Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS R - test aparatu

27 listopada 2018

6. Jakość obrazu JPEG

W Canonie EOS R zdjęcia w formacie JPEG mogą być zapisywane w pięciu rozmiarach: Large (6720×4480 pix), Middle (4464×2976 pix), Small1 (3360×2240 pix), Small2 (1920×1280 pix) i Small3 (720×480 pix). W przypadku trzech pierwszych wariantów do wyboru mamy dwa stopnie kompresji: niska i średnia. Zdjęcia w rozmiarze S2 i S3 zapisywane są domyślnie z niską kompresją.

Standardowe parametry modyfikujące wygląd zdjęć JPEG znajdziemy pod opcją „Styl obrazów” (trzecia zakładka menu fotografowania), czyli tak jak w lustrzankach systemu EOS. Do wyboru mamy następujące style: Auto, Standard, Portret, Krajobraz, Szczegóły, Neutralny, Dokładny, Monochromatyczny i Użytkownika 1, 2, 3. Każdy z nich (poza monochromatycznym) może być regulowany w pod względem ostrości (8-stopniowa skala siły wyostrzania oraz dwa dodatkowe parametry: precyzja i próg, regulowane w 5-stopniowej skali; więcej na ten temat w rozdziale 4) oraz kontrastu, nasycenia i tonacji (9-stopniowe skale). W przypadku stylu monochromatycznego mamy następujące parametry: ostrość, kontrast, efekt filtru (brak, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony) oraz efekt tonalny (brak, sepia, niebieski, purpurowy, zielony).

W Canonie EOS R mamy natywny zakres czułości od ISO 100 do 40000 z krokiem 1 lub 1/3 EV. Istnieje również możliwość rozszerzenia zakresu o czułości programowe L (ISO 50) oraz H1 (ISO 51200) i H2 (ISO 102400). Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą Nikona Z7 oraz Sony A7 III. Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.


----- R E K L A M A -----

Wycinki z Canona EOS R robią dobre wrażenie. Szczegółowość zdjęć jest poprawna, a zaszumienie w plikach JPEG dobrze kontrolowane – w efekcie, możemy pokusić się o robienie zdjęć nawet na ISO 12800, chociaż przy tej czułości zaczynamy już tracić nieco informacji o kolorze. W porównaniu do konkurentów, Canon przegrywa pod względem zaszumienia z Sony A7 III, wygrywa natomiast z Nikonem Z7, w którym to algorytmy redukcji szumu dają nieciekawe, kolorowe plamy. Najprzyjemniejszy dla oka „obrazek” na najniższych czułościach, ze względu na obecne wyostrzanie, tworzy A7 III, najmniej przyjemny natomiast – Z7, którego posądzamy o rozmywanie zdjęć JPEG przy parametrze wyostrzania −3.

Wyostrzanie

W testowanym EOS-ie mamy do dyspozycji 8-stopniową skalę siły wyostrzania (od 0 do 7) oraz dwa dodatkowe parametry: precyzja i próg regulowane w 5-stopniowej skali. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w rozdziale czwartym. Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki zapisanych jako JPEG-i z najniższą siłą wyostrzania oraz na poziomie 4 i 7. Parametry precyzja i próg ustawione były na wartość 2 (domyślną dla Neutralnego stylu obrazu). Zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 100.

Canon EOS R, ISO 100
wyostrzenie 0
Canon EOS R - Jakość obrazu JPEG Canon EOS R - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 4
Canon EOS R - Jakość obrazu JPEG Canon EOS R - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 7
Canon EOS R - Jakość obrazu JPEG Canon EOS R - Jakość obrazu JPEG

Podobnie jak w innych aparatach Canona, przy najwyższym stopniu wyostrzania obraz wygląda na przeostrzony. Najlepiej zdjęcia prezentują się w okolicy środka skali.

Tryb HDR

Tryb HDR w EOS-ie R oferuje sporo opcji umożliwiających całkiem rozsądną kontrolę nad efektem końcowym. Najważniejszym parametrem w przypadku HDR-ów jest różnica ekspozycji pomiędzy kolejnymi zdjęciami. Aparat w tym trybie wykonuje trzy zdjęcia, a różnica w naświetleniu pomiędzy nimi może być kontrolowana automatycznie lub ręcznie przez fotografa. W przypadku ręcznej kontroli użytkownik ma do wyboru trzy warianty: ±1 EV, ±2 EV, ±3 EV. Do dyspozycji mamy także opcję „Efekt”, która odpowiedzialna jest za modyfikację dodatkowych parametrów obrazu w celu uzyskania różnych efektów końcowych. Do wyboru mamy następujące możliwości:

  • Naturalny,
  • Art. standard,
  • Art. żywy,
  • Art. olejny,
  • Art. uwypuklony.
Kolejna opcja pozwala nam wybrać, czy tryb HDR ma działać tylko jednorazowo (dla pojedynczego ujęcia) czy ma być aktywny przez cały czas (do momentu jego wyłączenia). Zdjęć w trybie HDR nie musimy wykonywać ze statywu. W ustawieniach bowiem mamy opcję automatycznego wyrównywania, która pozwoli skorygować ewentualne przesunięcia pomiędzy zdjęciami, jeśli będziemy fotografować z ręki. Trzeba jednak mieć świadomość, że przy aktywnej opcji wyrównywania zdjęć wynikowy obraz nie obejmuje całego oryginalnego kadru.

