Canon EOS 90D - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW

A skoro mówimy już o odszumianiu, to w testowanym Canonie mamy do dyspozycji pięciostopniową skalę redukcji szumu: wyłączona, poziom słaby, standardowy, mocny oraz tzw. wieloklatkowa redukcja szumu. Ta ostatnia opcja polega na wykonaniu czterech ekspozycji i połączeniu ich w jedno zdjęcie o zmniejszonym zaszumieniu. Efekt działania każdego z tych stopni przedstawiamy na przykładzie dwóch wartości czułości: ISO 12800 oraz 25600.
ISO 12800 | |||
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
ISO 25600 | |||
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
Jak widać, wraz z kolejnymi nastawami mocy odszumiania zwiększa się "czystość" obrazka, ale również spada jego szczegółowość. Nastawa minimalna wydaje się całkiem niezłym kompromisem pomiędzy obecnością szumu kolorowego, a ostrością zdjęcia.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z 90D wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Nikonem D7500 i Fujifilm X-T3. Przypominamy jednocześnie, że na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.
Jak widać, mimo wyższej rozdzielczości zdjęcia, rzeczywiście ciężko wysnuć tezę, jakoby na fotografiach wykonywanych EOS-em 90D widoczne było więcej szczegółów. Wszystkie zaprezentowane aparaty prezentują pod tym względem bardzo zbliżony poziom. Podobnie jest w przypadku zaszumienia zdjęć. Do ISO 3200 trudno byłoby wskazać zwycięzce. Powyżej tej wartości na minimalne prowadzenie wychodzi Fujifilm X-T3.
Sprawdźmy teraz, co do aktualnego obrazu sytuacji wniosą konkretne liczby. Wyniki pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów prezentujemy poniżej.

Już w zakresie ISO 100-400 widzimy pewne załamania. Zapewne jednak wynikają one z błędów pomiarowych przy niewielkiej ilości szumu i nie należy się nimi przejmować. Dalszy przebieg krzywych wydaje się być zgodny z modelowym. Wątpliwości mamy w zasadzie jedynie przy ISO 51200 - być może wprowadzone zostało tutaj niewielkie odszumianie.
Rzućmy teraz okiem na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla testowanej lustrzanki i omawianych do tej pory aparatów konkurencji.

W zasadzie pomiary potwierdzają to, co widzieliśmy na naszej scence. Wszystkie aparaty prezentują podobny poziom zaszumienia. Canon 90D notuje o około 1/3 EV niższy poziom szumu od D7500, natomiast Fujifilm X-T3 wyprzeda testowaną lustrzankę o około 2/3 EV.
Na zakończenie omawiania szumu prezentujemy jeszcze wykres uzyskany dla Canona EOS 80D w przypadku pracy na plikach 48-bitowych.

Darki
Canon EOS 90D zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W 90D mamy podobną sytuację jak w ostatnich lustrzankach EOS, bowiem dla czułości ISO 100 i 200 mamy do czynienia z biasem na poziomie ok. 512, podczas gdy dla pozostałych wynosi on około 2048. W związku z tym w poniższych przykładach dla dwóch najniższych czułości ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0–1023, a dla pozostałych 1024–3072. Identyczne zakresy zostały również odłożone na poziomej osi odpowiednich histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą dla wszystkich czułości 100 000 zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
100 | ![]() |
![]() |
![]() |
200 | ![]() |
![]() |
![]() |
400 | ![]() |
![]() |
![]() |
800 | ![]() |
![]() |
![]() |
1600 | ![]() |
![]() |
![]() |
3200 | ![]() |
![]() |
![]() |
6400 | ![]() |
![]() |
![]() |
12800 | ![]() |
![]() |
![]() |
25600 | ![]() |
![]() |
![]() |
51200 | ![]() |
![]() |
![]() |
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
100 | 509.53 | 10.465 |
200 | 507.109 | 19.210 |
400 | 2037.317 | 35.823 |
800 | 2033.572 | 50.905 |
1600 | 2029.225 | 84.789 |
3200 | 2001.202 | 115.133 |
6400 | 1991.602 | 225.552 |
12800 | 1941.330 | 520.709 |
25600 | 1830.908 | 1048.937 |
51200 | 2228.722 | 2118.819 |
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
100 | ![]() |
![]() | |
200 | ![]() |
![]() | |
400 | ![]() |
![]() | |
800 | ![]() |
![]() | |
1600 | ![]() |
![]() | |
3200 | ![]() |
![]() | |
6400 | ![]() |
![]() | |
12800 | ![]() |
![]() | |
25600 | ![]() |
![]() | |
51200 | ![]() |
![]() |