Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS R - test aparatu

27 listopada 2018

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie, na początku tego rozdziału prezentujemy rezultaty pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG.

Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW

W przebiegu krzywej zdecydowanie da się zauważyć ślady odszumiania. Co prawda, na wykresie nie dojrzymy załamań aż do ISO 40000, aczkolwiek już od najniższej wartości ISO możemy zauważyć, że poszczególne składowe kolorowe szumu są redukowane. Obecnie praktycznie wszyscy producenci odszumiają JPEG-i nawet przy najniższym parametrze – dobrze by było jednak, gdyby Canon nie nazywał tego poziomu jako „odszumianie wyłączone”.


----- R E K L A M A -----

Skoro mowa o odszumianiu, to w testowanym Canonie mamy do dyspozycji pięciostopniową skalę redukcji szumu na wysokich czułościach: wyłączona, poziom słaby, standardowy, mocny oraz tzw. wieloklatkowa redukcja szumu. Ta ostatnia opcja polega na wykonaniu czterech ekspozycji i połączeniu ich w jedno zdjęcie o zmniejszonym zaszumieniu. Efekt działania każdego z tych stopni przedstawiamy na przykładzie dwóch wartości czułości: ISO 25600 i 51200.

ISO 25600
Odszumianie wyłączone
Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie redukcja wielokl.
Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 51200
Odszumianie wyłączone
Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie redukcja wielokl.
Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW

Względem pozostałych nastaw, przy „odszumianiu wyłączonym” zauważymy zdecydowanie najwyższy poziom zaszumienia, ale i detali. Najczystsze obrazy da nam ustawienie redukcji wieloklatkowej – warto jednak pamiętać, że sprawdzi się ona jedynie przy statycznych obiektach.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z EOS-a wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Nikonem Z7 oraz Sony A7 III.

Szczegółowość zdjęć z EOS-a R stoi na zadowalającym poziomie – w żadnym stopniu nie może jednak konkurować z bardziej upakowanym Nikonem Z7. Wydaje się, że również 24-megapikselowa matryca Sony A7 III pod tym względem lekko dystansuje testowany aparat. Jeżeli chodzi natomiast o zaszumienie, to jego poziom w EOS-ie R jest nieco niższy, co nie powinno dziwić biorąc pod uwagę wielkość pojedynczego piksela. Oba aparaty przegrywają z Sony A7 III dość wyraźnie - wydaje się, że różnica pomiędzy R-ką a A7 III wynosi około działkę przysłony.

Sprawdźmy teraz, co do aktualnego obrazu sytuacji wniosą konkretne liczby. Wyniki pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy poniżej.

Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW

Aż do czułości ISO 25600 do wyglądu powyższego wykresu nie mamy większych zastrzeżeń. Nie dostrzegamy niepokojących załamań, a przebieg utrzymuje wykładniczy charakter. Choć maksymalną natywną czułością według producenta jest ISO 400000, wykres wyraźnie pokazuje, że wartości otrzymane dla tego ustawienia odbiegają od fizycznego przebiegu. Załamanie powyżej ISO 25600 wskazuje, że dla wyższych czułości możemy mieć do czynienia z procesem odszumiania surowych plików. Zważywszy jednak na fakt, że ISO 51200 i 102400 to czułości rozszerzone, takie zachowanie można zrozumieć.

Rzućmy teraz okiem na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla testowanego EOS-a, Nikona Z7, Sony A7 III oraz Pentaksa K-1 II.

Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW

Warto zaznaczyć, że szum w EOS-ie R jest zbliżony do tego, jaki zanotowaliśmy w 5D Mark IV – co oczywiście nie dziwi biorąc pod uwagę fakt, że oba aparaty mają ten sam sensor. Dalej możemy zauważyć, że aparat Canona wygrywa z Nikonem Z7 o około 1/2 EV, natomiast przegrywa z Sony A7 III – różnica wynosi tutaj od 1/3 do 1/2 EV na korzyść aparatu Sony. Widać również, że z testowanym aparatem wygrywa mocniej upakowany Pentax K-1 II. Porównanie jest jednak o tyle utrudnione, że aparat ten odszumia RAW-y już powyżej ISO 400. Generalnie, liczby pokazują nieco lepsze zachowanie EOS-a R względem konkurentów, niż powyższe wizualne porównanie.

Na zakończenie omawiania szumu prezentujemy jeszcze wykres uzyskany na podstawie pomiarów na plikach 48-bitowych.

Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Jak wspominaliśmy już wcześniej, EOS R zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W EOS-ie R mamy podobną sytuację jak w 5D Mark IV, bowiem na czułościach od ISO 50 do 200 mamy do czynienia z biasem na poziomie ok. 512, podczas gdy dla pozostałych wynosi on około 2048. W związku z tym w poniższych przykładach dla trzech najniższych czułości ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0–1023, a dla pozostałych 1024–3072. Identyczne zakresy zostały również odłożone na poziomej osi odpowiednich histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą dla wszystkich czułości 100 000 zliczeń.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
50 Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
40000 Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW

Do wyglądu histogramów w zakresie natywnych czułości nie mamy większych zastrzeżeń. Dla dwóch najwyższych czułości histogramy są już bardzo płaskie, chociaż statystyka sygnału (tabelka poniżej) wygląda prawidłowo w całym zakresie. Warto też zauważyć, że zaszumienie darków jest około 10% niższe, niż w 5D Mark IV w całym zakresie czułości.

Oceniając wygląd darków nie sposób nie zauważyć niejednorodności w rozkładzie szumu na najwyższych czułościach. Ich oznaki można zauważyć już przy ISO 12800, ale dopiero dla maksymalnych czułości stają się naprawdę wyraźne. Niejednorodności mają strukturę szerokich pionowych pasów, a ponadto widać typowe oznaki poziomego bandingu.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 511.312 6.082
100 511.172 6.143
200 510.906 7.359
400 2046.933 9.236
800 2046.336 14.920
1600 2045.438 21.798
3200 2042.333 37.226
6400 2037.903 70.632
12800 2032.470 132.025
25600 2017.106 265.452
40000 2012.136 353.832
51200 1998.134 409.777
102400 1930.416 804.568

Na zakończenie prezentujemy darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
50 Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
40000 Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS R - Szumy i jakość obrazu w RAW