Bardzo użyteczną opcją w trybie HDR jest możliwość zapisywania również oryginalnych zdjęć (w formacie jaki został wcześniej ustawiony w aparacie). Dzięki temu, jeśli na przykład uznamy, że efekt obróbki HDR w aparacie jest nie do końca taki, jakiego byśmy oczekiwali, możemy wykorzystać zachowane oryginały i dokonać ponownej obróbki na komputerze, korzystając z ulubionego programu i dobierając parametry według własnego uznania.

W poniższej tabelce prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane w trybie HDR. Dla opcji Naturalny pokazujemy zdjęcia dla poszczególnych ustawień różnicy ekspozycji (w trybie AUTO aparat dobrał maksymalną różnicę), natomiast dla opcji artystycznych prezentujemy zdjęcia wykonane przy różnicy ±3 EV. Więcej zdjęć wykonanych w trybie HDR znaleźć można w galerii w ostatnim rozdziale testu.

HDR off
Canon EOS R - Jakość obrazu JPEG
HDR AUTO (Naturalny)
Canon EOS R - Jakość obrazu JPEG
HDR ±1 EV (Naturalny)
Canon EOS R - Jakość obrazu JPEG
HDR ±2 EV (Naturalny)
Canon EOS R - Jakość obrazu JPEG
HDR ±3 EV (Naturalny)
Canon EOS R - Jakość obrazu JPEG
HDR ±3 EV (Artystyczny standard)
Canon EOS R - Jakość obrazu JPEG
HDR ±3 EV (Artystyczny żywy)
Canon EOS R - Jakość obrazu JPEG
HDR ±3 EV (Artystyczny olejny)
Canon EOS R - Jakość obrazu JPEG
HDR ±3 EV (Artystyczny uwypuklony)
Canon EOS R - Jakość obrazu JPEG

Wielokrotna ekspozycja

Tryb ten umożliwia wykonanie do 9 zdjęć, które następnie zostają połączone w jedno. Zdjęcia można wykonywać w trybie pojedynczym, w którym mamy większą kontrolę nad kolejno wykonywanymi zdjęciami i na bieżąco możemy podglądać tworzony obraz. Mamy również możliwość usuwania ostatnio wykonanego zdjęcia. Fotografując z wykorzystaniem podglądu na żywo, na ekranie widzimy efekt powstającego obrazu w postaci półprzezroczystej nakładki na aktualny kadr. W tym trybie mamy także możliwość zachowywania oryginałów wszystkich wykonanych zdjęć. Wielokrotna ekspozycja w trybie seryjnym jest przeznaczona głównie do fotografowania poruszających się obiektów. W trybie tym jednak, podczas fotografowania nie mamy podglądu menu, podglądu kadru w trybie LV, możliwości kontrolnego wyświetlania ani odtwarzania obrazu i usuwania ostatniego zdjęcia. W tym trybie zapisywany zostaje wyłącznie efekt końcowy.

W opcjach wielokrotnej ekspozycji znajdziemy również pozycję określaną jako „sterowanie ekspozycją wielokrotną”, określającą sposoby łączenia wykonywanych zdjęć: Obejmuje ona następujące ustawienia.

  • addytywne – proste sumowanie kolejno wykonywanych zdjęć (w zależności od liczby zdjęć sugerowane jest ustawienie odpowiedniej negatywnej kompensacji ekspozycji),
  • średnie – podczas wykonywania wielokrotnej ekspozycji tej samej sceny ekspozycja tła obiektu będzie kontrolowana w celu otrzymania standardowej ekspozycji,
  • jasne/ciemne – jasne lub ciemne części obrazu zostaną zachowane na zdjęciu.
Istnieje również możliwość wybrania zdjęcia zapisanego wcześniej na karcie (tylko w formacie RAW), które zostanie wybrane jako pierwszy obraz wielokrotnej ekspozycji. Możemy także zdecydować, czy wielokrotna ekspozycja ma być aktywna przez cały czas aż do momentu jej wyłączenia, czy jedynie dla pojedynczego użycia.