Olympus OM-D E-M1X - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Powyższy wykres jednoznacznie wskazuje na obecność wyraźnego odszumiania JPEG-ów. Poszczególne składowe przyjmują podobne wartości, a poziom szumu nie osiąga 3% – nawet dla ISO 25600. Należy zatem mieć świadomość, że odszumiania JPEG-ów w E-M1X nie da się zupełnie wyłączyć, mimo iż dostępna w menu opcja właśnie na to wskazuje. Takiego działania nie popieramy, szczególnie w przypadku aparatów skierowanych do zaawansowanych i świadomych użytkowników. Ci bowiem zdają sobie sprawę z dokonywanych w aparacie ustawień, a w przypadku odszumiania są jak widać wprowadzani w błąd.
W Olympusie E-M1X intensywność procesu odszumiania na wyższych czułościach można kontrolować w 3-stopniowej skali. W poniższej tabelce prezentujemy zdjęcia wykonane przy teoretycznie wyłączonej redukcji oraz na poszczególnych ustawieniach stopnia intensywności tego procesu dla czułości ISO 6400 i 12800.
ISO 6400 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Przyjrzyjmy się teraz surowym zdjęciom z E-M1 Mark II. Wywołaliśmy je programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy wycinki zdjęć z Fujifilm X-H1 oraz Panasonic G9.
Jakość obrazu generowanego przez bezlusterkowce Mikro 4/3, czyli E-M1X i G9, stoi generalnie na zbliżonym poziomie. Podobny poziom odwzorowania detali i ilość widocznego szumu w zasadzie uniemożliwia wyłonienie faworyta z spośród tych dwóch modeli. Nieco lepiej sytuacja wygląda w przypadku aparatu Fujifilm, jednak nie jest to przewaga drastyczna.
Wycinki w formacie RAW pokazują, że lepiej nie przekraczać ISO 3200. Zresztą, już dla tej nastawy szum jest wyraźnie widoczny, choć drobne szczegóły pozostają jeszcze nieźle dostrzegalne. Natomiast zestawienie zdjęć z E-M1X i starszego E-M1 Mark II pokazuje, że jakość obrazu pozostaje w zasadzie na tym samym poziomie w obu modelach.
Przyjrzyjmy się teraz wynikom pomiarów. Te uzyskaliśmy programem Imatest na podstawie surowych zdjęć tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów.
Jak widać, pod względem poziomu szumu E-M1X ustępuje X-H1 o ok. 1 i 2/3 EV dla ISO 6400. Olympus lepiej natomiast wypada względem G9 i A6500, dla tej samej nastawy o odpowiednio 1/3 i 1/2 EV.
Tradycyjnie na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.
Darki
Sprawdźmy teraz, jak Olympus E-M1X zachowuje się w kategorii prądu ciemnego. Jego poziom oceniamy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku testowanego E-M1X zakres ten wynosi od 0 do 511. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 100 000 zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
64 | |||
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 |
W tej kategorii nie mamy szczególnych zastrzeżeń do testowanego aparatu. Co prawda histogramy odbiegają nieznacznie kształtem od rozkładu Poissona, ale niemal w całym zakresie czułości są dobrze odseparowane od zera i stosunkowo wąskie. Do ISO 6400 średnia wartość sygnału utrzymuje się na stałym poziomie w okolicy 250 (patrz tabelka poniżej). Jedynie dla dwóch najwyższych czułość wartość ta maleje, a maksimum histogramów przesuwa się nieco w lewo.
Na wygląd samych darków trudno narzekać. Nie dostrzegamy oznak bandingu, ani niejednorodności.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
64 | 254.7 | 2.678 |
100 | 255.3 | 3.948 |
200 | 252.9 | 3.312 |
400 | 254.9 | 6.144 |
800 | 253.6 | 11.008 |
1600 | 249.7 | 20.374 |
3200 | 249.9 | 39.433 |
6400 | 244.1 | 81.437 |
12800 | 227.1 | 152.37 |
25600 | 186.8 | 298.17 |
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
64 | |||
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 |