Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Inne testy

Sony A1 - test trybu filmowego

8 lutego 2021
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 75
Komentarze czytelników (75)
  1. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 8 lutego 2021, 18:38

    mam nadzieje , ze ten aparat jest jednorazowym wybrykiem sony.

  2. mav
    mav 8 lutego 2021, 18:49

    Dzięki za test :)

  3. szuu
    szuu 8 lutego 2021, 19:39

    wady aparatu A Raz zostaną poprawione w aparacie A Raz Dwa :)

  4. Szabla
    Szabla 8 lutego 2021, 19:41

    Jak w każdym aparacie. :)

  5. tempor
    tempor 8 lutego 2021, 20:19

    @szuu
    Nie tak szybko, Sony poprawia po jednej wadzie na generację (np. ile lat kazało czekać na pełną dotykową obsługę).

  6. Szabla
    Szabla 8 lutego 2021, 20:22

    Nie wszyscy są tak szybcy. Niektórzy nie wyjęli jeszcze luster z aparatów ;)

  7. MaciekKwarciak
    MaciekKwarciak 8 lutego 2021, 20:44

    No to z testu wynika, że albo aparat jest za drogi o 15.000zł albo synchro 1/400s jest aż tak dużo warte.

  8. Szabla
    Szabla 8 lutego 2021, 20:48

    Przeczytaj raz jeszcze :)

  9. Stivenson
    Stivenson 8 lutego 2021, 20:55

    Niektórzy do dziś nie dodali górnego wyświetlacza :D
    Co do aparatu, no cóż to typowy gadżet dla fundamentalistów :D

  10. RobKoz
    RobKoz 8 lutego 2021, 21:13

    Żadnego z nich nigdy nie kupię bo nie moja półka cenowa ale jakbym miał dostać w prezencie to mimo posiadania szkieł canona wolałbym aparat Sony - ze względu na wizjer. Skoro w AF mamy remis to drugim co dla mnie ma znaczenie jest właśnie wizjer.

    A A1 to aparat dwa w jednym.

    Filmowo remisuje z R5 Canona
    Reportersko remisuje (a czasem nawet wygrywa) z 1D Canona

    Pytanie czy reporterzy chcą płacić ekstra za filmowość a filmowcy za reporterskość. Czas pokaże. Jak cena zejdzie do poziomów A9 to reporterzy będą zachwyceni nawet jeśli nigdy w życiu nic nie nakręcą.

  11. Zawilec
    Zawilec 8 lutego 2021, 21:22

    Trochę dziwny remis w 4k, tryb HQ na pełnej klatce Canona jest wyraźnie lepszy. APS-C to raczej drugorzędna sprawa.

  12. deel77
    deel77 8 lutego 2021, 21:31

    @RobKoz
    "Pytanie czy reporterzy chcą płacić ekstra za filmowość a filmowcy za reporterskość."
    Racja. Pytanie można jeszcze rozszerzyć o landszafciarzy i fotografów studyjnych, czy zamienią swoje ponad 60MPikseli na 50? Sam jestem ciekaw ilu jest odbiorców którzy potrzebują "wszystko w jednym".

    Z drugiej strony Sony napięło muskuły i pokazało jeden z najlepszych aparatów o jakich mogliśmy pomarzyć. Gratulacje dla SONY :)

  13. Szabla
    Szabla 8 lutego 2021, 21:39

    @Stivenson: nie po to się likwidowało, żeby teraz dodawać :))

  14. maksiczek
    maksiczek 8 lutego 2021, 21:48

    Aparat świetny, wyraźnie wygrywa z R5. Zastanawia mnie tylko to nagrywanie w RAW, ma to jakieś znaczenie w produkcji filmów? Czy video nagrane w RAW wywołuje się tak jak zdjęcia czy może jest to co innego?

  15. tempor
    tempor 8 lutego 2021, 22:09

    @deel77
    "Z drugiej strony Sony napięło muskuły i pokazało jeden z najlepszych aparatów o jakich mogliśmy pomarzyć".
    A1 jest pokazem siły Sony jako producenta elektroniki użytkowej, a nie aparatów. Wszystko tu robi wrażenie poza tym, co w aparacie fotograficznym powinno być chyba najważniejsze - jakością zdjęć.

  16. Bahrd
    Bahrd 8 lutego 2021, 22:15

    "Autofokus – remis – w obu korpusach jest fenomenalny".

