Fujifilm X-T100 - test aparatu
1. Wstęp
Generalnie rzecz biorąc, system aparatów z wymienną optyką autorstwa Fujifilm rozwija się bardzo dobrze. Od premiery modelu X-Pro1, w 2012 roku, japońska firma uraczyła nas dwudziestoma (!) korpusami oraz dwudziestoma dziewięcioma obiektywami przeznaczonymi na mocowanie X. Do listy obiektywów dołączają jeszcze, oczywiście, te produkowane przez producentów niezależnych. A konstrukcje z mocowaniem X zaprezentowali już: Samyang, SainSonic, Meike, Venus Optics, 7Artisans, Kenko, Mitakon, Carl Zeiss oraz IBE Optics. Dotychczas system Fujifilm X był podzielony na trzy serie – nawiązującą stylistyką do dalmierzy (X-Pro, X-E, X-A), nawiązującą stylistyką do lustrzanek (X-T), oraz flagową X-H. W ofercie Fujifilm brakowało jednak jednego ogniwa – amatorskiego korpusu, nawiązującego stylistyką i ergonomią do lustrzanek. Tę lukę wypełnił pod koniec 2018 roku model X-T100, któremu postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej w niniejszym teście.
Fujifilm X-T100 został wyposażony w matrycę o rozdzielczości 24 mpix w formacie APS-C, tak jak wszystkie najnowsze korpusy japońskiego producenta. Z małą różnicą jednak, bowiem w X-T100 nie znalazł się sensor wykonany w technologii X-Trans (tak jak we flagowcach marki), a matryca CMOS, wyposażona w klasyczny filtr Bayera, tak jak chociażby w X-A5. Podobnie jak w tym właśnie modelu, X-T100 został wyposażony w hybrydowy autofocus (punkty detekcji fazy) oraz nieco szerszy natywny zakres ISO (od 200 do 12800).
Kolejną dużą nowością jest zaimplementowanie trybu nagrywania w 4K (niestety klatkaż 15 kl/s sprawia, że już na wstępie ciężko uznać go za użyteczny). Wzmianki wymaga również nowy system odchylania ekranu, który daje dużo większą swobodę działania, np. podczas nagrywania vlogów, czy wykonywania autoportretów. W czasie kiedy X-T100 gościł w naszej redakcji, dokładnie sprawdziliśmy każdy aspekt jego działania. W celu zapoznania się z wnioskami, jakie udało nam się wyciągnąć, zapraszamy do lektury kolejnych rozdziałów testu.
Podstawowe osiągi X-T100 zestawiliśmy z dwiema amatorskimi lustrzankami – Canonem 200D oraz Nikonem D3400. Porównanie danych technicznych aparatu Fuji X-T100 z przykładowymi aparatami konkurencji dostępne jest tutaj.
Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Aparat do testów użyczyła firma FUJIFILM Europe GmbH Sp. z o.o. Oddział w Polsce, za co serdecznie dziękujemy.
Producent | Fujifilm |
---|---|
Model | X-T100 |
Data premiery | 2018-05-24 |
Liczba pikseli | 24.2 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 6000 x 4000
• 6000 x 3376 (16:9) • 4000 x 4000 (1:1) • 4240 x 2832 • 4240 x 2384 (16:9) • 2832 x 2832 (1:1) • 3008 x 2000 • 3008 x 1688 (16:9) • 2000 x 2000 (1:1) • Tryb Motion Panorama: - 180°, w pionie 2160 x 9600 px / w poziomie 9600 x 1440 px - 120°, w pionie 2160 x 6400 px / w poziomie 6400 x 1440 px |
Matryca | 23.5 x 15.7 mm (APS-C) CMOS, 3:2
mechanizm samooczyszczania matrycy za pomocą ultradźwięków |
Procesor obrazu | Brak danych |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF), 14-bitowy RAW, RAW+JPEG
• Filmy: MPEG4 (MOV, H.264) • Dźwięk: PCM stereo |
Zakres ISO | Auto , 200 - 12800 ISO
100, 25600, 51200 ISO (tryby rozszerzone) • Bracketing ISO: 3 klatki, +/- 1/3, 2/3 lub 1 EV |
Migawka | 30 s - 1/4000 s, Bulb (do 60 min.)
