Nikon Z6 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
W Nikonie Z6, tak samo jak w zaawansowanych lustrzankach tego producenta, w menu fotografowania odnajdziemy funkcję redukcji szumu przy wysokich czułościach. Dostępne ustawienia obejmują: wyłączona, zmniejszona, normalna oraz zwiększona. Przykłady działania odszumiania w Z6 przy poszczególnych ustawieniach można obejrzeć w poniższej tabelce. Zdjęcia wykonaliśmy dla czułości ISO 12800 i 25600.
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 25600 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Kolejne stopnie odszumiania pozbawiają obraz zarówno zakłóceń obrazu, jak i detali. Proces ten nie odbywa się jednak drastycznie i funkcja ta może się okazać użyteczna dla niektórych fotografujących.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z Z6 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Canonem EOS-em R i Sony A7 III. Przypominamy jednocześnie, że na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.
Znów możemy pochwalić aparaty z powyższego zestawienia, za bardzo dobre odwzorowanie szczegółów na niskich czułościach. W przypadku Nikona, mocniej rzucają się w oczy specyficzne zakłócenia widoczne na prawym wycinku, których przyczyną najprawdopodobniej jest zjawisko mory.
A jak radzi sobie Z6 w kwestii zaszumienia RAW-ów? Przy ISO 1600 praktycznie nie widać zakłóceń, które dopiero dla nastawy 6400 rzucają się w oczy. Tu widać pewną przewagę Nikona i Sony nad Canonem, która utrzymuje się w zasadzie do końca zakresu czułości. Wizualne różnice pomiędzy Z6 i A7 III są raczej niewielkie, a oba aparaty wypadają podobnie.
Przejdźmy teraz do sprawdzenia, co w temacie szumów pokażą nam konkretne liczby. Wyniki pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów prezentujemy poniżej.
Przebieg poszczególnych składowych szumu ma charakter wykładniczy i nie widać niepokojących załamań.
Spójrzmy teraz na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla Z6, Canona EOS-a R i Sony A7 III.
Dla czułości ISO 6400 Nikon wypada minimalnie lepiej od EOS-a R, a różnica jest mniejsza niż 1/3 EV. W przypadku Sony wynosi ona ok. 1/3 EV tyle, że na korzyść Alfy. Ogólnie rzecz biorąc, zmierzone osiągi wybranych aparatów w tej kategorii (i dla wybranej nastawy czułości) są zbliżone.
Tradycyjnie, na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach, prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.
Darki
Wspominaliśmy już wcześniej, że Nikon Z6 może zapisywać RAW-y między innymi w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 800–1200. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
50 | |||
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 | |||
102400 | |||
204800 |
Bias wynosi ok. 1000, podobnie zresztą jak w Nikonie Z7. Same darki wyglądają naprawdę dobrze, szum jest jednorodny i nie widać oznak bandingu. Do ISO 6400 histogramy przypominają swoim kształtem rozkład Poissona, natomiast dla wyższych nastaw widać mocne wypłaszczenie i charakterystykę grzebieniową. W tej kategorii Z6 wypada znacznie lepiej od np. A7 III, w teście którego zaobserwowaliśmy wyraźne jasne plamy po lewej stronie kadru.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
50 | 1008 | 2.8 |
100 | 1009 | 2.7 |
200 | 1009 | 3.1 |
400 | 1008 | 6.1 |
800 | 1009 | 11.4 |
1600 | 1010 | 15.9 |
3200 | 1011 | 29.7 |
6400 | 1013 | 54.5 |
12800 | 1021 | 104.9 |
25600 | 1027 | 205.9 |
51200 | 1054 | 390 |
102400 | 1097 | 418.4 |
204800 | 1281 | 1191 |
Na zakończenie prezentujemy jeszcze darki w formacie JPEG.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
50 | |||
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 | |||
102400 | |||
204800 |