Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon Z50 - test aparatu

Nikon Z50
20 kwietnia 2020

1. Wstęp

Nikon Z50 to trzeci aparat bezlusterkowy Nikona (pomijając, oczywiście, falstart w postaci korpusów Nikon 1) – poprzednicy mieli jednak na pokładzie sensor pełnoklatkowy, testowany aparat natomiast charakteryzuje się obecnością matrycy DX.

Podobnie jak w przypadku wspominanych korpusów, producent nie zaczął od wypuszczenia aparatu, który można by było określić mianem flagowca – mimo faktu, że Z50 prawdopodobnie dzieli 20.9-megapikselowy sensor z D500 i D7500, to w rzeczywistości jest on odpowiednikiem serii D5xxx, a cechy pozwalające nam wysnuć tę tezę to brak uszczelnień oraz pojedynczy slot na kartę pamięci znajdujący się w komorze akumulatora – a także brak stabilizacji matrycy. Nikon Z50 ma jeszcze jedno ograniczenie, którego próżno szukać w bardziej zaawansowanych korpusach: brak systemu automatycznego czyszczenia matrycy.



----- R E K L A M A -----

Nikon Z50 - Wstęp

Mimo tego, że jest to aparat przeznaczony dla amatorów i średnio zaawansowanych fotografów, to pod względem fotograficznym oferuje całkiem dużo. Mowa tu przede wszystkim o zaawansowanym systemie autofokusa, pozwalającym na ostrzenie od −4 EV przy użyciu 209 punktów fazy i kontrastu pokrywających około 90% kadru. Dobre wrażenie robi również tryb seryjny, dający możliwość „strzelania” z prędkością 11 kl/s z pełnym wsparciem ostrości, a także szeroki zakres czułości w trybie natywnym – od ISO 100 do ISO 51200.

Pod względem filmowania Z50 na pierwszy rzut oka oferuje to samo, co starsi „bracia”. Mamy więc do dyspozycji 4K przy 30/25 kl/s oraz 120/100 kl/s w przypadku Full HD. Co ważne, w obu trybach nie spotkamy się z przycięciem obrazu. Jeżeli przyjrzymy się jednak bliżej, zauważymy brak możliwości nagrywania 10-bitowych klipów.

Na pokładzie najnowszej „zetki” znalazł się wizjer elektroniczny o standardowej w tej klasie rozdzielczości 2.3 miliona punktów i powiększeniu 0.68x (w ekwiwalencie dla pełnej klatki). Jeżeli chodzi zaś o ekran LCD – do czynienia mamy z 3.2-calową konstrukcją składającą się z 1.04 miliona punktów. Wyposażony jest on oczywiście w moduł dotykowy.

Nikon Z50 - Wstęp

Młodszych fotografów oraz vlogerów ucieszy zapewne mechanizm odchylenia, który pozwoli na ustawienie monitora w dół do pozycji selfie. Nie będą oni natomiast zadowoleni z braku złącza słuchawkowego.

W nowym Nikonie nie zabrakło rzecz jasna wsparcia dla łączności Wi-Fi (wraz z Bluetooth) oraz platformy SnapBridge. Przypomnijmy, że ta – w najnowszej wersji – pozwala na przekazywanie plików RAW.

Pierwszy bezlusterkowiec Z z matrycą DX prezentuje się zatem bardzo ciekawie. Mieliśmy okazję sprawdzić go nie tylko w studio, ale również w warunkach „bojowych” – na zaproszenie Nikona wzięliśmy udział w kilkudniowym wyjeździe fotograficznym do Kazachstanu. Zapraszamy zatem do przeczytania dalszych rozdziałów testu.

Zestawienie specyfikacji kilku przykładowych aparatów, wraz z modelem Z50, dostępne jest tutaj.

Aparat do testu wypożyczyła firma Nikon Polska, za co serdecznie dziękujemy.

Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Nikon
Model Z50
Data premiery 2019-10-10
Liczba pikseli 20.9 Mpix
Dostępne rozdzielczości • Obszar zdjęcia formatu DX (24x16): (L) 5568 x 3712 (20,7 mln), (M) 4176 x 2784 (11,6 mln) i (S) 2784 x 1856 (5,2 mln)
• Obszar zdjęcia 1 : 1 (16x16), (L) 3712 x 3712 (13,8 mln), (M) 2784 x 2784 (7,8 mln), (S) 1856 x 1856 (3,4 mln)
• Obszar zdjęcia 16 : 9 (24x14), (L) 5568 x 3128 (17,4 mln), (M) 4176 x 2344 (9,8 mln), (S) 2784 x 1560 (4,3 mln)
Matryca BSI CMOS APS-C (23.5 x 15.7 mm)
Procesor obrazu EXPEED 6
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (DCF 2.0, Exif 2.31, PictBridge), NEF (12- lub 14-bitowy, z kompresją lub bez), NEF+JPEG, TIFF (RGB)
Rodzaje JPEG: Fine/Normal/Basic + opcja kompresji "Optymalna jakość"
• Filmy: MOV, MP4, H.264/MPEG-4 AVC
• Dźwięk: Liniowy PCM, AAC
Zakres ISO Auto, 100-51200 ISO w skoku 1/3 lub 1/2 EV
• rozszerzalne ISO do 204800
• dostępne opcje odpowiadające około 0,3, 0,5, 0,7, 1 lub 2 EV
Migawka Mechaniczna, sterowana elektronicznie, szczelinowa o pionowym przebiegu szczeliny w płaszczyźnie ostrości
• 30-1/4000 s w krokach co 1/2, 1/3 lub 1 EV, Bulb, X200
• elektroniczna przednia kurtynka migawki dostępna
• elektroniczna migawka do 1/4000
Konstrukcja obiektywu • Z bagnetem Nikon Z
• Współpraca z obiektywami Nikon F przy użyciu adaptera FTZ
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Nie
Zapis wideo • 3840 x 2160 (4K UHD) z odczytem pełnych pikseli: 30p (progresywny), 25p, 24p
• 1920 x 1080: 120p, 100p, 60p, 50p, 30p, 25p, 24p.
• 1920 x 1080 (spowolnienie): 30p x4, 25p x4, 24p x5
• Wbudowany mikrofon monofoniczny lub opcjonalny zewnętrzny mikrofon stereofoniczny, możliwość regulowania czułości
• Filmy poklatkowe
• Elektroniczna redukcja drgań
• Funkcja D-Lighting
Ogniskowanie Hybrydowy AF z detekcją fazową/kontrastu:
• 209 pól
• 90%. pokrycie kadru w pionie i poziomie.
• Strefy AF: Precyzyjny AF, jednopolowy AF i AF z dynamicznym wyborem pola (precyzyjny AF i AF z dynamicznym wyborem pola są dostępne tylko w trybie zdjęć); szerokie pole AF (S); szerokie pole AF (L); automatyczny wybór pola AF
• Tryby napędu AF: pojedynczy AF (AF-S), tryb ciągłego AF: AF-C i AF-F (tylko film), wyprzedzające śledzenie ostrości, ręczne ustawianie ostrości (MF)
• od -4 do +19 EV z AF
Pomiar światła TTL, tryby pomiaru:
• matrycowy
• centralnie ważony: przypisanie 75% wagi pomiaru do koła o średnicy 12 mm na środku kadru
• punktowy: z obszaru o średnicy 4 mm (około 1,5% powierzchni kadru) na środku wybranego pola AF
Zakres pomiaru: od -3 do +17 EV (ISO 100, obiektyw f/2,0 przy 20°C)
Ostrość od Zależne od obiektywu
Balans bieli • Automatyczny (3 rodzaje) + automatyczny dla naturalnego światła, światło słoneczne, pochmurno, cień, światło żarowe, światło jarzeniowe (7 ustawień), lampa błyskowa
• Wybór temperatury barwowe: 2500-10 000 K
Kompensacja ekspozycji +/-5 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV (PASM)
Programy • Automatyka programowa (P); preselekcja czasu (S), preselekcja przysłony (A), tryb manualny (M), ustawienia użytkownika (U1-U3)
• Auto, Standardowe, Neutralne, Żywe, Monochromatyczne, Portret i Krajobraz i Równomierne
• Kreatywne ustawienia Picture Control: Sen, Poranek, Pop, Niedziela, Smutek, Dramat, Cisza, Surowość, Melancholia, Czystość, Dżins, Zabawka, Sepia, Błękit, Czerwień, Róż, Węgiel, Grafit, Dwoistość, Czerń
Zdjęcia seryjne Do 11 kl./s
Lampa błyskowa Sterowanie lampą w trybie i-TTL
• Synchronizacja dla czasu 1/200 s lub dłuższego
• Korekcja siły błysku od -3 do +1 EV w krokach co 1/3 lub 1/2 EV
• Tryby pracy: Synchronizacja na przednią kurtynkę migawki, synchronizacja z długimi czasami ekspozycji, synchronizacja na tylną kurtynkę migawki, redukcja efektu czerwonych oczu, redukcja efektu czerwonych oczu przy synchronizacji z długimi czasami ekspozycji; synchronizacja z długimi czasami ekspozycji na tylną kurtynkę migawki, wyłączona
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2, 5, 10, 20 s, od 1 do 9 ekspozycji z interwałem 0.5, 1, 2 lub 3 s
Karta pamięci 1 karta SD UHS-I
LCD • Główny: uchylny, 3.2-calowy, kolorowy TFT LCD, 1040 tys. punktów, kąt widzenia 170 stopni, pokrycie 100% pola widzenia
Wizjer ok. 2.360.000 punktów, w technologii OLED, automatyczne sterowanie jasnością, 11 poziomów jasności
• powiększenie ok. 0.68x
• pokrycie kadru: ok. 100%
• korekcja dioptrażu: -4 do +2 dpt
• czujnik zbliżenia oka
Komunikacja i złącza • USB typu C
• HDMI typu C
• wejście mikrofonu
• Wi-Fi IEEE 802.11b/g/n/a/ac
• Bluetooth wersja 4.2
Zasilanie EN-EL25
Akcesoria Pokrywka bagnetu korpusu BF-N1, gumowa muszla oczna DK-29, akumulator jonowo-litowy EN-EL15b z pokrywką styków, ładowarka MH-25a, pasek AN-DC19, ładowarka EH-7P, zatrzask kabla HDMI/USB, kabel USB UC-E24, pokrywka sanek mocujących BS-1
Waga 397 g
Wymiary 127 x 94 x 60 mm
Dodatkowe informacje • Polskie menu
• Zakres dozwolonych temperatur: 0-40°C
• Zakres dozwolonej wilgotności: do 85% (bez kondensacji)


Poprzedni rozdział