Fujifilm X-T100 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Fujifilm X-T100 posiada 9-stopniową skalę odszumiania JPEG-ów. W poniższej tabelce prezentujemy wycinki zdjęć obrazujące intensywność odszumiania na minimalnym (−4), średnim (0) oraz maksymalnym (+4) poziomie, na zdjęciach wykonanych przy czułości ISO 6400 i 12800.
ISO 6400 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
Już przy najniższym parametrze odszumiania zdjęcia są poddane temu procesowi dość mocno. Całkiem rozsądnie sprawdza się też poziom „0”, który cały czas pozwala na zachowanie szczegółow zdjęcia. Najwyższy poziom odszumiania sprawia, że większość szczegółów ginie.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z X-T100 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z aparatów Canon 200D i Nikon D3400. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
Szczegółowość zdjęć na wysokich czułościach ISO stoi na dobrym poziomie. Aż do ISO 3200 można nawet dopatrzeć się niewielkiej przewagi Fujifilm. Od ISO 3200 ilość zakłóceń na zdjęciach ze wszystkich trzech aparatów jest podobna. Standardowo też, można poddać w wątpliwość sens stosowania dwóch najwyższych czułości, które powodują już znaczne zaszumienie zdjęcia.
Sprawdźmy teraz, jak nasza wizualna ocena przekłada się na konkretne liczby. Wyniki naszych pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy na poniższym wykresie.
Szum rośnie równomiernie wraz ze wzrostem wartości ISO i nie dostrzegamy niepokojących załamań.
Spójrzmy jeszcze na porównanie poziomu szumu pomiędzy testowanym modelem a aparatami konkurencji. W tym celu zestawiamy ze sobą na wykresie wartości składowej luminancji.
Fujifilm X-T100 szumi dużo mniej, niż jego konkurenci. W przypadku ostatnich dwóch Fuji musi oddać pałeczkę pierwszeństwa Canonowi, który to jednak odszumia surowe pliki, co widać po załamaniu wykresu dla ISO 6400.
Tradycyjnie na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.
Darki
Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG, jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Natomiast surowe pliki wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób TIFF-y konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku X-A5 zakres ten wynosi od 500 do 1500. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 |
Histogramy praktycznie w całym zakresie ISO swoim kształtem przypominają rozkład Poissona, choć dla maksymalnej czułości rozkład jest już bardzo szeroki. Nie dostrzegamy oznak odszumiania długich ekspozycji. Trudno także mieć jakieś zastrzeżenia do wyglądu darków. Nie widać na nich bowiem praktycznie żadnych niejednorodności.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
200 | 1023.732 | 27.854 |
400 | 1023.292 | 58.486 |
800 | 1022.867 | 91.485 |
1600 | 1023.207 | 159.958 |
3200 | 1026.240 | 289.562 |
6400 | 1025.020 | 439.948 |
12800 | 1012.412 | 619.723 |
Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 |