Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 5585 zł

Sprawdź

Aparat cyfrowy Nikon Z6 III body

Cena: 11369 zł 9999 zł

Sprawdź

Cena: 5789 zł 4499 zł

Sprawdź

Test aparatu

Canon EOS RP - test aparatu

17 czerwca 2019
Maciej Latałło Komentarze: 159

6. Jakość obrazu JPEG

W Canonie EOS RP zdjęcia w formacie JPEG mogą być zapisywane w pięciu rozmiarach: Large (6240×4160 pix), Middle (4160×2768 pix), Small1 (3120×2080 pix) i Small2 (2400×1600 pix). W przypadku trzech pierwszych do wyboru mamy dwa stopnie kompresji: niska i średnia. Zdjęcia w rozmiarze S2 zapisywane są domyślnie z niską kompresją.

Standardowe parametry modyfikujące wygląd zdjęć JPEG znajdziemy pod opcją „Styl obrazów” (trzecia zakładka menu fotografowania), czyli tak jak w innych lustrzankach systemu EOS. Do wyboru mamy następujące style: Auto, Standard, Portret, Krajobraz, Szczegóły, Neutralny, Dokładny, Monochromatyczny i Użytkownika 1, 2, 3. Każdy z nich (poza monochromatycznym) może być regulowany w pod względem ostrości (8-stopniowa skala siły wyostrzania oraz dwa dodatkowe parametry: precyzja i próg, regulowane w 5-stopniowej skali; oraz kontrastu, nasycenia i tonacji (9-stopniowe skale). W przypadku stylu monochromatycznego mamy następujące parametry: ostrość, kontrast, efekt filtru (brak, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony) oraz efekt tonalny (brak, sepia, niebieski, purpurowy, zielony).

W Canonie EOS RP, tak samo jak w 6D Mark II, mamy natywny zakres czułości od ISO 100 do 40000 z krokiem 1 lub 1/3 EV. Istnieje również możliwość rozszerzenia zakresu o czułości programowe L (ISO 50) oraz H1 (ISO 51200) i H2 (ISO 102400). Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą Nikona Z6 i Sony A7 II.


----- R E K L A M A -----

Canon EOS RP - Jakość obrazu JPEG

Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Brak wyostrzania JPEG-ów w EOS-ie RP sprawia, że na tle zdjęć z Sony wyglądają na nieco miękkie. Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie, by każdy sam dobrał ulubione parametry wyostrzania, którego efekty prezentujemy dalej w rozdziale. Zasadniczo odwzorowanie detali nie budzi specjalnych zastrzeżeń, podobnie jak poziom zaszumienia. Dopiero na wysokich ISO obraz traci szczegóły na skutek odszumiania, co widoczne jest także u konkurentów. Ogólnie rzecz biorąc, na wyższych nastawach czułości, jakość obrazu z nowego EOS-a nie ustępuje ani Nikonowi, ani Sony.

Wyostrzanie

W testowanym EOS-e mamy do dyspozycji 8-stopniową skalę siły wyostrzania (od 0 do 7) oraz dwa dodatkowe parametry: precyzja i próg regulowane w 5-stopniowej skali. Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki zapisanych jako JPEG-i z najniższą siłą wyostrzania oraz na poziomie 3 i 7. Parametry precyzja i próg ustawione były na wartość 2 (domyślną dla Neutralnego stylu obrazu). Zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 100.

Canon EOS RP, ISO 100
wyostrzenie 0
Canon EOS RP - Jakość obrazu JPEG Canon EOS RP - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 3
Canon EOS RP - Jakość obrazu JPEG Canon EOS RP - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 7
Canon EOS RP - Jakość obrazu JPEG Canon EOS RP - Jakość obrazu JPEG

Podobnie jak w innych aparatach systemowych Canona, przy najwyższym stopniu wyostrzania obraz wygląda na wyraźnie przeostrzony. Środkowy stopień także dość mocno uwydatnia detale, dlatego odradzamy stosowanie ustawień wyższych od 3 tego parametru.

Tryb HDR

Tak samo jak w 6D Mark II, tryb HDR w EOS-ie RP oferuje sporo opcji umożliwiających całkiem rozsądną kontrolę nad efektem końcowym. Najważniejszym parametrem w przypadku HDR-ów jest różnica ekspozycji pomiędzy kolejnymi zdjęciami. Aparat w tym trybie wykonuje trzy zdjęcia, a różnica w naświetleniu pomiędzy nimi może być kontrolowana automatycznie lub ręcznie przez fotografa. W przypadku ręcznej kontroli użytkownik ma do wyboru trzy warianty: ±1 EV, ±2 EV, ±3 EV. Do dyspozycji mamy także opcję „Efekt”, która odpowiedzialna jest za modyfikację dodatkowych parametrów obrazu w celu uzyskania różnych efektów końcowych. Do wyboru mamy następujące możliwości:

  • Naturalny,
  • Art. standard,
  • Art. żywy,
  • Art. olejny,
  • Art. uwypuklony.
Kolejna opcja pozwala nam wybrać, czy tryb HDR ma działać tylko jednorazowo (dla pojedynczego ujęcia) czy ma być aktywny przez cały czas (do momentu jego wyłączenia). Zdjęć w trybie HDR nie musimy wykonywać ze statywu. W ustawieniach bowiem mamy opcję automatycznego wyrównywania, która pozwoli skorygować ewentualne przesunięcia pomiędzy zdjęciami, jeśli będziemy fotografować z ręki. Trzeba jednak mieć świadomość, że przy aktywnej opcji wyrównywania zdjęć wynikowy obraz nie obejmuje całego oryginalnego kadru.

Przykładowe zdjęcia z użyciem ww. funkcji można zobaczyć np. w teście 6D Mark II.