Canon EOS-1D X Mark III - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto z priorytetem atmosfery (3000–7000K),
- Auto z priorytetem bieli,
- Dzień słoneczny (5200K),
- Cień (7000K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3200K),
- Światło jarzeniowe (4000K),
- Światło lampy błyskowej (6000K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (2000–10000K),
- Temperaturowa skala od 2500 do 10000K ze stałym skokiem 100K.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.94 | 100.1 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.21 | 99.8 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.24 | 102.9 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 5.32 | 104.3 |
3000K | Auto | 18.9 | 125 |
3000K | Auto (priorytet bieli) | 12.2 | 109.6 |
3000K | Żarówki | 8.71 | 97.63 |
3000K | 3000K | 10.3 | 97.1 |
5500K | Auto | 6.11 | 110 |
5500K | 5500K | 9.3 | 116.2 |
W świetle dziennym, 1D X Mark III radzi sobie bardzo dobrze z odwzorowaniem kolorów. W świetle żarowym zauważamy natomiast wysoki błąd dC oraz nasycenie, dotyczy to jednak trybu „priorytet atmosfery”. Gdy przełączyliśmy na „priorytet bieli”, oba wspomniane parametry zostały istotnie zredukowane. Niemniej, zabarwienie zdjęcia testowego wciąż pozostaje dość ciepłe. Warto się w tej sytuacji posiłkować odpowiednim wzorcem, bądź samodzielnym ustawieniem temperatury barwowej.
Nasycenie zwykle nie odstępuje mocno od wzorcowego, wyjątkiem jest przypadek automatyki w świetle żarowym. Średnia odchyłka w całym teście wyniosła nieco ponad 7%.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.