Sony A1 - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Od samego początku niniejszego testu powtarzamy, że w zasadzie A1 ma tylko jednego konkurenta na rynku i jest nim Canon EOS R5. Spróbujmy zatem w punktach ocenić, które aspekty są lepiej rozwiązane w którym z tych korpusów.
- Obudowa i ergonomia – remis, z lekkim wskazaniem na Canona za lepiej wyprofilowany grip,
- Menu – Sony, w Canonie występuje dziwne powiązanie kodeków z profilami obrazu,
- Złącza – Sony, za pełnowymiarowe HDMI,
- Karty pamięci – Sony, za dwufunkcyjne gniazda,
- Bateria – remis ze wskazaniem na Sony,
- Wizjer – Sony – jest fenomenalny,
- Ekran – Canon – jest rozkładany,
- Dostępne rozdzielczości – Canon – za tryby 8K DCI i 4K DCI,
- Klatkaże – remis ze wskazaniem na Sony – Canon w chwili pisania niniejszego testu nie otrzymał jeszcze aktualizacji dodającej 100/120 kl/s w Full HD,
- Kodeki – remis ze wskazaniem na Canona – Canon ma RAW-y w 8K, Sony dużą liczbę wariacji H.264 i H.265, w tym All-Intra,
- Profile obrazu – Sony – jest ich zdecydowanie więcej i są bardziej konfigurowalne,
- Autofokus – remis – w obu korpusach jest fenomenalny,
- Stabilizacja – Sony – tryb aktywny działa świetnie, w Canonie dopiero „wzmocniona stabilizacja cyfrowa” zbliża się do tego poziomu, ale kosztem dużego cropa,
- Przegrzewanie – Sony,
- Jakość obrazu 8K – remis,
- Jakość obrazu 4K – remis – Canon ma tryb HQ, a Sony ciut lepszy obraz w pozostałych trybach,
- Jakość obrazu Full HD – remis,
- Odszumianie – Canon – da się je ręcznie kontrolować,
- Wyostrzanie – remis,
- Rolling shutter – remis,
- Cena – Canon.
- Canon EOS R5 – ok. 20650 zł (wg. Ceneo.pl na dzień 07.02.2021),
- Sony A1 – ok. 34500 zł (wg. Ceneo.pl na dzień 07.02.2021),
- Z-Cam E2-F8 – ok. 28900 – 33500 zł zależnie od sklepu (ceny na dzień 07.02.2021).
Na koniec zbierzmy zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:
Zalety:
- pancerna i uszczelniona obudowa,
- podwójne gniazdo kart pamięci,
- gniazda kart pamięci typu combo przyjmujące różne rodzaje kart,
- duża ilość elementów sterujących,
- możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście słuchawkowe,
- pełnowymiarowe wyjście HDMI,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- pojemna bateria,
- dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
- świetny wizjer elektroniczny,
- duży wybór rozdzielczości i klatkaży nagrywania,
- nagrywanie w 4:2:2/10-bit,
- nagrywanie w 8K,
- nagrywanie w 4K w 50/60 oraz 100/120 kl/s,
- duży zakres przepływności strumienia danych kodeka do wyboru,
- profile obrazu S-Cinetone, HLG, S-Log2 oraz S-Log3,
- bardzo duży zakres dynamiczny obrazu w profilach logarytmicznych, HLG oraz S-Log,
- szybki i celny autofokus o wysokiej kulturze pracy,
- autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
- rozbudowane narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
- narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
- świetnie działająca stabilizacja,
- bardzo dobra szczegółowość obrazu przy filmowaniu w 8K, 4K w trybie APS-C oraz w Full HD z wykorzystaniem całej matrycy,
- identyczna jakość obrazu we wszystkich klatkażach w danym trybie nagrywania,
- rozsądnie działające wyostrzanie,
- szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) we wszystkich trybach nagrywania.
Wady:
- brak możliwości wprowadzenia do urządzenia kodu czasowego wygenerowanego na zewnątrz,
- ograniczona ruchomość ekranu,
- brak bardziej zaawansowanych funkcji kontroli obrazu, takich jak waveform czy false color,
- brak filmowania w RAW-ach,
- brak możliwości filmowania w 8K z próbkowaniem 4:2:2,
- brak możliwości filmowania w Full HD z prędkościami 100/120 kl/s z próbkowaniem innym niż 4:2:0 / 8-bit,
- dodatkowy (na szczęście niewielki) crop przy filmowaniu w 4K w 100/120 kl/s,
- brak jakiejkolwiek kontroli nad działaniem odszumiania w trybie filmowym,
- przeciętna jakość obrazu 4K w trybie pełnoklatkowym,
- kiepska jakość obrazu Full HD w trybie APS-C,
- trochę zbyt wysokie szumy w trybie filmowym jak na aparat pełnoklatkowy,
- bardzo wysoka cena.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywów Sony FE 24–70 mm f/2.8 GM oraz Sony FE 35 mm f/1.4 GM.
- film 1 – 288 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 8K, 25 kl/s, ISO 12800,
- film 2 – 320 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 4K, 50 kl/s, ISO 32000,
- film 3 – 256 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 8K, 25 kl/s,
- film 4 – 192 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 8K, 25 kl/s, pobieżna ocena zjawiska rolling shutter,
- film 5 – 96 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, Full HD, 25 kl/s, stabilizacja wyłączona, profil S-Cinetone, „test vloggera”,
- film 6 – 96 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, Full HD, 50 kl/s, stabilizacja w trybie aktywnym, profil Hybrid Log Gamma, „test vloggera”,
- film 7 – 416 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 4K, 25 kl/s, slow motion – 100 kl/s spowolnione przy nagrywaniu do 25 kl/s,
- film 8 – 160 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 4K, 25 kl/s, tryb APS-C,
- film 9 – 256 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, Full HD, 25 kl/s, tryb APS-C, slow motion – 100 kl/s spowolnione przy nagrywaniu do 25 kl/s,
- film 10 – 66 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 4K, 25 kl/s, tryb APS-C, ISO 6400, Hybrid Log Gamma,
- film 11 – 230 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 4K, 100 kl/s, S-Log3, ISO 25600,
- film 12 – 98 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, Full HD, 50 kl/s, ISO 12800.