Canon EOS M50 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (priorytet atmosfery, priorytet bieli),
- Słoneczny dzień,
- Miejsca ocienione,
- Pochmurny dzień,
- Światło żarówek,
- Białe światło fluorescencyjne,
- Lampa błyskowa,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli,
- Temperaturowa skala od 2500 do 10000K ze stałym skokiem 100K.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 3.63 | 96.02 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 3.96 | 98.11 |
Pochmurny dzień | Auto | 3.78 | 96.66 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.16 | 97.81 |
3000K | Auto | 20.3 | 124.5 |
3000K | Auto (priorytet bieli) | 14.8 | 108.7 |
3000K | Żarówki | 5.55 | 98.06 |
3000K | 3000K | 6.22 | 97 |
5500K | Auto | 6.52 | 112.4 |
5500K | 5500K | 10.8 | 111.2 |
Lampa błyskowa | Auto | 5.42 | 90.74 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 5.02 | 91.13 |
Generalnie, do większości wyników trudno mieć zastrzeżenia. Z najniższymi błędami dC mamy do czynienia przy świetle naturalnym. Także dla lamp 3000 K (dla ustawień „żarówka” i odpowiadającej im temperaturze) oraz 5500 K (dla automatyki) ich wartości utrzymują się na dobrym poziomie. Widzimy, że dla automatyki przy świetle żarowym zdjęcie testowe ma silnie ciepłe zabarwienie i wysoki błąd dC. Obie te cechy zostają w pewnym stopniu zredukowane po aktywacji opcji „priorytet bieli”.
Maksymalne odstępstwo nasycenia mamy znów w przypadku światła żarowego i automatyki. W pozostałych przypadkach wyniki są co najmniej przyzwoite i nie dają nam powodów do narzekań w tej kategorii. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.