    Z mojego punktu widzenia, to najważniejsza informacja, bo coś nie bardzo chce mi się wierzyć, że jest jeszcze wielu takich, którzy będą chcieli ostrość na planie ustawiać tak: [ link ] ;)

  17. deel77
    deel77 8 lutego 2021, 22:15

    @tempor
    Nie wiem jaka jest jakość zdjęć z A1, ale wydaje mi się, że nie może być gorzej niż we wcześniejszych aparatach, a w nich było albo dobrze, albo bardzo dobrze. Nie wydaje mi się, że mogli by wypuścić topowy sprzęt z jakąś poważną wtopą. Na razie zaczekam na pewne dane.

  18. Amadi
    Amadi 8 lutego 2021, 22:20

    @maksiczek - praktycznie wszystkie profesjonalne produkcje, o ile tylko nie są nagrywane na taśmie, są filmowane w RAW-ach. Kamery Arri czy RED-a głównie w taki sposób pracują. I zasadniczo są to takie same RAW-y jak w fotografii. Suwaki np. w DaVinci Resolve wyglądają nieco inaczej niż Lightroomie, ale zasadniczo jesteś w stanie na filmowych RAW-ach zrobić praktycznie to samo, co na fotograficznych, ewentualnie z poprawką na fakt, że to jednak jest ruchome ujęcie i np. punktowe korekty robią się bardziej skomplikowanym zabiegiem.

  19. Szabla
    Szabla 8 lutego 2021, 22:32

    @Amadi: jedna uwaga: A1 będzie umożliwiał nagrywanie w 16-bitowych RAWach, do 60 fps. Tylko właściwy rekorder mnie został jeszcze zapowiedziany.

  20. Szabla
    Szabla 8 lutego 2021, 22:33

    4,3K, nie 8K.

  21. PDamian
    PDamian 8 lutego 2021, 22:41

    To nie lepiej to było zostawić filmowej s-serii, a do aparatu dla reporterów dać lepsze jpegi i mRAW-y?

    Kto z reporterów będzie klepał 50mpix RAW w 30 czy 20 klatkach na sekundę?

  22. archangelgabrys
    archangelgabrys 8 lutego 2021, 23:19

    @tempor

    A po czym wnosisz, że jakość zdjęć z tego aparatu nie robi wrażenia, czy przynajmniej nie prezentuje bardzo dobrego poziomu?

  23. Amadi
    Amadi 8 lutego 2021, 23:41

    @Szabla - nagrywanie na zewnętrzny recorder od lat jest poronionym pomysłem. W dobie szybkich kart (np. CFexpress typu A...) oraz ważących kilkadziesiąt gramów równie szybkich (jeśli nie szybszych) dysków na USB-C targanie takiego wielkiego klamota, który całkowicie zabija poręczność aparatu, którego trzeba zasilić, spiąć z aparatem po niepewnym HDMI i origować, żeby się to wszystko w kupie trzymało, jest całkowicie bez sensu.
    Wewnętrzny zapis ma dużo większy praktyczny sens. Wiem że recordery najczęściej działają też jako zewnętrzny monitor, ale to powinien być wybór, a nie przymus. Dlatego w testach wypuszczanie RAW-ów na recorder jest punktowane jako miły dodatek, który można ewentualnie wpisać po stronie zalet, ale nic więcej.

  24. Wojt_wro
    Wojt_wro 9 lutego 2021, 00:05

    Dzięki za test, przyjemne porównanie z R5ką, chociaż nie wygląda mi tu na "remis" jak piszą niektórzy a raczej na przewagę Sony. No ale w tej cenie...

    ...ale tak na marginesie, to czy Canonowska R5ka nie "cierpi" przypadkiem na idiotyczną przypadłość - niemoc nagrywania jednocześnie wideo na obie karty, co czyni ją średnio użyteczną jako aparat "filmowy"...? Chyba to warto by jeszcze porównać przy zestawieniu trybów filmowych, o ile jeszcze tego nie poprawili jakąś aktualizacją. Gdzieś mi to migneło i to był mój drugi ulubiony fail R5 poza słynnym fatalnym przegrzewaniem.

  25. maksiczek
    maksiczek 9 lutego 2021, 00:15

    A wiecie, że Kloss był wzorowany na Jamesie Bondzie?

  26. tomek__
    tomek__ 9 lutego 2021, 08:51

    Wow, Optyczni, nie spodziewałem się testu wideo tak szybko :)

  27. Szabla
    Szabla 9 lutego 2021, 09:24

    @Amadi: teraz jasne. :)

  28. deel77
    deel77 9 lutego 2021, 09:33

    @Amadi BlackMagic ma chyba opcję nagrywania na dysk podpięty pod USB-C. Ten też "wisi" na kabelku i trzeba go jakoś "origować". Być może Sony ma asa w rękawie i ten recorder zewnętrzny będzie w formie gripa podpinanego od dołu. Takie cudo rozwiązywałoby też wiele "problemów" dotyczących wielkości, albo małości body SONY A1.

