Panasonic Lumix DC-LX100 II - test aparatu
4. Optyka
Panasonic Lumix LX100 II tak jak poprzednik charakteryzuje się matrycą typu multiaspect, która maksymalną rozdzielczość 17 Mpix daje przy proporcjach obrazu 4:3 (rozmiar sensora wynosi wtedy 17.3×13 mm). Wszystkie pomiary wykonaliśmy właśnie przy tym ustawieniu.
Rozdzielczość
Testy rozdzielczości przeprowadzamy na podstawie zdjęć tablicy ISO1223, które są robione dla różnych długości ogniskowych i różnych wartości przysłony. Następnie dokonujemy obliczeń zarówno dla centrum, jak i brzegu kadru. Wyniki prezentujemy w postaci wartości funkcji MTF50. Tradycyjnie pomiarom podlegały zarówno pliki JPEG, jak i surowe pliki RAW.
Zacznijmy od wyników otrzymanych dla plików RAW z centrum kadru.
Najlepszą jakość obrazu otrzymamy dla środkowej ogniskowej – tutaj, dla f/2.7 oraz f/4.0 wartość funkcji MTF50 przekracza 2000 linii na wysokość obrazu. Najszersza nastawa daje nieco słabsze rezultaty, jednakże plusem jest fakt, że już przy najszerzej otwartej przysłonie otrzymamy wynik przekraczający poziom przyzwoitości. Najlepszym wynikiem będziemy jednak się cieszyć dopiero na przysłonie f/5.6, co oznacza, że obiektyw na tej ogniskowej nie jest idealnie skorygowany. Podobnie dzieje się przy najkrótszej ogniskowej, która równocześnie charakteryzuje się najsłabszymi rezultatami – ale wciąż niezłymi, już od najniższej wartości przysłony.
W ogólności, zachowanie aparatu w centrum kadru możemy ocenić pozytywnie. Spójrzmy zatem, jak wygląda sytuacja na brzegu.
Tutaj króluje ogniskowa 34 mm (ekwiwalent 75 mm dla pełnej klatki), która oferuje bardzo zbliżone rezultaty do tego, co pokazała w centrum kadru. Podobnie wysoką jakością obrazu możemy się cieszyć, gdy ustawimy obiektyw na 23 mm (50 mm dla pełnej klatki). Nieco odstaje najszersza nastawa, gdzie wykres dla przysłon f/1.7–f/8.0 jest spłaszczony.
Ogólnie rzecz biorąc, w tej kategorii znowu musimy aparat pochwalić.
Poniżej zamieszczamy wyniki pomiaru rozdzielczości przeprowadzonego na plikach JPEG, które wykonaliśmy z wyostrzaniem ustawionym na minimalną wartość. Wykresy prezentują wyniki dla centrum i brzegu kadru.
Charakter wykresów jest dla plików RAW i JPEG zbieżny. Wyjątkiem jest jednak bok kadru dla ogniskowej 11 mm – tutaj z boku kadru otrzymujemy jeszcze gorsze rezultaty, niż w RAW-ach. Być może JPEG-i tracą na szczegółowości ze względu na efekt „pompowania pikseli”, który wynika z ogromnej dystorsji na najszerszym kącie, o której napiszemy poniżej.
Na zakończenie tej części rozdziału prezentujemy wycinki zdjęć tablicy testowej (w formacie JPEG) w skali 1:1 z okolic centrum kadru dla maksymalnej i minimalnej rozdzielczości.
23 mm f/4.0 |
23 mm f/16 |
Aberracja chromatyczna
Przypomnijmy, że w naszej ocenie wartości aberracji wykraczające ponad 0.15% są uznawane za bardzo silne i widoczne na zdjęciach. Powyżej 0.08% uznajemy je za umiarkowane, a powyżej 0.04% za nieznaczące. Poniżej 0.04% możemy potraktować aberrację jako znikomą, czyli trudno dostrzegalną. Najpierw zerknijmy na zdjęcia JPEG.
