Fujifilm GFX 50R - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- rozmiar L:
- 8256×6192 pix (4:3),
- 8256×5504 pix (3:2),
- 8256×4640 pix (16:9),
- 6192×6192 pix (16:9),
- 8256×3048 pix (65:24),
- 7744×6192 pix (5:4),
- 7232×6192 pix (7:6),
- rozmiar S:
- 4000×3000 pix (4:3),
- 4000×2664 pix (3:2),
- 4000×2248 pix (16:9),
- 2992×2992 pix (16:9),
- 4000×1480 pix (65:24),
- 3744×3000 pix (5:4),
- 3504×3000 pix (7:6).
- jasne oraz ciemne tony – w zakresie od −2 do +4 z krokiem jednostkowym,
- kolor, wyostrzanie, poziom redukcji szumu – w zakresie od −4 do +4 z krokiem jednostkowym.
Dodatkowo w menu fotografowania znajdziemy funkcję „Symulacja filmu”, która odnosi się do zmiany kolorystyki zdjęcia w sposób imitujący użycie konkretnego rodzaju kliszy fotograficznej:
- Provia/Standard – standardowa kolorystyka,
- Velvia – wzmocnione kolory przydatne przy fotografii krajobrazowej,
- Astia – profil dedykowany do fotografii portretowej,
- Classic chrome – zmiękczona kolorystyka z podniesionym kontrastem obszarów zacienionych,
- PRO Neg Hi – profil kontrastowy, dedykowany do ogólnie pojętej fotografii,
- PRO Neg Std – zmiękczona kolorystyka z uwydatnionymi barwami skóry, dedykowany do fotografii portretowej,
- Acros – zapewnia głębszą czerń i lepsze uwydatnienie szczegółów,
- Acros z symulacją użycia żółtego filtru korekcyjnego,
- Acros z symulacją użycia czerwonego filtru korekcyjnego,
- Acros z symulacją użycia zielonego filtru korekcyjnego,
- Czarno-biały,
- Czarno-biały z symulacją użycia żółtego filtru korekcyjnego,
- Czarno-biały z symulacją użycia czerwonego filtru korekcyjnego,
- Czarno-biały z symulacją użycia zielonego filtru korekcyjnego,
- Sepia.
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Testowany aparat oferuje czułości w zakresie od ISO 100 do 12800 z możliwością rozszerzenia o wartość L – 50 ISO, a także H – 25600, 51200 i 102400. Oprócz tego mamy także trzy tryby Auto – w każdym z nich możemy zaprogramować dolną i górną granicę czułości oraz najdłuższy żądany czas naświetlania. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą aparatów Nikon Z7 oraz Sony A7R III.
Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
Wizualnie, jakość zdjęć z GFX 50R i starszego 50S praktycznie nie różni się. 51-megapikselowa matryca w aparacie Fujifilm oferuje bezsprzecznie wyśmienity poziom odwzorowania detali. Przyczyniają się do tego nie tylko bardzo dobre wyniki zdolności rozdzielczej, ale także lekkie wyostrzanie JPEG-ów. W przypadku bezlusterkowca Sony także mamy do czynienia z uwydatnianiem obrazu, w przeciwieństwie do Nikona Z7.
W samych superlatywach możemy też mówić o wyglądzie JPEG-ów z testowanego aparatu na wysokich czułościach. Nawet przy wartości ISO 6400 szczegóły są dobrze widoczne, a szum praktycznie nie rzuca się w oczy. Naszym zdaniem GFX 50R wypada generalnie nieco lepiej od konkurentów.
Wyostrzanie
Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.
Ostrość −4 |
||
Ostrość 0 |
||
Ostrość +4 |
Naszym zdaniem nie warto przekraczać zerowego stopnia wyostrzania, bowiem już przy tym ustawieniu obraz jest przeostrzony. Najlepszy efekt powinniśmy uzyskać dla parametru pomiędzy −4 a 0.
Efekt ziarnistości
GFX 50R wyposażono również w funkcję dodawania zakłóceń imitujących ziarno analogowej kliszy fotograficznej. Do dyspozycji mamy dwie opcji intensywności (słaby oraz silny). Przykładowe zdjęcia (wraz z pierwszym neutralnym) prezentujemy poniżej.
Efekt koloru chrom
GFX 50R wyposażono w funkcję znaną już np. z modelu 50S, mianowicie Efekt koloru chrom. Polega ona na zwiększeniu głębi kolorów w obszarach zacienionych. Do dyspozycji mamy dwie opcji intensywności (słaby oraz silny). Przykładowe zdjęcia (wraz z pierwszym neutralnym) prezentujemy poniżej.