  29. Amadi
    Amadi 9 lutego 2021, 10:10

    @deel77 - różnica jest taka, że dysk SSD waży 50 g i możesz go dosłownie przykleić gafrem do korpusu (co zdarzało mi się robić), a Atomos Ninja V bez baterii i dysku waży 360 g - z jednym i drugim pewnie ponad pół kilo. Tego już gafrem nie przykleisz. Do tego, w przeciwieństwie do dysku, musi być w określonej pozycji żeby dało się go obsługiwać.

    A recorder w formie gripa, zgadzam się, byłby bardzo fajnym rozwiązaniem :)

    @Wojt_wro - fakt, R5 nie zapisywał na dwie karty. Nie pamiętam tylko czy niczego czy jedynie wybranych trybów, ale tak czy inaczej jest to problem i powinienem to może bardziej zaakcentować w porównaniu.

  30. Bahrd
    Bahrd 9 lutego 2021, 10:23

    Deel77: "ten recorder zewnętrzny będzie w formie gripa podpinanego od dołu."

    O! I nie tylko Sony mogłoby to zaproponować. Skoro Canon ma gripy z wi-fi...

  31. wzrokowiec
    wzrokowiec 9 lutego 2021, 12:30

    A ekran nie ma przypadkiem rozdzielczości 800x600x3?

  32. tempor
    tempor 9 lutego 2021, 12:41

    @archangelgabrys
    Zdjęcia testowe (nie tylko tutaj).
    Np. napisy na oleju z lewej strony kompletnie nieczytelne:
    link
    Dla porównania R5:
    link
    Przez to zaszumienie JPEGi z A1 przy wysokich ISO są ponad dwukrotnie większe niż przy ISO100, czyli - upraszczając - większość pliku to bezwartościowe śmiecie.

  33. Szabla
    Szabla 9 lutego 2021, 14:35

    A widzisz różnicę w nasyceniu barw przy ISO 25600 - choćby na karcie?
    Zwróć też uwagę na wygląd litery S w wyrazie Spes. Obraz łatwo odszumić, ale trudniej nie zgubić detali.

  34. Szabla
    Szabla 9 lutego 2021, 15:09

    Pomijam fakt, że to JPEGi z minimalnym poziomem odszumiania.

  35. PDamian
    PDamian 9 lutego 2021, 15:29

    Na fotopolis link
    i dpreview link
    nie wygląda to dużo lepiej.

    Tu jest lepiej:
    link

  36. sektoid
    sektoid 9 lutego 2021, 15:43

    Marketing zawitał. Dawkowanie emocji, odcinek drugi. W odcinku trzecim nastąpi test aparatu. Proponuję akcję reklamową przed wyświetleniem wykresu z dynamiką matrycy :D Mam inne bardzo dobre pomysły marketingowe :)

  37. tempor
    tempor 9 lutego 2021, 15:46

    @Szabla
    Szczegóły? Kilkadziesiąt symboli widocznych w R5 w Sony jest nie do odszyfrowania, tło całe w kolorowe ciapki, a obraz wygląda jak przepuszczony przez jakiś filtr wyostrzający - co tylko uwydatnia mankamenty matrycy.

  38. PDamian
    PDamian 9 lutego 2021, 15:48

    Ale np. to link
    i to link
    z link
    dobrze nie wygląda.

  39. Szabla
    Szabla 9 lutego 2021, 16:34

    @tempor: włączysz odszumanie, to ciapki znikną. Pytanie, czy razem z barwą i szczegółami, jak na linkowanych zdjęciach ;)

  40. tempor
    tempor 9 lutego 2021, 16:46

    A co trzeba włączyć, żeby pojawiły się literki? ;)

  41. Szabla
    Szabla 9 lutego 2021, 16:54

    Widzisz literki, a nie widzisz wypranych kolorów? :)

  42. tempor
    tempor 9 lutego 2021, 17:04

    @Szabla
    Moim zdaniem tu nie ma o czym dyskutować. Można by pomyśleć, że po prawej to nie najnowsze i najdroższe FF Sony, tylko jakieś APS-C.
    link

  43. Szabla
    Szabla 9 lutego 2021, 17:26

    No cóż, masz wybór, tempor, masz wybór :)

  44. tempor
    tempor 9 lutego 2021, 17:33

    @Szabla
    W odróżnieniu od Ciebie ;-)

  45. PDamian
    PDamian 9 lutego 2021, 17:36

    Na Black Friday będzie pewnie o 10000 tańszy.