Aberracja chromatyczna dla plików JPG w aparacie LX100 II jest korygowana bardzo dobrze. Nie będzie nam dokuczać w zasadzie na żadnej z kombinacji ogniskowej i przysłon.
Wiadomym jest, że w dobie cyfrowej obróbki sygnału dużo łatwiej korygować wady obiektywu, implementując specjalny algorytm, niż poświęcać czas na konstrukcję optyczną. Często producenci decydują się na kompromis, próbując konstruować jak najmniejszy obiektyw, który nie będzie pozbawiony wad, a ciężar ich korekcji przerzucić na proces tworzenia plików JPEG. Spójrzmy zatem, jak prezentują się wyniki analizy plików RAW.
Wszystkie wartości przysłon dla ogniskowej 11 mm będą charakteryzowały się obecnością zauważalnej na zdjęciach aberracji chromatycznej. Znacznie lepiej wygląda jedna sytuacja przy dłuższych ogniskowych, gdzie, poza maksymalnym otworem względnym, mamy do czynienia z nieznaczącym poziomem tej wady. Tym razem, na plus wyróżnia się ogniskowa 34 mm (75 mm dla pełnej klatki).
W tabelce poniżej prezentujemy w skali 1:1 wycinki zdjęć tablicy testowej przedstawiające krawędzie czerni i bieli z najwyższym i najniższym poziomem aberracji chromatycznej według wyników otrzymanych dla surowych plików wywołanych programem dcraw.
10.9 mm f/1.7 | 34 mm f/16 |
Dystorsja
Dystorsja jest kolejną wadą, która często, w kompaktach, korygowana jest nie optycznie, lecz programowo – i LX100 II jest tego najlepszym przykładem. Na zdjęciach JPEG praktycznie dystorsji nie zauważymy, jednakże na RAW-ach, na najszerszym kącie, będzie ona miała ogromną wartość. Korekcja tej wady na drodze programowej wiąże się z negatywnym efektem, jakim jest „pompowanie pikseli” – przy prostowaniu zdjęcia, rogi wychodzą poza kadr, a więc powierzchnia pikseli się zmniejsza. Zdjęcia w formacie JPEG mają jednak ten sam rozmiar, co RAW-y, zatem zdjęcie po korekcji jest tak naprawdę powiększane.Jeżeli zatem chodzi o liczby, na zdjęciu JPEG dystorsja waha się od −1.8% na najszerszym kącie, przez −0.6% na ogniskowej środkowej do pomijalnej wartości −0.01% na najwęższym kącie widzenia. Na RAW-ach jest znacznie gorzej, zwłaszcza na ogniskowej 11 mm – tutaj dystorsja osiąga ogromną wartość −12.4.% Na szczęście, wraz ze wzrostem ogniskowej wada się zmniejsza i na ogniskowej 24 mm (ekw. 50 mm) mamy do czynienia z (wciąż wysokim) rezultatem −3.99%, a na 34 mm (75 mm) – pomijalną wartość −0.5%.
JPEG | RAW |
10.9 mm | |
22.7 mm | |
34 mm | |
Winietowanie
Pomiary winietowania wykonaliśmy dla formatu obrazu 4:3. W poniższej tabelce prezentujemy wyniki otrzymane dla plików JPEG.
