Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Zasilanie i złącza
Aparat zasilany jest akumulatorem o oznaczeniu NP-T125 i parametrach 10.8 V oraz 1250 mAh. Ładowanie odbywa się w ładowarce BC-T125 i trwa około 140 minut. Według producenta pojemność tego akumulatora wystarcza na wykonanie od 340 do 400 zdjęć (w zależności od tego, czy korzystamy z funkcji „Auto oszczędzanie energii”). Podczas testów nie stwierdziliśmy większych odchyłek od tej deklaracji. Gniazdo baterii znajdziemy na spodzie korpusu.
Zdjęcia i filmy zapisywane są na dwóch kartach SD/SDHC/SDXC, a oba sloty obsługują szybki standard UHS-II. Funkcje dotyczące zapisu zdjęć na karty oferują możliwość wybrania karty podstawowej i pomocniczej. Dodatkowe opcje obejmują:
- zapis na kartę podstawową i automatyczne przełączanie na kartę pomocniczą w przypadku przepełnienia,
- zapis kopii zapasowej na karcie pomocniczej,
- zapis RAW-ów na karcie podstawowej i JPEG-ów na pomocniczej.
Złącza komunikacyjne są rozproszone w czterech miejscach obudowy:
- na prawej ściance – wyjście micro HDMI (D),
- na lewej ściance – wejście mikrofonu (mini-jack 2.5 mm), pozwalające podłączyć także wężyk spustowy z tym złączem,
- w prawym górnym rogu przedniej ścianki – gniazdo do synchronizacji lamp błyskowych (PC),
- na spodzie korpusu – gniazdo USB-C 3.1 oraz gniazdo zewnętrznego zasilacza (AC-15V).
Przyciski
Podobnie jak w modelu 50S, w 50R także mamy kilka przycisków pozbawionych jakichkolwiek oznaczeń. Są one programowalne, a ich symbole zobaczymy dopiero w menu aparatu. Omawianie poszczególnych elementów zaczniemy od górnej części aparatu.
Z prawej strony gorącej stopki znajduje się koło z wartościami czasów naświetlania. Wyposażono je w opcjonalną blokadę – kolejne wciśnięcia przycisku włączają ją lub wyłączają. Oprócz konkretnych wartości, dostępne są także trzy pozycje oznaczone literami:
- A – automatyczny dobór czasu naświetlania,
- B – tryb Bulb, czyli długich naświetlań, maksymalnie 60 min,
- T – manualny dobór czasu przy pomocy tylnego pokrętła sterującego.
Spójrzmy teraz na tylną ściankę aparatu.
- tylko LCD,
- tylko EVF,
- tylko EVF (aktywowany czujnikiem zbliżeniowym),
- LCD/EVF (wybór czujnikiem zbliżeniowym).
Rzućmy jeszcze okiem na przednią ściankę aparatu.
Warto zauważyć, że pokrętła nastawcze można wciskać. Krótkie wciśnięcie tylnego pozwala na włączenie wspomagania manualnego ogniskowania, natomiast dłuższe – wybór rodzaju tegoż wspomagania (powiększenie obrazu, powiększenie + focus-peaking). Przednie natomiast umożliwia zmianę przysłony (po ustawieniu pozycji C na pierścieniu przysłony obiektywu), czułości ISO oraz kompensacji ekspozycji (także pozycja C na odpowiednim kółku). To, którą funkcję aktualnie obsługuje przednie kółko, wybieramy przyciskiem z funkcją przełączania pokręteł – musimy ją jednak przypisać pod jeden z przycisków programowalnych. Oba pozwalają także na zmianę wielkości pola AF, po uprzednim wciśnięciu dżojstika.
Wspominaliśmy o przyciskach programowalnych. Jest ich w sumie 7, łącznie z wciskanym tylnym pokrętłęm, do tego dochodzą jeszcze cztery gesty na ekranie. Dostępne opcje, które ich dotyczą, można zobaczyć na poniższym filmie:
Menu
Menu aparatu jest takie samo jak w zaawansowanych modelach bezlusterkowców Fujifilm GFX 50S, czy X-Pro2, X-T2, X-T3. Opcje zgromadzono w siedmiu zakładkach: ustawienia jakości obrazu, AF/MF, zdjęć, lampy, filmu, konfiguracji oraz odtwarzania zdjęć (aktywne w trybie odtwarzania), dodatkowo mamy także sekcję „Moje menu”. Zawartość tej ostatniej ustalamy dodając odpowiednie pozycje (maksymalnie 16) z pierwszych pięciu zakładek oraz części z szóstej.
Menu jakości obrazu:
Menu ustawień AF/MF:
Menu zdjęć:
Menu lampy błyskowej:
Menu filmowania:
Menu konfiguracji:
Menu odtwarzania zdjęć:
Moje menu:
Ważnym elementem obsługi jest menu podręczne aktywowane klawiszem Q. Jego wciśnięcie powoduje wyświetlenie na ekranie siatki, za pomocą której możemy podglądać i zmieniać wiele parametrów aparatu.
