem – nie będzie bowiem potrzebne szczególne podbicie czułości.
Stabilizacja
Panasonic TZ200 został wyposażony w system optycznej stabilizacji obrazu. W menu aparatu możemy wybrać, czy ma ona działać w trybie normalnym, czy panoramowania (korekcja drgań jedynie w pionie).By sprawdzić jej skuteczność, wykonaliśmy po kilkadziesiąt zdjęć na ogniskowej 360 mm z czasem ekspozycji z zakresu od 1/400 zarówno dla stabilizacji wyłączonej, jak i włączonej. Wyniki prezentujemy na wykresie poniżej.
Możemy zauważyć, że maksymalna odległość pomiędzy krzywymi dochodzi do wartości 3.5 EV. Jest to wynik lepszy, niż osiągnął poprzednik testowanego aparatu i możemy go uznać za zadowalający.
HDR
TZ200 umożliwia wykonywanie zdjęć o zwiększonej dynamice tonalnej. Funkcja ta dostępna jest w menu aparatu, gdzie dodatkowo możemy wybrać odstęp między poszczególnymi, trzema ekspozycjami z zakresu od 1 do 3 EV i krokiem 1 EV. Dostępny jest także tryb auto. Możemy również wybrać, czy aparat ma automatycznie wyrównywać zdjęcia składowe – proces ten minimalnie zmniejsza fotografowany kadr.HDR OFF |
|
HDR 1 EV |
|
HDR 2 EV |
|
HDR 3 EV |
|
HDR AUTO |
|
Tryb kreatywnego sterowania – filtry efektowe i programy tematyczne
TZ200 posiada szereg programów tematycznych.
Oprócz tego, w aparacie nie zabrakło filtrów kreatywnych. Wybierać możemy z:
- Ekspresyjny,
- Retro,
- Dawne czasy,
- Wysoka tonacja,
- Niska tonacja,
- Sepia,
- Monochromatyczny,
- Dynamiczne czarno-białe,
- Monochromatyczny Rough,
- Monochromatyczny Silky,
- Mocny obraz,
- Wysoka dynamika,
- Efekt krosowania,
- Efekt zabawki,
- Jasny i żywy efekt zabawki,
- Bleach bypass,
- Efekt miniatury,
- Miękka ostrość,
- Fantazja,
- Filtr gwiezdny,
- Obraz jednobarwny,
- Światło słoneczne.
Ponadto w każdym z filtrów mamy dostępne dodatkowe ustawienia związane z nim. Po naciśnięciu przycisku WB korygować możemy (w zależności od wybranego filtra) intensywność, kontrast, nasycenie itp. Ponadto w trybach Efekt miniatury, Obraz jednobarwny oraz Światło słoneczne kolejne ustawienia znajdziemy pod górnym przyciskiem funkcyjnym.
Przykładowe zdjęcia z użyciem każdego z filtrów prezentujemy poniżej:
Kompozycja sekwencyjna
W TZ200 pojawiła się nowa funkcja nazywana kompozycją sekwencyjną. Polega ona na łączeniu róznych faz ruchu w jedno finalne ujęcie i odbywa się poprzez nagranie zdjęć 4K i ręcznym wybraniu ujęć. Poniżej przedstawiamy zdjęcie wykonane w tym trybie.Rejestracja poklatkowa
Ciekawym trybem jest fotografia interwałowa, aparat może wykonywać ekspozycje w odstępach od 1 s do 99 min 59 s i od 1 do 9999 zdjęć. Tak pozyskany materiał może być później automatycznie zmontowany w film poklatkowy – możemy wybrać dowolny format zapisu (od VGA po 4K) z szybkością 1, 2.5, 5, 6.25, 8.3, 12.5, 25 oraz 50 kl/s. Film może być zmontowany w kolejności normalnej lub odwrotnej.Zdjęcia seryjne 4K
Panasonic TZ200 został wyposażony w funkcję zdjęć 4K która pozwala na rejestrowanie obrazu z prędkością 30 kl/s. Warto dodać, iż funkcja ta tak naprawdę polega na nagrywaniu filmu, z którego oprogramowanie wyciąga pojedyncze klatki i zapisuje je jako zdjęcia. Ograniczeniem jest fakt, że i tu, podobnie jak przy filmach, spotkamy się z przycięciem obrazu 1.5 raza.Panasonic TZ200 dysponuje też specjalną grupą trybów, które uruchomimy wciskając przycisk 4K. Podobnie jak to jest z trybem „Ostrość po” także i w tym wykorzystywane jest filmowanie 4K z szybkością 30 kl/s. Różnica jest w sposobie reagowania na wciśnięcie spustu migawki:
- zdjęcia seryjne 4K – rejestrowanie zdjęć seryjnych wykonuje się, naciskając i przytrzymując przycisk migawki,
- zdjęcia seryjne 4K SS – nagrywanie zdjęć seryjnych rozpoczyna się po naciśnięciu przycisku migawki i kończy po jego ponownym naciśnięciu,
- zdjęcia seryjne 4K przed migawką – zdjęcia seryjne są rejestrowane na około 1 sekundę przed naciśnięciem i po naciśnięciu przycisku migawki.
W pierwszych dwóch trybach aparat rejestruje obrazy maksymalnie przez 15 min. W odróżnieniu od filmu, rejestrowane są poszczególne klatki jako obrazy o wielkości 8 Mpix. Zaraz po rejestracji na ekranie monitora, u jego dołu widoczne są miniaturki poszczególnych klatek, przesuwając po ekranie palcem w lewo i prawo możemy wybrać, który z kadrów powinien zostać wybrany jako reprezentatywny obraz całej grupy i zapisany na karcie pamięci.
