Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS M50 - test aparatu

11 lipca 2018
Maciej Latałło Komentarze: 93

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie na początku tego rozdziału prezentujemy rezultaty pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. W przebiegu wykresu widać wyraźny skok wartości powyżej ISO 6400. Również przy ISO 400 daje się zauważyć minimalne załamanie. Jak zatem widać, pomimo wyłączenia redukcji szumu, w pewnym stopniu jest ona obecna.

Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Skoro mówimy o odszumianiu, to w testowanym Canonie mamy do dyspozycji pięciostopniową skalę redukcji szumu: wyłączona, poziom słaby, standardowy, mocny oraz tzw. wieloklatkowa redukcja szumu. Ta ostatnia opcja polega na wykonaniu czterech ekspozycji i połączeniu ich w jedno zdjęcie o zmniejszonym zaszumieniu. Efekt działania każdego z tych stopni przedstawiamy na przykładzie dwóch wartości czułości: ISO 6400 oraz 12800.


----- R E K L A M A -----

ISO 6400
Odszumianie wyłączone
Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie redukcja wielokl.
Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie redukcja wielokl.
Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW

W miarę wzrostu stopnia intensywności tego procesu zauważalne staje się obniżenie poziomu szumu, musimy liczyć się także z postępującą utratą szczegółów. Ustawienie „standardowe” zapewnia całkiem sensowny efekt końcowy.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z EOS-a M50 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Panasonikiem GX9 i Sony A6300.

W plikach RAW widać odpowiedni dla 24-megapikselowej matrycy APS-C poziom szczegółowości. O ile przy porównaniu JPEG-ów w oczy rzucała się wyraźna miękkość obrazu, to przy surowym formacie tego problemu już nie ma.

Jeśli chodzi o poziom szumu, to wizualnie stoi on na podobnym poziomie jak w GX9 i nieco wyższym jak w Sony A6300. Przekraczanie nastawy ISO 3200 nie jest wskazane, bowiem wpływ zakłóceń na obraz jest już wyraźny.

Spójrzmy teraz na rezultaty pomiaru szumu na surowych plikach. Wartości wyznaczyliśmy na podstawie zdjęć tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów.

Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Do powyższego wykresu nie mamy zastrzeżeń. W miarę zwiększania czułości wzrost szumu utrzymuje wykładniczy charakter i w całym zakresie nie obserwujemy podejrzanych załamań.

Rzućmy teraz okiem na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji (Y) dla testowanego bezlusterkowca oraz omawianych do tej pory aparatów konkurencji.

Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW

EOS M100 i GX9 idą praktycznie łeb w łeb w całym zakresie czułości. Przy ISO 6400 Canon szumi mocniej od A6300 o ok. 1/2 EV, należy jednak zwrócić uwagę, że w aparacie Sony powyżej tej nastawy mamy do czynienia z odszumianiem. Najlepiej w tej kategorii wypada aparat Fujifilm – o prawie 2 EV lepiej od EOS-a M50.

Poniżej prezentujemy jeszcze wykres uzyskany dla Canona EOS M50 w przypadku pracy na plikach 48-bitowych.

Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Na koniec zobaczmy jeszcze porównanie jakości plików RAW i CRAW na zdjęciach naszej scenki.

ISO 100
RAW
Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
CRAW
Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 200
RAW
Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
CRAW
Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 400
RAW
Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
CRAW
Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 800
RAW
Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
CRAW
Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 1600
RAW
Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
CRAW
Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 3200
RAW
Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
CRAW
Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 6400
RAW
Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
CRAW
Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
RAW
Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
CRAW
Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 25600
RAW
Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
CRAW
Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 51200
RAW
Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
CRAW
Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Wizualnie nie dostrzegamy żadnej różnicy, można zatem polecić korzystanie z formatu Compact RAW bez obawy o utratę jakości zdjęć.

Jeśli chodzi natomiast o rozmiar, producent deklaruje, że w przypadku CRAW-ów ma być on mniejszy o 40% dla ISO 100 i 30% dla 51200 niż dla klasycznych RAW-ów. Zobaczmy jak przedstawia się sytuacja, na podstawie zdjęć naszej scenki.

ISO
Rozmiar RAW [MB]
Rozmiar CRAW [MB]
Redukcja w %
100
28.8
17.4
40
200
29.9
18.4
38
400
31.1
19.5
37
800
32.5
20.9
36
1600
34.2
22.5
34
3200
35.9
24.1
33
6400
37.8
26
31
12800
39.3
27.4
30
25600
41.6
29.7
29
51200
43.8
32.1
27

Nasze obserwacje w zasadzie potwierdzają deklaracje producenta, bowiem różnice pomiędzy rozmiarem plików RAW i CRAW utrzymują się na poziomie opisanym wyżej.

Darki

Jak wspominaliśmy już wcześniej, Canon EOS M50 zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W M50 mamy podobną sytuację jak w ostatnich lustrzankach EOS, bowiem dla czułości ISO 100 i 200 mamy do czynienia z biasem na poziomie ok. 512, podczas gdy dla pozostałych wynosi on około 2048. W związku z tym w poniższych przykładach dla dwóch najniższych czułości ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0–1023, a dla pozostałych 1024–3072. Identyczne zakresy zostały również odłożone na poziomej osi odpowiednich histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą dla wszystkich czułości 100 000 zliczeń.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
100 Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Dla niższych czułości kształt histogramów odbiega nieco od rozkładu Poissona, ale pozostają one dobrze odseparowane od zera. Dla dwóch najwyższych nastaw ISO rozkłady są już bardzo szerokie, ale dopiero dla maksymalnej, rozszerzonej czułości statystyka się załamuje. Do wyglądu darków można mieć zastrzeżenia w przypadku najwyższych czułości. Dość łatwo zauważyć bowiem niejednorodności w rozkładzie szumu w postaci pionowych szerokich pasów.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
100 509 8
200 509 12.7
400 2043 22.6
800 2040 43.2
1600 2031 75.6
3200 2006 127
6400 1981 204.9
12800 1889 417.5
25600 1730 887.9
51200 1618 1730.1

Na zakończenie prezentujemy darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
100 Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M50 - Szumy i jakość obrazu w RAW