Pentax K10D - test aparatu
8. Zakres tonalny
Kolejną rzeczą, która najwyraźniej różni aparaty Pentax K10D i Samsung GX-10 jest zakres tonalny. Pomimo zastosowania takich samych matryc i nowego 22-bitowego przetwornika A/D, o którym pisaliśmy w teście Samsunga, wartości zakresu tonalnego dla odpowiednich stosunków sygnału do szumu okazują się być nieco różne. To co nas zdziwiło, to wynik dla 100 ISO, który wyniósł 6.17 EV, czyli blisko 0.5 EV mniej niż analogiczny pomiar dla GX-10. Przy 200 ISO zakres tonalny przy najlepszej jakości obrazu jest podobny (choć z małą przewagą GX-10), a przy 400 i 800 ISO, o 0.5 EV lepiej wypada pod tym względem Pentax. Natomiast przy 1600 ISO znowu oba aparaty osiągają podobne wyniki. Ponieważ otrzymane wartości zdziwiły nas, pomiarów dokonywaliśmy w kilku sesjach testowych, ale za każdym razem otrzymywaliśmy takie same wyniki.
Spadek zakresu tonalnego przy 100 ISO w K10D wynika najprawdopodobniej z
innych algorytmów przekształcających 22-bitowy sygnał, na 12-bitowy
jakim jest RAW. Można więc wnioskować, że GX-10 i K10D są aparatami
zbudowanymi z tych samych podzespołów, być może składanych w tej samej
fabryce, ale z nieco zmodyfikowanymi oprogramowaniami, które pracują
nad wyglądem zdjęć. Ponieważ różnice te nie są aż tak diametralnie duże,
można zadać sobie pytanie o powtarzalność modeli? Nie mieliśmy jednak
możliwości sprawdzenia innego K10D, dlatego nie możemy odpowiedzieć na
to pytanie.
Pomiarów zakresu tonalnego dokonywaliśmy na tablicy Stouffer 4410, mierząc zakres na plikach RAW, przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Poniżej przedstawiamy zdjęcia tablicy Kodak Q-13, na których wizualnie można oceniać zakres, głównie w ciemnych obszarach.
ISO | Tablica szarości |
100 | |
200 | |
400 | |
800 | |
1600 |