Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Aparat cyfrowy Nikon Z6 III body

Cena: 11369 zł 9999 zł

Sprawdź

Cena: 5585 zł

Sprawdź

Test aparatu

Nikon Z6 - test aparatu

8 marca 2019
Maciej Latałło Komentarze: 129

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Na początku tego rozdziału prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. Na poniższym wykresie nie widać szczególnych załamań, choć kształt poszczególnych krzywych nieco odbiega od wykładniczego. Ponadto, dla przeważającego zakresu ISO, składowe R, G i Y przyjmują porównywalne wartości. Widać zatem, że JPEG-i nie są wolne od odszumiania, aczkolwiek nie jest ono szczególnie intensywne.

Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW

W Nikonie Z6, tak samo jak w zaawansowanych lustrzankach tego producenta, w menu fotografowania odnajdziemy funkcję redukcji szumu przy wysokich czułościach. Dostępne ustawienia obejmują: wyłączona, zmniejszona, normalna oraz zwiększona. Przykłady działania odszumiania w Z6 przy poszczególnych ustawieniach można obejrzeć w poniższej tabelce. Zdjęcia wykonaliśmy dla czułości ISO 12800 i 25600.


----- R E K L A M A -----

ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zmniejszone
Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zwiększone
Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 25600
Odszumianie wyłączone
Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zmniejszone
Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zwiększone
Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Kolejne stopnie odszumiania pozbawiają obraz zarówno zakłóceń obrazu, jak i detali. Proces ten nie odbywa się jednak drastycznie i funkcja ta może się okazać użyteczna dla niektórych fotografujących.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z Z6 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Canonem EOS-em R i Sony A7 III. Przypominamy jednocześnie, że na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.

Znów możemy pochwalić aparaty z powyższego zestawienia, za bardzo dobre odwzorowanie szczegółów na niskich czułościach. W przypadku Nikona, mocniej rzucają się w oczy specyficzne zakłócenia widoczne na prawym wycinku, których przyczyną najprawdopodobniej jest zjawisko mory.

A jak radzi sobie Z6 w kwestii zaszumienia RAW-ów? Przy ISO 1600 praktycznie nie widać zakłóceń, które dopiero dla nastawy 6400 rzucają się w oczy. Tu widać pewną przewagę Nikona i Sony nad Canonem, która utrzymuje się w zasadzie do końca zakresu czułości. Wizualne różnice pomiędzy Z6 i A7 III są raczej niewielkie, a oba aparaty wypadają podobnie.

Przejdźmy teraz do sprawdzenia, co w temacie szumów pokażą nam konkretne liczby. Wyniki pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów prezentujemy poniżej.

Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Przebieg poszczególnych składowych szumu ma charakter wykładniczy i nie widać niepokojących załamań.

Spójrzmy teraz na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla Z6, Canona EOS-a R i Sony A7 III.

Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Dla czułości ISO 6400 Nikon wypada minimalnie lepiej od EOS-a R, a różnica jest mniejsza niż 1/3 EV. W przypadku Sony wynosi ona ok. 1/3 EV tyle, że na korzyść Alfy. Ogólnie rzecz biorąc, zmierzone osiągi wybranych aparatów w tej kategorii (i dla wybranej nastawy czułości) są zbliżone.

Tradycyjnie, na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach, prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Wspominaliśmy już wcześniej, że Nikon Z6 może zapisywać RAW-y między innymi w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 800–1200. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
50 Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Bias wynosi ok. 1000, podobnie zresztą jak w Nikonie Z7. Same darki wyglądają naprawdę dobrze, szum jest jednorodny i nie widać oznak bandingu. Do ISO 6400 histogramy przypominają swoim kształtem rozkład Poissona, natomiast dla wyższych nastaw widać mocne wypłaszczenie i charakterystykę grzebieniową. W tej kategorii Z6 wypada znacznie lepiej od np. A7 III, w teście którego zaobserwowaliśmy wyraźne jasne plamy po lewej stronie kadru.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 1008 2.8
100 1009 2.7
200 1009 3.1
400 1008 6.1
800 1009 11.4
1600 1010 15.9
3200 1011 29.7
6400 1013 54.5
12800 1021 104.9
25600 1027 205.9
51200 1054 390
102400 1097 418.4
204800 1281 1191


Na zakończenie prezentujemy jeszcze darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
50 Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z6 - Szumy i jakość obrazu w RAW