11 mm | 23 mm | 34 mm | |
f/1.7 | 21% (−0.143 EV) | – | – |
f/2 | 18.1% (−0.101 EV) | – | – |
f/2.7 | – | 13.3% (−0.41 EV) | – |
f/2.8 | 11.9% (−0.107 EV) | – | 20% (−0.17 EV) |
f/4 | 13.4% (−0.103 EV) | 9% (−0.046 EV) | 14.2% (−0.08 EV) |
f/5.6 | 13.2% (−0.105 EV) | 7.2% (−0.036 EV) | 9.8% (−0.09 EV) |
f/8 | 13.1% (−0.105 EV) | 5.1% (−0.028 EV) | 8.9% (−0.06 EV) |
f/11 | 12.9% (−0.106 EV) | 5% (−0.028 EV) | 6.6% (−0.03 EV) |
f/16 | 12.9% (−0.105 EV) | 4.8% (−0.028 EV) | 6.6% (−0.02 EV) |
Jak widać, winietowanie w plikach JPEG jest w zasadzie nieobecne, gdyż jego maksimum wynosi zaledwie 0.14 EV i jest to wartość zupełnie niezauważalna.
Spójrzmy teraz na wyniki pomiarów, które wykonaliśmy na surowych plikach.
10.9 mm | 22.7 mm | 34 mm | |
f/1.7 | 60% (−1.49 EV) | – | – |
f/2 | 66% (−1.2 EV) | – | – |
f/2.7 | – | 14.1% (−0.23 EV) | – |
f/2.8 | 69% (−1.09 EV) | – | 16.7% (−0.46 EV) |
f/4 | 71% (−1.01 EV) | 10.9% (−0.25 EV) | 11.9% (−0.28 EV) |
f/5.6 | 78% (−0.78 EV) | 10.4% (−0.21 EV) | 8% (−0.27 EV) |
f/8 | 78% (−0.70 EV) | 5.8% (−0.12 EV) | 7.6% (−0.22 EV) |
f/11 | 79% (−0.68 EV) | 4.3% (−0.09 EV) | 5.7% (−0.10 EV) |
f/16 | 79% (−0.69 EV) | 4.4% (−0.09 EV) | 5.7% (−0.07 EV) |
Analiza plików RAW pokazuje, że winieta może być nieco dokuczliwa jedynie przy najszerszym kącie widzenia. Dla ogniskowych 23 mm (50 mm) oraz 34 mm (75 mm) wada ta nawet przy najszerszym otworze względnym nie przekracza −0.5 EV.
JPEG | RAW |
10.9 mm | |
f/1.7 | f/1.7 |
f/2 | f/2 |
f/2.8 | f/2.8 |
f/4 | f/4 |
f/5.6 | f/5.6 |
f/8 | f/8 |
f/11 | f/11 |
f/16 | f/16 |
22.7 mm | |
f/2.7 | f/2.7 |
f/4 | f/4 |
f/5.6 | f/5.6 |
f/8 | f/8 |
f/11 | f/11 |
f/16 | f/16 |
34 mm | |
f/2.8 | f/2.8 |
f/4 | f/4 |
f/5.6 | f/5.6 |
f/8 | f/8 |
f/11 | f/11 |
f/16 | f/16 |
Koma i astygmatyzm
W aparacie LX100 II z widoczną komą spotkamy się przy ogniskowej 11 mm oraz 23 mm. Dla wartości 34 mm nie zauważymy zniekształcenia punktowego obrazu diody.
Centrum | Róg |
10.9 mm, f/1.7 | |
22.7 mm, f/2.7 | |
34 mm, f/4 | |
Przebiegi składowych pionowych i poziomych ciężko nazwać idealnymi. Zarówno na ogniskowej 11 mm jak i 34 mm z największym astygmatyzmem mamy do czynienia dla przysłon, kolejno f/4.0 oraz f/5.6 czyli tam, gdzie przymknięcie przysłony powinno już tę wadę zniwelować. Poprawny przebieg zauważymy za to dla wartości 23 mm.
Odblaski
Niestety, zachowanie LX100 II w pracy pod światło nie zostało poprawione względem pierwszej wersji i – delikatnie mówiąc – aparat nie radzi sobie z odblaskami najlepiej. Wyraźnie widoczne flary zauważymy przy każdej ogniskowej i przysłonie. Szkoda, że producent nie zdecydował się wymienić chociażby powłok.