Canon EOS M200 - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
M200, podobnie jak poprzednik, jest jednym z najmniejszych bezlusterkowców dostępnych na rynku. Jak zwykle w przypadku urządzeń dla początkujących fotoamatorów, mamy do czynienia z konstrukcją wykonaną wyłącznie z tworzywa sztucznego. Jego jakość nie budzi natomiast większych zastrzeżeń, tak samo jak spasowanie elementów. Większość powierzchni przedniego panelu, a także wyprofilowana wypustka na tylnej ściance ma szorstką fakturę, ułatwiającą chwyt. Nie jest to jednak guma, a jedynie twardy plastik.
Zasilanie i gniazda
Canon EOS M200 zasilany jest akumulatorem litowo-jonowym LP-E12 o pojemności 875 mAh i napięciu 7.2 V. Według specyfikacji jego wydajność wynosi ok. 295 zdjęć (410 w trybie ekonomicznym). Nie mieliśmy problemów, by uzyskać deklarowany wynik podczas testowania aparatu, a nawet nieco go przekroczyć. Opcjonalnie aparat można także zasilać kompatybilnym zasilaczem CA-PS700, połączonym z adapterem DR-E12.
Na lewej ściance aparatu, pod jedną gumową zaślepką znajdziemy następujące złącza:
- USB Hi-Speed (Mini USB),
- micro HDMI typu D.
EOS M200 współpracuje z kartami pamięci SD/SDHC oraz SDXC (zgodność z UHS-I). Kieszeń na kartę pamięci znajduje się w dolnej części lewej ścianki, tuż pod gniazdami komunikacyjnymi.
Przyciski
Zestaw elementów sterujących w EOS-ie M200 jest raczej skromny, a istotna część obsługi odbywa się za pomocą interfejsu dotykowego. Omawianie przycisków i pokręteł rozpoczniemy tradycyjnie od górnej ścianki.
Niemalże pośrodku górnej ścianki mamy przełącznik trybów aparatów. Nie jest to jednak typowe pokrętło trybów, zawiera bowiem jedynie trzy pozycje z dodatkowymi opcjami dostępnymi w ich obrębie:
- A+ – Inteligentna scena auto,
- fotografowanie:
- M – tryb ustawień ręcznych,
- Av – preselekcja przysłony,
- Tv – preselekcja czasu,
- P – tryb półautomatyczny,
- Tryb hybrydowy automatyczny,
- Twórcze wspomaganie,
- Autoportret,
- Portrety,
- Gładka cera,
- Krajobrazy,
- Małe odległości,
- Sport,
- Żywność,
- Zdjęcia nocne z ręki,
- Kontrola podświetlenia HDR,
- Tryb cichy,
- Ziarnisty Cz/B,
- Miękka ostrość,
- Efekt rybiego oka,
- Efekt akwareli,
- Efekt aparatu zabawki,
- Efekt miniatury,
- HDR – szeroki zakres dynamiczny (standard, żywy, olejny, uwypuklenie),
- filmowanie:
- Automatyczna ekspozycja filmu,
- Ręczna.
Spójrzmy teraz na tylną ściankę, a konkretnie jej prawą część.
- górny – kompensacja ekspozycji i kasowanie zdjęć,
- prawy – tryb lampy błyskowej,
- dolny – INFO – czyli zmiana wyświetlanych na ekranie informacji,
- lewy – blokada ekspozycji.
Przycisk umożliwiający podniesienie wbudowanej lampy błyskowej zlokalizowano na lewym boku EOS-a.
Na przedniej ściance znajdziemy jedynie standardowy przycisk zwalniający blokadę bagnetu.
Menu
Pod względem organizacyjnym i graficznym menu w testowanym EOS-ie wygląda tak, jak w zaawansowanych kompaktach PowerShot, łącznie z My Menu (którego w M100 zabrakło). Mamy zatem do czynienia z typowym dla aparatów Canona podziałem na 6 kategorii oznaczonych różnymi kolorami: ustawienia fotografowania/filmowania (czerwony), odtwarzanie (niebieski), komunikacja bezprzewodowa (fioletowy), nastawy aparatu (żółty) oraz ustawienia indywidualne C.Fn (pomarańczowy). Warto dodać, że menu odtwarzania widoczne jest tylko w trybie przeglądania zdjęć. Z pozostałych kategorii widoczne jest wówczas także menu nastaw. Poniżej prezentujemy filmy przedstawiające zawartość poszczególnych kategorii.
Menu fotografowania
Menu odtwarzania
Menu komunikacji bezprzewodowej
Menu nastaw
Menu ustawień indywidualnych (C.Fn)
Podczas fotografowania przyciskiem Q/SET możemy uruchomić menu szybkich nastaw. Jego zawartość jest konfigurowalna, a wybór pod tym względem obejmuje następujące elementy:
- tryb obszaru AF,
- tryb AF,
- jakość i wielkość zdjęć,
- jakość filmu,
- tryb migawki,
- samowyzwalacz/zdalne wyzwalanie,
- balans bieli,
- styl obrazu,
- tryb pomiaru światła,
- automatyczny optymalizator jasności,
- współczynnik proporcji obrazu.
