Pentax K10D - test aparatu
7. Jakość obrazu i szumy w RAW
Szumy
Jak można było zobaczyć w poprzednim rozdziale, zdjęcia zapisywane jako JPEG charakteryzują się małymi szumami. Liczone w programie Imatest dokładne wartości szumów, pokazuje wykres poniżej. Jeśli porównamy go do odpowiedniego wykresu dla GX-10, to zobaczymy, że są identyczne. Oba aparaty charakteryzują się więc plikami JPEG o bardzo dobrej jakości, z jednoczesną redukcją szumów, nie pogarszającą znacząco jakości. O ile jednak w GX-10, przy wyższych czułościach, można było mówić, że po włączeniu redukcji szumów, ich wartość bardzo mało, ale jednak spada, to po włączeniu tej samej funkcji w K10D nic się nie zmienia. Zastanawiające jest zatem to, po co została stworzona funkcja redukcji szumów, skoro niczego nie poprawia? Podobnie jak w GX-10, tak i w K10D jest też redukcja szumów stosowana przy długich ekspozycjach. Polega ona oczywiście na wykonywaniu zdjęcia z takim samym czasem ekspozycji przy zamkniętej migawce i następnie odjęciu go od właściwego zdjęcia. Ujęcia wykonane przy zamkniętej migawce nazywamy potocznie darkami i im poświecimy kolejny podrozdział.
Szumy K10D mierzone na plikach RAW okazały się mieć mniejszą wartość niż szumy w GX-10. Porównując adekwatne wycinki tablicy szarości Kodak Q-13, można mówić o zgodności pomiędzy wyliczeniami programu Imatest, a wielkością szumu jaki widzimy na tych wycinkach. Patrząc jednak na wycinki 1:1 scenki i porównując do analogicznych dla GX-10, odnosi się wrażenie, że obraz z K10D jest zaszumiony bardziej przy najwyższych czułościach. Jedyne wytłumaczenie jakie nam się nasuwa, to możliwość nagrzewania się aparatu przy dłuższym stosowaniu i wpływ termicznych elektronów na jakość obrazu. W następnym rozdziale przedstawiamy darki, które mówią nam o ilości niechcianego szumu przy dłuższych ekspozycjach. Przy wysokich czułościach szum silnie narasta z wydłużeniem ekspozycji. Podobny, ale już dużo mniejszy wpływ, może mieć dłuższe użytkowanie aparatu, nagrzewanie się elektroniki i przez to szum na zdjęciach scenki mógłby zostać zawyżony. Natomiast wyższe wartości szumów na wykresie GX-10 w stosunku do zdjęć scenki mogą wynikać z sytuacji odwrotnej, czyli mówiąc ogólnie, tablica Kodaka została sfotografowana ''ciepłym'' aparatem, scenka ''chłodnym''.
100 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
1600 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
3200 ISO | |||
|
|
Darki
Bardzo silne szumy narastające z długością czasu ekspozycji, które były wyraźne w GX-10, w K10D również występują i to chyba jeszcze w większym stopniu. Po prawej stronie zdjęć zapisanych jako RAW utrzymuje się silny sygnał, który osiąga swoje maksimum przy czułości 1600 ISO. Tak dużego szumu na darkach nie widzieliśmy w żadnym z dotychczas przetestowanych aparatów. Przypomnijmy, że są to 3-minutowe zdjęcia wykonane bez dopływu światła. Rejestrowany jest w ten sposób sygnał od tzw. elektronów termicznych, czyli szum elektroniki. Przy używaniu długich czasów, takie zdjęcie zostaje odjęte od właściwej fotografii by pozbyć się częściowo nadmiernego sygnału.
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
100 (RAW) |
|||
100 (JPEG) |
|||
200 (RAW) |
|||
200 (JPEG) |
|||
400 (RAW) |
|||
400 (JPEG) |
|||
800 (RAW) |
|||
800 (JPEG) |
|||
1600 (RAW) |
|||
1600 (JPEG) |