  46. PDamian
    PDamian 9 lutego 2021, 17:38

    @tempor
    😂

  47. Szabla
    Szabla 9 lutego 2021, 17:46

    @tempor: sam widzisz, jakim farciarzem jesteś :D

  48. cube
    cube 9 lutego 2021, 19:37

    Nie wiem po co narzekania, aparat zupełnie nie dla mnie, ale z całą pewnością wypełnia lukę rynkową. Na moje potrzeby a7 iii w zupełności starcza. Jedna jedyna rzecz jakiej w nim brakuje to tryb pixel-shift, żeby dało się czasem zwiększyć rozdzielczość.
    @Szabla, nie dało by się tego zaimplementować w sofcie, albo podpowiedzieć centrali, że w następnym a7 było by to porządane?

  49. Rafaelito
    Rafaelito 9 lutego 2021, 20:41

    Remis w 8K? Już samo to że Canon daje tu 4:2:2 a nie plebejskie 4:2:0 świadczy o tym, że o remisie nie może być mowy. W tej cenie mogliby się z tym nie ośmieszać, że tego nie dali.

  50. Szabla
    Szabla 9 lutego 2021, 21:09

    @cube: jak znam życie, specyfikacja kolejnej siódemki jest już ustalona. :)
    @Rafaelito: może Amadi wziął pod uwagę długość filmu możliwego do nagrania ;)

  51. Rafaelito
    Rafaelito 9 lutego 2021, 21:12

    @Szabla
    jedna uwaga: A1 będzie umożliwiał nagrywanie w 16-bitowych RAWach, do 60 fps. Tylko właściwy rekorder mnie został jeszcze zapowiedziany.

    Komputer, który to zmontuje też jeszcze nie został zapowiedziany :-)

  52. Szabla
    Szabla 9 lutego 2021, 21:21

    Właśnie po to są pliki proxy :)

  53. archangelgabrys
    archangelgabrys 9 lutego 2021, 22:08

    @tempor

    Przecież na zdjęciach od Ciebie znacznie więcej detali prezentuje to z Sony. Popatrz na pędzle, zwłaszcza te czerwone. Na zdjęciu z Canona pędzle są gładkie jak spod żelazka. Zero detali na rączce. Przez odszumianie za mniejszym szumem poszła mniejsza ilość detali. Zamiast ziarna są dziwne placki (widać to na niebieskim czymś obok pędzli). Nie wspominając o mniejszym nasyceniu kolorów Canona. Szum można zmniejszyć programowo, ale programowo liczba detali już nie wzrośnie. To nie przemawia na korzyść Canona.

  54. PDamian
    PDamian 9 lutego 2021, 22:30



    archangelgabrys: "Zamiast ziarna są dziwne placki (widać to na niebieskim czymś obok pędzli)"

    -Te plamy są na zdjęciu wykonanym Sony A1!
    link

    link

  55. archangelgabrys
    archangelgabrys 9 lutego 2021, 22:39

    Ja nie mówię o przebarwieniach, tylko takich jednolitych ciemnoniebieskich i jasnoniebieskich plackach zamiast gradientów na zdjęciu z Canona. Zdjęcie wygląda niemal jak spodnie moro, tylko w niebieskiej tonacji. Przebarwienia szumu są oczywiście na zdjęciu z Sony i tego nikt nie ukrywa.

  56. tempor
    tempor 10 lutego 2021, 10:45

    @archangelgabrys
    "Nie wspominając o mniejszym nasyceniu kolorów Canona"
    Nie podejrzewałbym, że ktoś tutaj będzie narzekał na niepodbite kolorki. Może za bardzo przyzwyczaiłeś się do smartfona? 1) to kwestia ustawień, 2) bardziej płaski profil jest pożądany w razie edycji, 3) kolory z Canona są mniej jaskrawe m.in. dlatego, że zdjęcie jest o ok. 1/3 EV jaśniejsze (przy czym ma krótszy czas, co by sugerowało, że A1 zawyża ISO). Żadnych placków tam nie ma, może oglądasz to na kiepskim zakresowo lub nieskalibrowanym ekranie, co sprawia, że niektóre partie obrazu z Canona się zlewają, a te z Sony wyglądają lepiej niż są w istocie, bo są bardziej kontrastowe.