Elektroniczna: 4 s - 1/32000 s (tryb P) |
Konstrukcja obiektywu | Z bagnetem Fujifilm X
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.5 |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 0x |
Stabilizacja obrazu | Nie |
Zapis wideo | • 3840 x 2160 (4K 2160p), 15p
• 1920 x 1080 (Full HD 1080p), 60, 50 i 24p • 1280 x 720 (HD 720p), 60, 50 i 24p • Tryb "High Speed Movie": 1280 x 720 - 1.6x / 2x / 3.3x / 4x • Maksymalna długość: 5 min. w 4K, 14 min. w Full HD i 27 min. w HD |
Ogniskowanie | Hybrydowy AF TTL oparty o detekcję kontrastu i detekcją fazy
• Jednopunktowy AF: 7x13 (zmienny rozmiar ramki AF, dostępne 5 typów) • Strefy AF: 91 stref (3x3 / 5x5 / 7x7), zmiana wielkości ramki AF • Tryby pól AF: Pojedynczy AF (szeroki), Ciągły AF (śledzący), MF, AF + MF • Dioda wspomagająca AF • Detekcja twarzy |
Pomiar światła | Pomiar TTL 256 segmentowy
Tryby pomiaru: • Wielosegmentowy, • Uśredniony, • Punktowy |
Ostrość od | Zależne od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (3 rodzaje), Podwodne
• ustawienia własne wg wzorca • wybór temperatury barwowej (2500~10000K) • ustawienia użytkownika (1-3) |
Kompensacja ekspozycji | • Kompensacja z zakresie +/- 5 EV z krokiem co 1/3 EV (wideo +/- 2 EV)
• Bracketing: 3 klatki, +/- 1/3, 2/3 lub 1 EV • Bracketing dynamiki tonalnej: 100%, 200%, 400% • Bracketing dla symulacji filmu światłoczułego (wybór z trzech typów symulacji filmu) • Wielokrotna ekspozycja |
Programy | Zaawansowany SR AUTO, P/A/S/M, Sceny nocne, Zdjęcia sportowe, Krajobraz, Wzbogacanie Portretu, SP (Pozycja scen), Adv., Panorama
• Filtry artystyczne: Zabawkowy aparat, Miniatura, Kolorystyka Pop, Jasna Tonacja, Ciemna tonacja, Zakres dynamiczny, Rybie oko, Zmiękczona ostrość, Prze firankę, Częściowy kolor (czerwony / pomarańczowy / żółty / zielony / niebieski / fioletowy), Usuwanie mgiełki, HDR Art |
Zdjęcia seryjne | • Z szybkością do 6 kl./s do 26 klatek JPEG
• Z szybkością 3 kl./s - JPEG do zapełnienia karty pamięci |
Lampa błyskowa | Wbudowana typu pop-up (Super Intelligent Flash)
• Liczba przewodnia 5 (ISO 100) / 7 (ISO 200) • Funkcje: - Redukcja czerwonych oczu wyłączona: Auto, Błysk dopełniający, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania, Wyłączenie błysku, Synchronizacja błysku na drugą kurtynę migawki, Funkcja sterowania lampami - Redukcja czerwonych oczu włączona: Auto z redukcją efektu czerwonych oczu, Błysk dopełniający z redukcją efektu czerwonych oczu, Synchronizacja z długimi czasami naświetlania z redukcją efektu czerwonych oczu/ Wyłączenie błysku, Synchronizacja błysku na drugą kurtynę migawki z redukcją efektu czerwonych oczu, Funkcja sterowania lampami • Synchronizacja do 1/180 s lub mniej |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 10 lub 2s, Wykrywanie uśmiechu, Samowyzwalacz dla dwojga (poziom 1-3), Samowyzwalacz grupowy (od 1 do 4 obiektów), Rozpoznawanie twarzy |
Karta pamięci | Karty pamięci Secure Digital SD (2 GB) / SDHC (32 GB) / SDXC (256 GB) / UHS-I |
LCD | Odchylany w trzech płaszczyznach, 3-calowy, kolorowy, TFT LCD, 1.040.000 punktów, proporcje 3:2, pokrycie 100% kadru |
Wizjer | 0.39-calowy., kolorowy, OLED, ok. 2.360.000 punktów, pokrycie pola kadru ok. 100%, punkt oczny ok. 17.5 mm (od tylnej krawędzi wizjera), regulacja dioptri: -4m - +2m-1, powiększenie 0.62x z obiektywem 50 mm, czujnik oka |
Komunikacja i złącza | Złącze USB 2.0 Hi-speed, wyjście mini HDMI typu D
• Wbudowana karta sieci bezprzewodowej Wi-Fi IEEE 802.11 b/g/n • Bluetooth 4.1 (low energy) • Gniazdo 2.5 mm (mikrofon / zdalne sterowanie) • Opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka RR-90 • Obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge) |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy NP-W126S. wydajność ok. 430 zdjęć (fotografowanie w trybie normalnym z obiektywem XF 35 mm f/1.4R) |
Akcesoria | Akumulator litowo-jonowy NP-W126S, ładowarka, przejściówka, pasek naramienny, kabel USB, zaślepka korpusu, instrukcja, odczepiany uchwyt |
Waga | 399 g (bez akumulatora i karty pamięci)
448 g (z akumulatorem i kartą pamięci) |
Wymiary | 121.0 x 83.0 x 47.4 mm |
Dodatkowe informacje | Cyfrowe filtry symulujące efekt klisz fotograficznych: 11 typów (PROVIA/STANDARD, Velvia/VIVID, ASTIA/SOFT, CLASSIC CHROME, PRO Neg Hi, PRO Neg. Std, MONOCHROMATYCZNE, MONOCHROMATYCZNE + filtr żółty, MONOCHROMATYCZNE + filtr czerwony, MONOCHROMATYCZNE + filtr zielony, SEPIA)
Wbudowana obsługa formatu RAW |
Oceny użytkowników |