Nikon Z6 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3500–8000 K):
- Zachowaj biel (redukcja ciepłych kolorów – Auto0),
- Zachowaj ogólny nastrój (Auto1),
- Zachowanie ciepłej barwy światła (Auto2),
- Auto dla światła naturalnego,
- Światło żarowe (3000 K),
- Światło jarzeniowe (2700, 3000, 3700, 4200, 5000, 6500 lub 7200 K):
- Lampy sodowe (2700 K),
- Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
- Białe jarzeniowe (3700 K),
- Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
- Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
- Dzienne jarzeniowe (6500 K),
- Lampy rtęciowe (7200 K),
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Cień (8000 K),
- Skala temperaturowa (2500–10000 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (6 ustawień).
Ustawianie balansu bieli według wzorca można wykonać z poziomu menu podręcznego aparatu. Mamy także możliwość przekopiowania wartości balansu bieli ze zdjęcia znajdującego się na karcie pamięci i zapisanie go w wybranej pozycji w pamięci aparatu.
Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany za pomocą tradycyjnej tablicy kolorów niezależnie w czterech kierunkach: G (green) i M (magenta) z krokiem 0.25, oraz B (blue) i A (amber) z krokiem 0.5. W każdym z kierunków mamy 6-stopniową skalę.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie obliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.1 | 94.64 |
Słoneczny dzień | Auto (św.nat.) | 4.81 | 105.7 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.25 | 104 |
Pochmurny dzień | Auto | 9.15 | 103.8 |
Pochmurny dzień | Auto (św.nat.) | 5.42 | 105.3 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 6.13 | 104 |
3000K | Auto0 | 17.2 | 121.5 |
3000K | Auto1 | 17.2 | 121.6 |
3000K | Auto2 | 17.2 | 121.6 |
3000K | Żarówki | 6.18 | 100.8 |
3000K | 3000K | 6.18 | 100.8 |
5500K | Auto | 5.55 | 110.7 |
5500K | 5500K | 9.71 | 117.3 |
Nikon Z6 poradził sobie całkiem nieźle w świetle naturalnym, choć podstawowy wariant automatyki dał spory błąd dla pochmurnego nieba – lepiej zatem skorzystać z opcji dla światła naturalnego. W świetle żarowym, w przypadku zdjęć tablicy testowej nie ma w zasadzie znaczenia, którą dodatkową opcję wybierzemy (Auto0, 1 czy 2), bowiem w każdej widać wyraźnie ciepłą dominantę. Błędy dC są niwelowane, gdy wybierzemy odpowiedni wzorzec, czy samodzielnie wprowadzimy temperaturę barwową.
Największe odstępstwa od idealnego nasycenia mają miejsce przy świetle żarowym dla automatyki. Średnia odchyłka dla wszystkich powyższych pomiarów wyniosła niecałe 10 punktów procentowych.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.