Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix S1R - test aparatu

Panasonic Lumix S1R
13 maja 2019
Maciej Latałło Komentarze: 95

1. Wstęp

Większość dużych producentów sprzętu fotograficznego zaprezentowała już swoje systemy pełnoklatkowych bezlusterkowców z autofokusem. Pierwsza była firma Sony, która pokazała dwie Alphy 7 (konkretnie modele 7 i 7R) pod koniec 2013 roku. Nikon i Canon dołączyły do tego „wyścigu” dopiero w drugiej połowie zeszłego roku, wypuszczając na rynek praktycznie w odstępie miesiąca modele Z6 wraz z Z7 oraz EOS R. Wszystkie te aparaty należą do grupy sprzętu przeznaczonego głównie dla zaawansowanych użytkowników, jednak raczej nie profesjonalistów, choć akurat w tej materii można się spierać.

Panasonic Lumix S1R - Wstęp

Ostatnim jak dotąd producentem, który pokazał aparaty tego typu, był Panasonic. Podobnie jak Sony a później Nikon, firma wypuściła równolegle dwa modele różniące się upakowaniem pikseli na matrycy światłoczułej. S1R ma ich ponad 47 milionów, natomiast S1 – 24. W niniejszym teście zajmujemy się pierwszym z nich. Oba natomiast mogą się pochwalić dużymi, świetnej jakości uszczelnionymi korpusami, wysokorozdzielczymi wizjerami (najlepszymi na rynku pod kątem rozdzielczości), czy rozbudowanymi opcjami filmowania. Do tego dochodzi podwójny slot kart SD + XQD, stabilizacja sensora, a także najkrótszy wśród konkurencji czas synchronizacji błysku.

Panasonic Lumix S1R - Wstęp

Warto również dodać, że aparaty Lumix S korzystają z mocowania obiektywów L (dotychczas rozwijanego przez Leikę) w ramach partnerstwa technologicznego „L-Mount Alliance” firm Leica, Panasonic i Sigma. Patrząc całościowo, to właśnie debiut adresowanego dla profesjonalistów systemu Lumix S wydaje się najciekawszy na tle konkurencji. Takie w każdym razie można odnieść pierwsze wrażenie po zapoznaniu się ze specyfikacją modelu S1R. Sprawdźmy zatem, na ile zmieni się ono po poddaniu aparatu naszej procedurze testowej.

----- R E K L A M A -----

Panasonic Lumix S1R - Wstęp

Aparat do testu wypożyczyła firma Panasonic Polska, za co serdecznie dziękujemy.

Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Porównanie danych technicznych aparatu Panasonic S1R z przykładowymi bezlusterkowcami konkurencji dostępne jest tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Panasonic
Model Lumix S1R
Data premiery 2019-02-01
Liczba pikseli 47.3 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 8368 x 5584 px (3:2)
• 7440 x 5584 px (4:3)
• 8368 x 4712 px (16:9)
• 5584 x 5584 px (1:1)
• 8368 x 3088 px (65:24)
• 8368 x 4184 px (2:1)
Matryca CMOS, 24 x 36 mm, całkowita liczba pikseli 50.44 Mpix, brak filtra AA
Procesor obrazu Venus Engine
Format zapisu • JPEG, RAW, HLG Photo
• 4K-Photo: H.264-MPEG-4
• 6K-Photo: H.265/HEVC
• MP4: H.264/MPEG-4 AVC (audio LPCM 2ch 48kHz/16-bit, AAC 2ch)
• AVCHD Progressive (audio Dolby Audio 2ch)
• AVCHD (audio Dolby Audio 2ch)
Zakres ISO Auto, 100-25600 / 50 i 51200 - wartości rozszerzone
Migawka Szczelinowa
• 60 s - 1/8000 s, Bulb
• Elektroniczna do 1/16000 s (także wideo)
• Żywotność migawki: ok. 400000 zdjęć
Konstrukcja obiektywu Bagnet L‑Mount
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo • 4K 3840 x 2160 px, 60/30/25/24p
• Full HD 1920 x 1080 px, 50/30/25p
Ogniskowanie AF oparty o detekcję kontrastu, MF, AF+MF, 225 punktów
• Tryby AF: pojedyncze zdjęcie (AFS), Tryb ciągły (AFC), Manual Focus (MF)
• Strefy AF: wykrywanie twarzy/oczu/ciało/zwierzę, śledzenie, 225-obszarowy, tryb strefowy, 1-obszarowy, funkcja pinpoint
• One Shot AF, Shutter AF, zwolnienie migawki po wciśnięciu przycisku do połowy, Quick AF, stale mierzony AF (podczas nagrywania filmów), Eye Sensor AF, AF+MF, MF Assist, Touch MF Assist, Focus Peaking, funkcja Touch AF/AE, Touch Pad AF, migawka dotykowa
• Blokada AF: przycisk AF/AE LOCK
• Technologia DFD
• Post Focus
• Focus Stacking
• Zakres detekcji od -6 do 18 EV (ISO 100)
• Asysta AF: wbudowana dioda
Pomiar światła 1728-strefowy wielopunktowy system wykrywania
• Wielokrotny
• Centralnie ważony
• Punktowy
• Wyróżniony ważony
• Zakres pomiaru 0-18 EV (obiektyw f/2,0, równoważne z ISO100)
Ostrość od Zależne od obiektywu
Balans bieli AWB / AWBc / AWBw / światło dzienne / pochmurno / cień / żarówka / lampa błyskowa / ustawienie bieli 1, 2, 3, 4 / ustawienie temperatury kolorów 1, 2, 3, 4
• Regulacja balansu bieli: zabarwienie niebieskie/bursztynowe, zabarwienie magenta/zielone
• Ustawienie temperatury barwowej: 2500–10000K w 100K
Kompensacja ekspozycji ±5EV (±3EV dla wideo) co 1/3 EV
Programy Program AE / Priorytet przysłony AE / Priorytet migawki AE / Ekspozycja manualna
Zdjęcia seryjne Migawka mechaniczna:
• AFS/MF: H: 9 kl./s, M: 5 kl./s (z funkcją Live View), L: 2 kl./s (z funkcją Live View)
• AFC: H: 6 kl./s, M: 5 kl./s (z funkcją Live View), L: 2 kl./s (z funkcją Live View)
Migawka elektroniczna:
• AFS/MF: H: 9 kl/s, M: 5 kl./s (z funkcją Live View), L: 2 kl./s (z funkcją Live View)
• AFC: H: 5 kl./s, M: 5 kl./s (z funkcją Live View), L: 2 kl./s (z funkcją Live View)
4/6K Photo:
• 4K Photo: 30/60 kl./s
• 6K Photo: 30 kl./s
Lampa błyskowa Zewnętrzna
• Synchronizacja do 1/350 s
• Korekcja siły błysku +/- 3 EV w krokach co 1/3 EV
• Tryby pracy: auto, auto/redukcja czerwonych oczu, wł. wymuszenie, wł. wymuszenie/redukcja czerwonych oczu, powolna synchronizacja, powolna synchronizacja/redukcja czerwonych oczu, wył. wymuszenie
• Synchronizacja na 1. kurtynę migawki, Synchronizacja na 2. kurtynę migawki
• Sterowanie bezprzewodowe zewnętrznymi lampami błyskowymi
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2s, 10s, 10s (3 zdjęcia)
Karta pamięci Podwójny slot: XQD, SD (UHS-I/UHS-II/Speed Class 3/Video Speed Class 90)
LCD Odchylany, 3.2-calowy (proporcje 3:2), TFT LCD, 2100 tys. punktów, 100% pokrycie kadru
Wizjer Elektroniczny, kolorowy OLED, 120/60 kl./s, 5760 tys. punktów, pole widzenia: 100%, powiększenie: 0.78x, korekcja dioptrii -4.0 - +2.0, punkt oczny: 21 mm
Komunikacja i złącza Złącze USB 3.1 typu C, wyjście HDMI, wejście mikrofonu stereo mini jack o średnicy 3.5 mm, wejście na wężyk spustowy o średnicy 2.5 mm, wyjście słuchawek stereo mini jack o średnicy 3.5 mm, gniazdo synchronizacji lampy błyskowej
• Wbudowana karta sieci bezprzewodowej Wi-Fi 802.11a/b/g/n/ac
• Bluetooth 4.2
Zasilanie • Li-ion 7.4V, 3050 mAh
• Ładowanie przez USB
• Wydajność ok. 380 zdjęć (monitor tylny, karta SD)
• Opcjonalnie grip
Akcesoria Ładowarka, akumulator, osłona korpusu, osłona gorącej stopki, muszla oczna, kabel USB, pasek na ramię
Waga 898 g (body)
Wymiary 148.9 x 110.0 x 96.7 mm
Dodatkowe informacje Stabilizacja: 5-osi (5.5 EV), obsługa Dual I.S./Dual I.S.2 (6 EV)
Język menu: japoński, angielski, niemiecki, francuski, włoski, hiszpański, polski, czeski, węgierski, rumuński, holenderski, turecki, portugalski, fiński, duński, szwedzki, grecki, rosyjski


Poprzedni rozdział