Fujifilm GFX 50R - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Ustawienia własne wg wzorca (3 pozycje),
- Temperatura barwowa w skali Kelvina,
- Światło dzienne,
- Pochmurno,
- Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
- Światło żarówki,
- Pod wodą.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.01 | 115.9 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.09 | 113.7 |
Pochmurny dzień | Auto | 6.8 | 117.5 |
Pochmurny dzień | Chmury | 4.03 | 115.8 |
3000K | Auto | 21.6 | 138.8 |
3000K | Żarówki | 6.45 | 105.2 |
3000K | 3000K | 6.43 | 105.7 |
5500K | Auto | 5.49 | 122.5 |
5500K | 5300K | 12.1 | 134.1 |
5500K | 5600K | 10.7 | 127.3 |
Jeśli chodzi o błędy dC, automatyka dobrze poradziła sobie w świetle słonecznym oraz przy lampach 5500 K. Przy zachmurzonym niebie widać nieco chłodniejsze zabarwienie zdjęcia, z kolei dla światła żarowego – zdecydowane ocieplenie tonacji. W tym ostatnim przypadku warto pamiętać o zastosowaniu odpowiedniego wzorca lub samodzielnie wprowadzić wartość temperatury barwowej.
Tendencja do nadmiernego nasycania barw jest wyraźna w testowanym aparacie. Widać ją zarówno w świetle naturalnym, jak i sztucznym. Średnia odchyłka od idealnego nasycenia wyniosła w teście niespełna 20%.
Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.