Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D6 - test aparatu

6 sierpnia 2020
Maciej Latałło Komentarze: 37

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Na początku tego rozdziału prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG.

Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Dla poprawy czytelności prezentujemy jeszcze wykres, w którym ograniczyliśmy zakres ISO do wartości natywnych (100–102400).

Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Przebieg krzywych szumu dla poszczególnych kanałów jest w zasadzie wykładniczy. Nie widać szczególnych załamań, a składowe są całkiem dobrze rozdzielone. Podejrzewamy, że odszumianie jest mimo to aktywne, choć jego siła nie jest duża.

----- R E K L A M A -----

W przypadku obu konkurentów mamy do czynienia z wyraźnymi załamaniami na wykresie, co świadczy o wyraźniejszej redukcji szumu.

W Nikonie D6, tak samo jak w innych zaawansowanych lustrzankach tego producenta, w menu fotografowania odnajdziemy funkcję redukcji szumu przy wysokich czułościach. Dostępne ustawienia obejmują: wyłączona, zmniejszona, normalna oraz zwiększona. Jak działa odszumianie w D6 przy poszczególnych ustawieniach, można przekonać się na podstawie poniższej tabelki. Zdjęcia wykonaliśmy dla czułości ISO 12800 i 25600.

ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie umiarkowane
Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zwiększone
Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 25600
Odszumianie wyłączone
Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie umiarkowane
Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zwiększone
Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Kolejne stopnie odszumiania sukcesywnie pozbawiają obraz zarówno zakłóceń obrazu, jak i detali. Naszym zdaniem ich siła została dobrana jednak rozsądnie i funkcja ta może się okazać użyteczna dla niektórych fotografujących. Dobre efekty zapewnia już ustawienie „umiarkowane”.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z D6 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Canonem 1D X Mark III i Sony A9. Przypominamy jednocześnie, że na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

Generalnie, jakość RAW-ów z D6 utrzymuje się na bardzo dobrym poziomie w bardzo szerokim zakresie czułości. Nie możemy narzekać ani na odtworzenie detali – jak na sensor 20-megapikselowy – ani na ilość szumu. W podobnym tonie możemy się wypowiadać o EOS-ie, który w większości prezentuje wyraźnie zbliżoną do D6 jakość zdjęć. Porównanie nieco utrudnia fakt, że wycinki z Canona są po prostu ciemniejsze. Sony z kolei cechuje się wyższym poziomem szumu.

Przejdźmy teraz do sprawdzenia, co w temacie szumów pokażą nam konkretne liczby. Wyniki pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów prezentujemy poniżej. Ze względu na bardzo szeroki zakres czułości, w celu zachowania lepszej czytelności dane prezentujemy na dwóch wykresach.

Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Na powyższym wykresie, w przeważającym zakresie czułości nie dostrzegamy większych nieprawidłowości, a przebiegi dla poszczególnych składowych szumu mają charakter wykładniczy. Niewielkie załamania dostrzegamy dopiero dla rozszerzonych wartości Hi4 i Hi5.

Spójrzmy teraz na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla D6, EOS-a 1D X Mark III oraz Sony A9. Ze względu bardzo szeroki zakres czułości w Nikonie, zakres ISO na wykresie ograniczyliśmy do wartości 204800 (Hi1).

Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Wyniki dla Nikona i Canona aż do nastawy ISO 12800 praktycznie się pokrywają. Przy ISO 25600 widzimy lekką przewagę D6 (ok. 1/3 EV). Dla tej samej wartości ISO, pomiędzy Nikonem i A9 jest ok. 2/3 EV różnicy.

Tradycyjnie, na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach, prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Tutaj także zastosowaliśmy podział na dwa wykresy.

Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Wspominaliśmy już wcześniej, że Nikon D6 może zapisywać RAW-y między innymi w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 500–1500. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 200 000 zliczeń.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
50 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
409600 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
819200 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1638400 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3276800 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Podobnie jak u poprzednika, w D6 histogramy także nie mają swojego maksimum w zerze, aczkolwiek bias podniesiono z ok. 400 do ok. 1000. Przy wzrastającej czułości rozkłady stają się coraz szersze, a do wartości ISO 12800 kształt histogramów z grubsza przypomina rozkład Poissona. Od ISO 51200 odchylenie standardowe przekracza średni poziom sygnału, a histogramy bardzo się wypłaszczają. Poziom szumu dla czułości rozszerzonych jest naprawdę bardzo wysoki.

Do darków można mieć lekkie zastrzeżenia, ale dopiero od ISO 25600. Widoczne są niejednorodności w postaci nieregularnie występujących jaśniejszych stref.


DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 1008.6 6.5
100 1008.6 6.5
200 1007.8 7.7
400 1007.6 10.9
800 1007.9 16.9
1600 1007.8 26.7
3200 1005.6 48.3
6400 1002.6 96.4
12800 1002.1 155.3
25600 987.6 332.6
51200 962.6 681.7
102400 1014.9 1257.3
204800 1319.3 2172
409600 2086 3841
819200 3016 5105
1638400 4006 6239
3276800 4918 7037


Na zakończenie prezentujemy jeszcze darki w formacie JPEG, w przypadku których również daje się zauważyć wspomniane wcześniej niejednorodności pojawiające się na wysokich czułościach.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
50 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
409600 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
819200 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1638400 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3276800 Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D6 - Szumy i jakość obrazu w RAW