Filmowanie
Tryb filmowy praktycznie nie uległ zmianie od czasów aparatu TZ100. Poniżej przedstawiamy dostępne jakości:
- dla kodeka AVCHD
- 1920×1080 50p z jakością 28 Mbit/s,
- 1920×1080 50i z jakością 17 Mbit/s,
- 1920×1080 50i z jakością 24 Mbit/s,
- 1920×1080 24p z jakością 24 Mbit/s,
- dla kodeka MP4
- 3840×2160 (4K) 30p z jakością 100 Mbit/s,
- 3840×2160 (4K) 25p z jakością 100 Mbit/s,
- 3840×2160 (4K) 24p z jakością 100 Mbit/s,
- 1920×1080 60p z jakością 28 Mbit/s,
- 1920×1080 50p z jakością 28 Mbit/s,
- 1920×1080 30p z jakością 20 Mbit/s,
- 1920×1080 25p z jakością 20 Mbit/s,
- 1280×720 30 kl/s z jakością 10 Mbit/s,
- 1280×720 25 kl/s z jakością 10 Mbit/s.
Filmować możemy w sposób natychmiastowy, wówczas nagrywanie zacznie się zgodnie z nastawionym trybem ekspozycji.
Korzystając ze specjalnego trybu filmowania kreatywnego także możemy określić sposób pracy automatyki aparatu:
- P – program,
- S – priorytet przysłony,
- A – priorytet migawki,
- M – manualny.
Mamy też możliwość wybrania, czy autofokus ma być uaktywniony, a jeśli tak – czy ma pracować ciągle, czy jedynie ustawić ostrość raz przed rozpoczęciem filmowania. Aparat oferuje też możliwość zapisywania zdjęć, które są klatkami filmu – w trybie 4K tak zapisany obraz ma rozdzielczość 8 Mpix.
Istotnym aspektem jest kąt widzenia obiektywu. Z ekwiwalentu 24–360 mm dla trybu fotografowania podczas filmowania otrzymamy 36–540 mm. Oznacza to, że podczas nagrywania klipu aparat korzysta jedynie z części matrycy, a zmiana kąta widzenia ma wartość 1.48x.
W menu aparatu odnajdziemy nastawę „cicha obsługa”. Jej aktywacja spowoduje, że regulacja parametrów takich jak czułość, korekta ekspozycji, czas migawki czy przysłona, będzie możliwa także specjalnymi suwakami na ekranie – nie mamy możliwości natychmiastowej zmiany wartości – ich działanie przypomina operowanie joystickiem: wybieramy jedynie kierunek i szybkość zmian, które następują łagodnie, co zwykle jest przydatne.
Oczywiście nie możemy zapomnieć o dotykowych autofokusie jak i dotykowym rozpoczęciu jak i zakończeniu rejestracji.
Filmy przykładowe
Wszystkie klipy zostały wykonane przy aktywnej stabilizacji obrazu.- film 1 – MP4 – 3840×2160 pix 30p, 166 MB,
- film 2 – MP4 – 3840×2160 pix 30p, 208 MB,
- film 3 – MP4 – 3840×2160 pix 25p, 181 MB,
- film 4 – MP4 – 3840×2160 pix 24p, 126 MB,
- film 5 – MP4 – 1920×1080 pix 60p, 57 MB,
- film 6 – MP4 – 1920×1080 pix 50p, 49 MB,
- film 7 – MP4 – 1920×1080 pix 30p, 32 MB,
- film 8 – MP4 – 1920×1080 pix 25p, 35 MB,
- film 9 – MP4 – 1280×720 pix 30p, 19 MB,
- film 10 – MP4 – 1280×720 pix 25p, 20 MB.
Wi-Fi
Panasonic TZ200 wyposażony został oczywiście w moduł Wi-Fi. Pozwala on na bezprzewodową komunikację bezlusterkowca z urządzeniami takimi jak smartfon czy tablet za pomocą aplikacji mobilnej Panasonic Image App, dostępnej na platformę Android oraz iOS. Aplikacja pozwala na geotagowanie zdjęć (przy obecności w urządzeniu mobilnym modułu GPS), przesyłanie obrazów do pamięci urządzenia lub na serwisy społecznościowe oraz, przede wszystkim, zdalną obsługę aparatu. Mamy możliwość wykonywania zdjęć, a także nagrywania filmów. W obu tych przypadkach możliwe jest sterowanie z poziomu aplikacji wszystkimi parametrami ekspozycji, regulowanie jakości i formatu zdjęć i filmów, a nawet wybieranie punktu ostrości na obrazie wyświetlanym przez aparat na ekranie smartfona/tabletu.Istnieje także rozbudowana opcja przeglądania zdjęć i filmów na ekranie urządzenia mobilnego, przy czym mamy możliwość oglądania obrazów zarejestrowanych na konkretnej karcie z dwóch umieszczonych w gnieździe. Ciekawostką jest możliwość wyzwolenia migawki podczas podskoku – wymagane do tego jest jednak urządzenie wyposażone w akcelerometr.
Funkcjonalność modułu Wi-Fi testowaliśmy korzystając ze smartfona Sony Xperia XA Ultra, udostępnionego przez firmę Sony.
- dla kodeka AVCHD