Nikon Z6 II - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Jest też jeden dość fundamentalny problem, ale nie jest on związany bezpośrednio z wynikami testu. Można go ująć dwojako – albo Nikon Z6 II ma zbyt ubogą specyfikację jak na aparat zaprezentowany pod koniec 2020 roku, albo zaprezentowany parę lat wcześniej Z6 pierwszej generacji od razu powinien tak wyglądać. Świadczy o tym sam fakt, że porównujemy go z kilkuletnimi konstrukcjami, takimi jak Sony A7 III czy Panasonic Lumix S1. Nowszej generacji i ciut droższy aparat, jakim jest Canon EOS R6, zostawia już całą wspomnianą tu trójkę daleko z tyłu, jeśli chodzi o specyfikację filmową. Zapowiadany na ten rok Sony A7 IV prawdopodobnie zrobi to samo. Nikon jest więc przynajmniej o pół generacji do tyłu za konkurencją, jeśli chodzi o tryb filmowy i bez logarytmicznego profilu obrazu, 10-bitowych kodeków, filmowania w 4K w 50/60 lub więcej kl/s bez cropa, czy rozkładanego ekranu nie będzie pierwszym wyborem osób poszukujących sprzętu filmowego, który nie zestarzeje się w ciągu roku czy dwóch. Nadal jednak może być pierwszym wyborem osób robiących zarówno zdjęcia, jak i filmy i nie kładących takiego nacisku na topowe parametry filmowe. Zwłaszcza jeśli są to osoby przesiadające się na bezlusterkowce z systemu Nikon F, których życie znacząco uprości dołączany czasem do aparatów Nikon Z adapter FTZ.
Spójrzmy jeszcze, jak przedstawiają się ceny testowanego aparatu oraz jego bezpośredniej konkurencji (dane wg serwisu Ceneo.pl na dzień 11.01.2021):
- Canon EOS R – ok. 6500 zł,
- Canon EOS R6 – ok. 12300 zł,
- Nikon Z6 – ok. 6400 zł,
- Nikon Z6 II – ok. 9100 zł,
- Panasonic S1 – ok. 8500 zł,
- Panasonic S5 – ok. 9500 zł,
- Sony A7 III – ok. 7700 zł,
- Sony A7c – ok. 9700 zł.
Na koniec pozostaje nam podsumowanie zawartych w niniejszym teście analiz i rozważań listą wad i zalet testowanego aparatu, zebranych w jednym miejscu:
Zalety:
- solidna, uszczelniona obudowa,
- dobrze wyprofilowany grip,
- czytelne i przejrzyste menu,
- bateria o dużej pojemności,
- podwójne gniazdo kart pamięci,
- duża ilość elementów sterujących,
- możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście słuchawkowe,
- wyjście HDMI,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- bardzo dobry wizjer elektroniczny,
- dobrej jakości dotykowy ekran,
- funkcje nieco poprawiające zakres dynamiczny, takie jak płaski profil obrazu oraz funkcja D-Lighting,
- sprawnie działający śledzący autofokus,
- autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
- narzędzia ułatwiające manualne ustawianie ostrości,
- narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
- bardzo dobra szczegółowość obrazu przy filmowaniu w 4K oraz dobra przy filmowaniu w Full HD w trybie APS-C,
- identyczna jakość obrazu w 25, 50 i 100 kl/s w Full HD,
- rozbudowane opcje wyostrzania o szerokim zakresie funkcjonalności,
- szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) w większości trybów nagrywania.
Wady:
- brak możliwości wprowadzenia do urządzenia kodu czasowego wygenerowanego na zewnątrz,
- gniazda kart pamięci różnych typów, których obecność nie jest uzasadniona przez specyfikację filmową,
- filmy w 4K z prędkościami tylko do 30 kl/s (dopóki nie wyjdzie aktualizacja),
- filmowanie w 4K w 50/60 kl/s z dużym cropem (po wyjściu aktualizacji),
- brak możliwości filmowania w 100/120 kl/s w trybie APS-C/DX,
- brak możliwości zapisu filmów z 10-bitową głębią koloru lub próbkowaniem 4:2:2,
- brak logarytmicznych profili obrazu,
- brak HLG, HDR PQ lub innego rodzaju profilu przeznaczonego do filmowania w standardzie HDR,
- przeciętnie działająca stabilizacja w trybie filmowym,
- kiepska jakość obrazu Full HD w trybie pełnoklatkowym,
- szumy mogłyby być odrobinę niższe,
- relatywnie mało zmian w porównaniu z modelem Z6, zwłaszcza biorąc pod uwagę różnicę w cenie.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywów Nikon Nikkor Z 24–70 mm f/4 S oraz Nikkor Z 50 mm f/1.8 S.
- film 1 – 66 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, tryb pełnoklatkowy, „test vloggera”, stabilizacja matrycy + cyfrowa, profil obrazu „równomiernie”,
- film 2 – 38 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, tryb pełnoklatkowy, „test vloggera”, bez stabilizacji, jakość pliku „normalna”,
- film 3 – 63 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 120 kl/s, film w slow motion zapisany przez aparat po spowolnieniu jako 23.976 kl/s, bez dźwięku,
- film 4 – 138 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb pełnoklatkowy,
- film 5 – 128 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb APS-C/DX, ISO 6400,
- film 6 – 101 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb pełnoklatkowy, ISO 25600,
- film 7 – 10 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, tryb APS-C/DX, ISO 3200, jakość pliku „normalna”,
- film 8 – 33 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, tryb pełnoklatkowy, ISO 6400,
- film 9 – 145 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 120 kl/s, film w slow motion zapisany przez aparat po spowolnieniu jako 23.976 kl/s, bez dźwięku, słabe warunki oświetleniowe,