Nikon Z50 - test aparatu
1. Wstęp
Podobnie jak w przypadku wspominanych korpusów, producent nie zaczął od wypuszczenia aparatu, który można by było określić mianem flagowca – mimo faktu, że Z50 prawdopodobnie dzieli 20.9-megapikselowy sensor z D500 i D7500, to w rzeczywistości jest on odpowiednikiem serii D5xxx, a cechy pozwalające nam wysnuć tę tezę to brak uszczelnień oraz pojedynczy slot na kartę pamięci znajdujący się w komorze akumulatora – a także brak stabilizacji matrycy. Nikon Z50 ma jeszcze jedno ograniczenie, którego próżno szukać w bardziej zaawansowanych korpusach: brak systemu automatycznego czyszczenia matrycy.
Pod względem filmowania Z50 na pierwszy rzut oka oferuje to samo, co starsi „bracia”. Mamy więc do dyspozycji 4K przy 30/25 kl/s oraz 120/100 kl/s w przypadku Full HD. Co ważne, w obu trybach nie spotkamy się z przycięciem obrazu. Jeżeli przyjrzymy się jednak bliżej, zauważymy brak możliwości nagrywania 10-bitowych klipów.
Na pokładzie najnowszej „zetki” znalazł się wizjer elektroniczny o standardowej w tej klasie rozdzielczości 2.3 miliona punktów i powiększeniu 0.68x (w ekwiwalencie dla pełnej klatki). Jeżeli chodzi zaś o ekran LCD – do czynienia mamy z 3.2-calową konstrukcją składającą się z 1.04 miliona punktów. Wyposażony jest on oczywiście w moduł dotykowy.
W nowym Nikonie nie zabrakło rzecz jasna wsparcia dla łączności Wi-Fi (wraz z Bluetooth) oraz platformy SnapBridge. Przypomnijmy, że ta – w najnowszej wersji – pozwala na przekazywanie plików RAW.
Pierwszy bezlusterkowiec Z z matrycą DX prezentuje się zatem bardzo ciekawie. Mieliśmy okazję sprawdzić go nie tylko w studio, ale również w warunkach „bojowych” – na zaproszenie Nikona wzięliśmy udział w kilkudniowym wyjeździe fotograficznym do Kazachstanu. Zapraszamy zatem do przeczytania dalszych rozdziałów testu.
Zestawienie specyfikacji kilku przykładowych aparatów, wraz z modelem Z50, dostępne jest tutaj.
Aparat do testu wypożyczyła firma Nikon Polska, za co serdecznie dziękujemy.
Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Producent | Nikon |
---|---|
Model | Z50 |
Data premiery | 2019-10-10 |
Liczba pikseli | 20.9 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • Obszar zdjęcia formatu DX (24x16): (L) 5568 x 3712 (20,7 mln), (M) 4176 x 2784 (11,6 mln) i (S) 2784 x 1856 (5,2 mln)
• Obszar zdjęcia 1 : 1 (16x16), (L) 3712 x 3712 (13,8 mln), (M) 2784 x 2784 (7,8 mln), (S) 1856 x 1856 (3,4 mln) • Obszar zdjęcia 16 : 9 (24x14), (L) 5568 x 3128 (17,4 mln), (M) 4176 x 2344 (9,8 mln), (S) 2784 x 1560 (4,3 mln) |
Matryca | BSI CMOS APS-C (23.5 x 15.7 mm) |
Procesor obrazu | EXPEED 6 |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (DCF 2.0, Exif 2.31, PictBridge), NEF (12- lub 14-bitowy, z kompresją lub bez), NEF+JPEG, TIFF (RGB)
Rodzaje JPEG: Fine/Normal/Basic + opcja kompresji "Optymalna jakość" • Filmy: MOV, MP4, H.264/MPEG-4 AVC • Dźwięk: Liniowy PCM, AAC |
Zakres ISO | Auto, 100-51200 ISO w skoku 1/3 lub 1/2 EV
• rozszerzalne ISO do 204800 • dostępne opcje odpowiadające około 0,3, 0,5, 0,7, 1 lub 2 EV |
Migawka | Mechaniczna, sterowana elektronicznie, szczelinowa o pionowym przebiegu szczeliny w płaszczyźnie ostrości
• 30-1/4000 s w krokach co 1/2, 1/3 lub 1 EV, Bulb, X200 • elektroniczna przednia kurtynka migawki dostępna • elektroniczna migawka do 1/4000 |
Konstrukcja obiektywu | • Z bagnetem Nikon Z
• Współpraca z obiektywami Nikon F przy użyciu adaptera FTZ |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 0x |
Stabilizacja obrazu | Nie |
Zapis wideo | • 3840 x 2160 (4K UHD) z odczytem pełnych pikseli: 30p (progresywny), 25p, 24p