- wybór ustawień specjalnych,
- rozmiar zdjęcia,
- jakość zdjęcia,
- symulacja filmu,
- efekt ziarnistości,
- efekt koloru chrom.,
- zakres dynamiczny,
- balans bieli,
- podświetl ton,
- przyciemnij ton,
- redukcja zakłóceń,
- kolor,
- wyostrzenie,
- tryb AF,
- wykrycie twarzy/oczu,
- MF assist,
- tryb ekranu dotykowego,
- samowyzwalacz,
- fotometria,
- typ migawki,
- redukcja migotania,
- czułość ISO,
- tryb lampy błyskowej,
- korekcja błysku,
- tryb filmu,
- regulacja poziomu nagrywania mikrofonu,
- jasność EVF/LCD,
- kolor EVF/LCD.
Wyświetlacz
Jakość wyświetlanego obrazu jest bardzo dobra, wyrazistość i kolorystyka stoją na zadowalającym poziomie. Padające na ekran promienie słoneczne nie dały nam większych okazji do narzekania. W menu aparatu możemy regulować jasność ekranu oraz nasycenie kolorów w skali ±5 jednostek.
Przycisk DISP/BACK służy między innymi do przełączania pomiędzy różnymi konfiguracjami ekranu w trybie podglądu na żywo oraz przy przeglądaniu zdjęć.
W trybie podglądu na żywo do dyspozycji mamy następujące widoki:
- informacje wybrane przez użytkownika,
- brak informacji,
- wyświetlacz INFO,
- podgląd obrazu wraz z powiększeniem fragmentu kadru w aktywnym punkcie AF (tylko w trybie MF).
W trybie przeglądania zdjęć dostępne widoki to:
- informacje włączone,
- informacje wyłączone,
- szczegółowe informacje,
- ulubione.
Przyciskając klawisz dżojstika w górę możemy modyfikować ekran informacji szczegółowych. Oprócz dwóch ekranów z dokładnymi informacjami EXIF aparat pokazuje też użyty punkt nastawy ostrości oraz histogramy RGBY.
Zdjęcia można powiększać (przy pomocy tylnej rolki; jej wciśnięcie uruchamia podgląd 100%) lub przeglądać w postaci miniaturek (3×3 lub 10×10). Istnieje także możliwość przewijania zdjęć w powiększeniu, wykorzystując przednie pokrętło sterujące.
Filmowanie
Nagrywanie rozpoczyna i zatrzymuje się przez wciśnięcie spustu migawki, po uprzednim ustawieniu trybu migawki w pozycji „Film”. Filmowanie możliwe jest w następujących trybach:
- Full HD (1920×1080 pix): 29.97p, 25p, 24p, 23.98p,
- HD (1280×720 pix): 29.97p, 25p, 24p, 23.98p.
Podczas filmowania możemy regulować stopień otwarcia przysłony, a także czas naświetlania (jeśli przed rozpoczęciem nagrywania pokrętło czasów ustawimy na innej pozycji niż A). W trakcie nagrywania w trybie automatycznym możemy dokonywać korekty ekspozycji. Wcześniej ustawiamy balans bieli i tryb symulacji filmu. Czułość ustawiamy w zakresie 200–6400 ISO, możemy też zdać się na automatykę.
Istnieje oczywiście możliwość wyłączenia autofokusu – wystarczy ustawić przełącznik w pozycji MF. Powiększenie obrazu możliwe jest tylko przed rozpoczęciem nagrywania, w trakcie działa natomiast funkcja focus-peaking.
Podczas filmowania dźwięk rejestrowany jest przy pomocy wbudowanego mikrofonu stereofonicznego, w menu mamy opcję regulacji jego czułości. Warto w tym miejscu przypomnieć, że mamy także możliwość podłączenia zewnętrznego mikrofonu.
Poniżej przedstawiamy przykładowe filmy nagrane testowanym aparatem wraz z obiektywem GF 23 mm f/4 WR.
Przykładowe filmy
- film 1 – H.264 1920×1080 pix 29.97p, 64 MB,
- film 2 – H.264 1920×1080 pix 25p, 60 MB,
- film 3 – H.264 1920×1080 pix 24p, 65 MB,
- film 4 – H.264 1920×1080 pix 23.98p, 74 MB,
- film 5 – H.264 1280×720 pix 29.97p, 39 MB,
- film 6 – H.264 1280×720 pix 25p, 34 MB,
- film 7 – H.264 1280×720 pix 24p, 36 MB,
- film 8 – H.264 1280×720 pix 23.98p, 37 MB,
- film 9 – H.264 1920×1080 pix 25p, 78 MB, ISO 6400,
- film 10 – H.264 1920×1080 pix 25p, 123 MB, praca ciągłego autofokusa.
Wizjer
Jakość wyświetlanego obrazu jest bardzo dobra. W statycznych scenach celownik sprawuje się bardzo dobrze, oferując wyraźny i czytelny podgląd obrazu. Sytuacja się niestety pogarsza, gdy przesuwamy aparat, np. podczas panoramowania. Obraz ulega wówczas pewnemu rozmyciu i to nawet w warunkach dobrego oświetlenia.