Olympus OM-D E-M1 Mark III - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny (5300K),
- Cień (7500K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3000K),
- Światło jarzeniowe (4000K),
- Fotografia podwodna,
- Światło lampy błyskowej (5500K),
- Cztery ustawienia ręczne według wzorca bieli,
- Skala temperaturowa Kelwina (2000–14000K, ze skokiem co 50, 100, 200, 400 i 1000K w zależności od wartości temperatury).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.83 | 102.1 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.32 | 102.4 |
Pochmurny dzień | Auto | 6.5 | 101.8 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.6 | 100.5 |
3000K | Auto (zach.ciepły kolor wył.) | 18.4 | 118.1 |
3000K | Auto (zach.ciepły kolor wł.) | 15.9 | 113.5 |
3000K | Żarówki | 12.3 | 104.2 |
3000K | 3000K | 6.93 | 105.1 |
5500K | Auto | 6.16 | 109 |
5500K | 5400K | 8.94 | 111.3 |
Z najniższymi błędami koloru mamy do czynienia w świetle naturalnym. Wartości dC nie przekraczają 10 także w świetle 5500 K dla automatyki oraz w żarowym dla ustawionej wartości WB 3000 K. Gdy skorzystamy z automatyki w tym ostatnim przypadku, uzyskamy ciepłe zabarwienie i dość wysoki błąd koloru. Z drugiej strony, owe błędy nie przekraczają 20, jak to zazwyczaj obserwujemy w naszych testach. Opcja korekty koloru dla światła żarowego nie daje pożądanych rezultatów, a wręcz odwrotnie.
Z powyższej tabelki widać, że aparat ma tendencję do przesycania koloru, aczkolwiek nie jest ona duża. Średnia odchyłka od idealnego nasycenia wyniosła w teście niespełna 7%.