• 1920 x 1080: 120p, 100p, 60p, 50p, 30p, 25p, 24p. • 1920 x 1080 (spowolnienie): 30p x4, 25p x4, 24p x5 • Wbudowany mikrofon monofoniczny lub opcjonalny zewnętrzny mikrofon stereofoniczny, możliwość regulowania czułości • Filmy poklatkowe • Elektroniczna redukcja drgań • Funkcja D-Lighting |
Ogniskowanie | Hybrydowy AF z detekcją fazową/kontrastu:
• 209 pól • 90%. pokrycie kadru w pionie i poziomie. • Strefy AF: Precyzyjny AF, jednopolowy AF i AF z dynamicznym wyborem pola (precyzyjny AF i AF z dynamicznym wyborem pola są dostępne tylko w trybie zdjęć); szerokie pole AF (S); szerokie pole AF (L); automatyczny wybór pola AF • Tryby napędu AF: pojedynczy AF (AF-S), tryb ciągłego AF: AF-C i AF-F (tylko film), wyprzedzające śledzenie ostrości, ręczne ustawianie ostrości (MF) • od -4 do +19 EV z AF |
Pomiar światła | TTL, tryby pomiaru:
• matrycowy • centralnie ważony: przypisanie 75% wagi pomiaru do koła o średnicy 12 mm na środku kadru • punktowy: z obszaru o średnicy 4 mm (około 1,5% powierzchni kadru) na środku wybranego pola AF Zakres pomiaru: od -3 do +17 EV (ISO 100, obiektyw f/2,0 przy 20°C) |
Ostrość od | Zależne od obiektywu |
Balans bieli | • Automatyczny (3 rodzaje) + automatyczny dla naturalnego światła, światło słoneczne, pochmurno, cień, światło żarowe, światło jarzeniowe (7 ustawień), lampa błyskowa
• Wybór temperatury barwowe: 2500-10 000 K |
Kompensacja ekspozycji | +/-5 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV (PASM) |
Programy | • Automatyka programowa (P); preselekcja czasu (S), preselekcja przysłony (A), tryb manualny (M), ustawienia użytkownika (U1-U3)
• Auto, Standardowe, Neutralne, Żywe, Monochromatyczne, Portret i Krajobraz i Równomierne • Kreatywne ustawienia Picture Control: Sen, Poranek, Pop, Niedziela, Smutek, Dramat, Cisza, Surowość, Melancholia, Czystość, Dżins, Zabawka, Sepia, Błękit, Czerwień, Róż, Węgiel, Grafit, Dwoistość, Czerń |
Zdjęcia seryjne | Do 11 kl./s |
Lampa błyskowa | Sterowanie lampą w trybie i-TTL
• Synchronizacja dla czasu 1/200 s lub dłuższego • Korekcja siły błysku od -3 do +1 EV w krokach co 1/3 lub 1/2 EV • Tryby pracy: Synchronizacja na przednią kurtynkę migawki, synchronizacja z długimi czasami ekspozycji, synchronizacja na tylną kurtynkę migawki, redukcja efektu czerwonych oczu, redukcja efektu czerwonych oczu przy synchronizacji z długimi czasami ekspozycji; synchronizacja z długimi czasami ekspozycji na tylną kurtynkę migawki, wyłączona |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2, 5, 10, 20 s, od 1 do 9 ekspozycji z interwałem 0.5, 1, 2 lub 3 s |
Karta pamięci | 1 karta SD UHS-I |
LCD | • Główny: uchylny, 3.2-calowy, kolorowy TFT LCD, 1040 tys. punktów, kąt widzenia 170 stopni, pokrycie 100% pola widzenia |
Wizjer | ok. 2.360.000 punktów, w technologii OLED, automatyczne sterowanie jasnością, 11 poziomów jasności
• powiększenie ok. 0.68x • pokrycie kadru: ok. 100% • korekcja dioptrażu: -4 do +2 dpt • czujnik zbliżenia oka |
Komunikacja i złącza | • USB typu C
• HDMI typu C • wejście mikrofonu • Wi-Fi IEEE 802.11b/g/n/a/ac • Bluetooth wersja 4.2 |
Zasilanie | EN-EL25 |
Akcesoria | Pokrywka bagnetu korpusu BF-N1, gumowa muszla oczna DK-29, akumulator jonowo-litowy EN-EL15b z pokrywką styków, ładowarka MH-25a, pasek AN-DC19, ładowarka EH-7P, zatrzask kabla HDMI/USB, kabel USB UC-E24, pokrywka sanek mocujących BS-1 |
Waga | 397 g |
Wymiary | 127 x 94 x 60 mm |
Dodatkowe informacje | • Polskie menu
• Zakres dozwolonych temperatur: 0-40°C • Zakres dozwolonej wilgotności: do 85% (bez kondensacji) |
Oceny użytkowników |