Nikon D6 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- Format FX:
- L – 5568×3712 pix,
- M – 4176×2784 pix,
- S – 2784×1856 pix,
- Format 1.2x:
- L – 4640×3088 pix,
- M – 3472×2312 pix,
- S – 2320×1544 pix,
- Format DX:
- L – 3648×2432 pix,
- M – 2736×1824 pix,
- S – 1824×1216 pix,
- Format 5:4:
- L – 4640×3712 pix,
- M – 3472×2784 pix,
- S – 2320×1856 pix,
- Standardowe,
- Neutralne,
- Żywe,
- Monochromatyczne,
- Portret,
- Krajobraz,
- Równomierne.
- dostępne w stylach Standardowe, Żywe, Portret i Krajobraz:
- Szybka wyostrzanie – wartości w skali od −2 do +2,
- dostępne we wszystkich stylach:
- wyostrzanie – w skali od −3 do 9,
- wyostrzanie środkowego zakresu – w skali od −5 do +5,
- przejrzystość – automatyczne lub w skali od −5 do +5,
- kontrast – automatyczny lub w skali od −3 do +3,
- jasność – w skali od −1 do +1,
- dostępne we wszystkich stylach z wyjątkiem Monochromatyczne:
- nasycenie – automatyczne lub w skali od −3 do +3,
- odcień – w skali od −3 do +3 (w stronę ujemną czerwienie zyskują odcień fioletowy, błękity zielony, a zielenie żółty, natomiast w stronę dodatnią czerwienie zyskują odcień pomarańczowy, zielenie niebieski, a błękity fioletowy),
- dostępne jedynie w stylu Monochromatyczne:
- efekty filtrów – symulacja wpływu filtrów barwnych na zdjęcia czarno-białe (wyłączony, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony),
- zabarwienie – czarno-białe (B&W), sepia, zimnoniebieskie (Cyanotype), czerwone (Red), żółte (Yellow), zielone (Green), niebiesko-zielone (Blue Green), niebieskie (Blue), niebiesko-fioletowe (Purple Blue), czerwono-fioletowe (Red Purple) – w skali od 0 do 7.
Nowością względem poprzednika jest zaimplementowanie filtrów kolorystycznych, w obrębie funkcji Picture Control. Do wyboru mamy następujące pozycje: Sen, Poranek, Pop, Niedziela, Smutek, Dramat, Cisza, Surowość, Melancholia, Czystość, Dżins, Zabawka, Sepia, Błękit, Czerwień, Róż, Węgiel, Grafit, Dwoistość, Czerń. Przykładowe zdjęcia wykonane z wypisanymi filtrami można zobaczyć w teście Nikona Z7.
W Nikonie D6 mamy natywny zakres czułości od ISO 100 do 102400. Istnieje również możliwość rozszerzenia zakresu o czułości programowe, w dół do ISO 50 (Lo1) oraz w górę do ISO 3276800 (Hi5). Czułość możemy regulować z krokiem 1, 1/2 lub 1/3 EV (nie ma natomiast kroków pośrednich pomiędzy ISO 204800 (Hi1) a 3276800 (Hi5). Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej zapisanych w formacie JPEG. Dla porównania prezentujemy także wycinki dla aparatów Canon EOS 1D X Mark III oraz Sony A9. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
Szum na zdjęciach JPEG jest bardzo dobrze kontrolowany – nawet dla nastawy ISO 6400 jakość zdjęć pozostaje na bardzo dobrym poziomie. Wyższe wartości, takie jak ISO 25600–51200, także są użyteczne, podobnie zresztą jak u poprzednika. Ale już kolejna nastawa, notabene najwyższa natywna, wypada nieco lepiej w nowym modelu. Rozszerzone czułości (Hi od 1 do 5) oferują naszym zdaniem niską jakość i trudno dostrzec ich użyteczność.
Jeśli chodzi o porównanie z konkurencją, Nikon i Canon idą praktycznie łeb w łeb aż do nastawy ISO 102400. Z kolei JPEG-i z bezlusterkowca Sony zawierają więcej zakłóceń, przez co w pewnym stopniu ustępują obu lustrzankom.
Wyostrzanie
W Nikonie D6 mamy do dyspozycji skalę wyostrzania, w przedziale od −3 do 9. Jak w praktyce wygląda obraz przy wyostrzaniu ustawionym na −3, 0, 4, 9 oraz auto można zaobserwować w poniższej tabelce. Zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 100.
Nikon D6, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Ani efekt ujemnego, ani maksymalnego wyostrzania nie wyglądają zachęcająco. Stopień 4 także oferuje dość silne uwydatnienie obrazu i powstanie widocznego efektu halo. Warto zatem ustawić wyostrzanie pomiędzy stopniem 0 i 4.
Tryb HDR i funkcja D-Lighting (ADL)
Nikon D6 został wyposażony w dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej JPEG-ów: Aktywną funkcję D-Lighting (ADL) oraz HDR (High Dynamic Range). Ta pierwsza polega na modyfikacji krzywej tonalnej pliku JPEG i ma następujące stopnie intensywności:
- zmniejszona,
- normalna,
- zwiększona,
- bardzo wysoka,
- automatyczna.
Wielokrotna ekspozycja
Nikon D6 oferuje tryb wielokrotnej ekspozycji, umożliwiający automatyczne łączenie od dwóch do trzech zdjęć w jeden obraz. W pierwszej kolejności możemy wybrać, czy tryb ma być aktywny jednorazowo, czy pozostawiać włączony przez cały czas. Dodatkową opcją jest tzw. „tryb nakładania”, który pozwala wybrać spośród kolejnych wariantów:
- dodaj – ekspozycje są nakładane bez modyfikacji,
- średnia – wzmocnienie jest dostosowywane w zależności od liczby zarejestrowanych ekspozycji (wzmocnienie dla każdej ekspozycji ustawiane jest na 1/2 dla dwóch i 1/3 dla trzech ekspozycji),
- jasno – automatyka porównuje obszary o różnej jasności na zdjęciach składowych i wybiera jaśniejsze piksele,
- ciemno – automatyka porównuje obszary o różnej jasności na zdjęciach składowych i wybiera ciemniejsze piksele.