Sony A6400 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (standardowy, nastrój, biały),
- Światło dzienne,
- W cieniu,
- Dzień pochmurny,
- Żarówki,
- Świetlówki (ciepła biała, zimna biała, dzienna biała, światło dzienne),
- Lampa błyskowa,
- Auto. podwodne,
- Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (pamięć 3 nastaw).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.57 | 115.1 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 6.38 | 116 |
Pochmurny dzień | Auto | 7.52 | 118.4 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 8.29 | 119.7 |
3000K | Auto (standardowy) | 12.7 | 127 |
3000K | Auto (nastrój) | 14.1 | 128.8 |
3000K | Auto (biały) | 12.8 | 127.1 |
3000K | Żarówki | 10.7 | 119.5 |
3000K | 3000K | 7.76 | 118.1 |
5500K | Auto | 6.51 | 124.5 |
5500K | 5500K | 9.36 | 127.6 |
Lampa błyskowa | Auto | 5.75 | 107.8 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 5.74 | 107.8 |
Błędy kolorów stoją generalnie na przeciętnym poziomie. W żadnym z przypadków nie wyniosły mniej niż 5 – nawet w świetle dziennym, gdzie taką sytuację obserwujemy najczęściej. Dla światła żarowego przewidziano dodatkowe opcje w postaci priorytetu nastroju lub bieli. Każda z nastaw daje jednak ciepłe zabarwienie, choć błędy dC utrzymują się na przyzwoitym poziomie. Uwagę zwraca wysokie nasycenie w praktycznie każdym przypadku. Jedynie dla światła błyskowego odchyłka nie przekracza 10, natomiast średnio w teście wyniosła aż niespełna 20%.
Szczegółowe wyniki prezentujemy poniżej.