  57. archangelgabrys
    archangelgabrys 10 lutego 2021, 10:53

    @tempor

    Oczywiście, że nasycenie jest bardzo istotne. Jeśli jest większe nasycenie, to i przebarwienie szumu wzrasta. Ty może nie widzisz. Ja widzę i nie jest to kwestia monitora, a kwestia odszumiania. Odszumianie sprawia również, że na pędzlach zanikły szczegóły ze zdjęcia Canona, które są widoczne na zdjęciu z Sony.
    I tak, zdjęcia z Sony są bardziej kontrastowe i ostre. To kolejna zaleta i to może być kolejny powód agresywnego odszumiania zdjęcia Canona. Teraz każdy sobie sam wybierze. Czy chce kontrastu, nasycenia, szczegółów, czy spłaszczonego zdjęcia z minimalnym ziarnem. Ani trochę nie oznacza to przewagi Canona w jakości obrazowania.

  58. lord13
    lord13 10 lutego 2021, 10:54

    @tempor
    Ty serio chcesz na podstawie jpgów z Optycznych oceniać matrycę? Przestałbyś się wygłupiać.

  59. archangelgabrys
    archangelgabrys 10 lutego 2021, 10:55

    Równie dobrze można napisać, że ziarno i przebarwienie to nie problem, gdyż równie dobrze mona je zminimalizować softwarowo, tak jak nasycić zdjęcie i zwiększyć kontrast.

  60. archangelgabrys
    archangelgabrys 10 lutego 2021, 10:57

    PS. Nie używam smartfona do fotografii. Może na przestrzeni lat zrobiłem z 20 zdjęć telefonem, gdy potrzebowałem przedstawić jakąś istotną informację, a nie miałem pod ręką aparatu.
    Sztucznie odszumione i podciągnięte zdjęcia mnie nie bawią.

  61. palmer_eldritch
    palmer_eldritch 10 lutego 2021, 10:59

    archangelgabrys
    nie przegadasz gości :), mimo, że masz rację

  62. palmer_eldritch
    palmer_eldritch 10 lutego 2021, 11:04

    to miało być do @tempora :) :), ale to i tak bez znaczenia

  63. tempor
    tempor 10 lutego 2021, 11:27

    @lord13
    Wygłupy to zamieszczanie niemerytorycznych komentarzy, w których się specjalizujesz.

  64. palmer_eldritch
    palmer_eldritch 10 lutego 2021, 11:58

    To naprawdę zabawne, że fanboys sony tak celebrują moment, gdy dowiedzieli się, że ich topowe, wyspecjalizowane puszki do reporterki, studia i krajobrazu, filmowania itp zostały zdegradowane do wykastrowanych z możliwości wydmuszek, które można spokojnie zastąpić 1 nibywszystkomającym korpusem leżącym poza logicznym horyzontem wydatków :) Marketingowy majstersztyk :)

  65. Szabla
    Szabla 10 lutego 2021, 13:24

    Odleciałeś, jak autor Palmera Eldritcha :)

  66. lord13
    lord13 10 lutego 2021, 13:35

    @tempor
    "Wygłupy to zamieszczanie niemerytorycznych komentarzy, w których się specjalizujesz."

    Spokojnie, podium wciąż twoje i niezagrożone.

  67. palmer_eldritch
    palmer_eldritch 10 lutego 2021, 13:52

    Hej, Szabla, bo Ty jesteś zdaje się conajmniej tak dobrze poinformowany, jak członek zarządu Sony, będzie A1s i r?

  68. wzrokowiec
    wzrokowiec 10 lutego 2021, 14:31

    Porównajcie sobie zdjęcia z Canona i Sony z tym:
    link

  69. palmer_eldritch
    palmer_eldritch 10 lutego 2021, 14:58

    jak nie ma 30 fps-ów, 8K i śledzenia oka ślimaka, to nie ma co porównywać ;)

  70. Szabla
    Szabla 10 lutego 2021, 15:35

    @palmer: powiedziałbym, ale boję się że przekażesz to konkurencji :P

  71. PDamian
    PDamian 10 lutego 2021, 17:54
  72. wzrokowiec
    wzrokowiec 10 lutego 2021, 18:08

    Dzień dobry :)

  73. palmer_eldritch
    palmer_eldritch 10 lutego 2021, 20:42

    Trochę zaskoczonym, bo spodziewałem się świeżo wyleczonego, dynamicznego i z perspektywami trądziku, a tu taka miła barytonowa niespodzianka :) Sorry za fanboya, powinno być raczej man at work ;) pozdro

  74. Szabla
    Szabla 10 lutego 2021, 21:02

    :)

  75. PDamian
    PDamian 10 lutego 2021, 21:11

    Myszy już nie złapie...
    Z ilości go trzymają
    [dopóki Wisła zamarznięta]

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.


Następny rozdział