Olympus OM-D E-M1X - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny (5300K),
- Cień (7500K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3000K),
- Światło jarzeniowe (4000K),
- Fotografia podwodna,
- Światło lampy błyskowej (5500K),
- Cztery ustawienia ręczne według wzorca bieli,
- Skala temperaturowa Kelwina (2000–14000K, ze skokiem co 50, 100, 200, 400 i 1000K w zależności od wartości temperatury).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.71 | 100.1 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.43 | 102.7 |
Pochmurny dzień | Auto | 8.73 | 105.9 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.97 | 105.8 |
3000K | Auto (zach.ciepły kolor wył.) | 19.8 | 125.1 |
3000K | Auto (zach.ciepły kolor wł.) | 17.5 | 119.9 |
3000K | Żarówki | 9.73 | 108.3 |
3000K | 3000K | 5.95 | 108.3 |
5400K | Auto | 6.01 | 104 |
5400K | 5400K | 6.52 | 105 |
Nie zanotowaliśmy większych problemów z pracą balansu bieli w E-M1X. W świetle naturalnym i 5400 K zarówno błędy dC, jak i nasycenie, utrzymują się na niskim poziomie. Jedynie przy zachmurzonym niebie można oczekiwać mniejszego błędu dla automatyki. Ta tradycyjnie nie najlepiej wypada w świetle żarowym, zapewniając ciepłe zabarwienie obrazów testowych. W dodatku redukcja tego efektu nie działa skutecznie. Dla uzyskania najlepszej korekcji, przy świetle żarowym najlepiej ustawić odpowiednią temperaturę barwową.
Z powyższej tabelki widać, że aparat ma tendencję do przesycania koloru, aczkolwiek nie jest ona duża. Średnia odchyłka od idealnego nasycenia wyniosła w teście 8.5%.