Wyświetlacz
Podczas fotografowania do wyboru mamy cztery tryby wyświetlania, pomiędzy którymi przechodzimy przyciskiem INFO:
- podgląd kadru, parametry i drabinka ekspozycji,
- j.w. plus ikony odnoszące się do menu podręcznego,
- podgląd kadru bez dodatkowych informacji,
- panel informacyjny z ustawieniami aparatu.
Panel informacyjny stanowi jednocześnie aktywną tablicę kontrolną, za pomocą której możemy dokonywać zmian całkiem sporej liczby parametrów.
W trybie odtwarzania za pomocą przycisku INFO możemy zmieniać sposób wyświetlania pojedynczego zdjęcia. Do dyspozycji mamy następujące możliwości:
- zdjęcie + podstawowe informacje,
- miniaturka zdjęcia + skrócony EXIF + histogram luminancji,
- miniaturka zdjęcia + histogramy (luminancji oraz RGB) + dodatkowe informacje (na kolejnych ekranach):
- o użytym obiektywie,
- o ustawieniach balansu bieli,
- o ustawieniach stylu obrazu,
- o ustawieniach opcji redukcji szumu,
- o ustawieniach opcji korekcji wad obiektywu,
- informacje o geolokalizacji (jeśli są zapisane w EXIF-ie).
Wyświetlacz daje obraz całkiem niezłej jakości i zapewnia przyzwoite kąty widzenia. W słoneczny dzień jego czytelność wyraźnie spada, co praktycznie zmusza nas, by zwiększyć jego jasność. Generalnie ekran nie daje ani szczególnych powodów do narzekań, ani powodów do pochwał.
Przy omawianiu wyświetlacza należy również poświęcić miejsce na opis funkcji dotykowej obsługi aparatu. Możliwości pod tym względem są bardzo szerokie i większość operacji dokonywanych na elementach sterujących ma swój odpowiednik w interfejsie dotykowym. W pierwszej kolejności w ten sposób możemy obsługiwać menu główne, aktywną tablicę kontrolną oraz menu podręczne, które uruchamiamy albo przyciskiem Q/SET, albo dotykając symbolu Q na ekranie. Dotykowo możemy także powiększać widok kadru w wybranym miejscu (5- lub 10-krotnie) za pomocą ikony lupy. Oczywiście dotykowy interfejs umożliwia również wskazywanie obszaru ustawiania ostrości, które można połączyć z jednoczesnym wyzwalaniem migawki. W trybie odtwarzania natomiast można nie tylko przewijać zdjęcia palcem, ale również powiększać je i pomniejszać, a także włączać widok miniatur.
Filmowanie
W trybie wideo filmy możemy nagrywać w trybie automatycznym i ręcznym. W trybie automatycznym z parametrów ekspozycji regulować możemy jedynie kompensację. W trybie manualnym natomiast mamy możliwość regulacji zarówno wartości przysłony, czasu naświetlania, jak i czułości ISO (w zakresie 100–6400 oraz auto), również w trakcie rejestracji. Co więcej, pomocna w tym przypadku może okazać się dotykowa obsługa z poziomu ekranu, która pozwala na bezgłośne dokonywanie ustawień parametrów. Szkoda jednak, że nie mamy możliwości nagrywania filmów w trybach priorytetu przysłony, czy migawki.
Testowany aparat umożliwia nagrywanie filmów w następujących trybach zapisu:
- 4K (3840×2160 pix) 25p (PAL), 23.98p (NTSC),
- Full HD (1920×1080 pix) 50p (PAL), 59.94p (NTSC) (4288 KB/s),
- Full HD (1920×1080 pix) 25p (PAL), 29.97p, 23.98p (NTSC) (2945 KB/s),
- HD (1280×720 pix) 50p (PAL), 59.94p (NTSC) (1969 KB/s).
Wbudowany mikrofon pozwala na nagrywanie dźwięku stereo. Poziom nagrywanego dźwięku może być regulowany automatycznie przez aparat lub ręcznie. W ustawieniach można także znaleźć pozycje filtr wiatru oraz tłumik. Ta pierwsza ogranicza oczywiście specyficzne odgłosy pojawiające się podczas nagrywania filmów przy wietrznej pogodzie, natomiast druga automatycznie blokuje zniekształcenia dźwięku pojawiające się przy jego zbyt dużym natężeniu. Autofokus podczas nagrywania filmów może działać w trybie ciągłym (Filmowy Servo AF) lub pojedynczym, w którym uruchamiamy go wciskając do połowy spust migawki. Dla jakości Full HD działa autofocus fazowy (Dual Pixel), a jego praca jest w zasadzie w pełni zadowalająca. W 4K mamy do dyspozycji jedynie AF kontrastowy, który nie radzi sobie najlepiej. Jego praca jest powolna, dostrzec można także niepotrzebne rozogniskowanie ostrego obrazu. Manualne ogniskowanie wspomaga funkcja focus peaking, działająca także w trakcie rejestracji.
M200 umożliwia także nagrywanie filmów poklatkowych. Do wyboru mamy trzy zdefiniowane ustawienia, przeznaczone dla różnych sytuacji:
- Scena 1 – fotografowanie obiektów w ruchu np. spacerujących ludzi (interwał 3 s / 300 zdjęć),
- Scena 2 – fotografowanie powolnych zmian dotyczących obiektów, np. chmur (interwał 5 s / 240 zdjęć),
- Scena 3 – do fotografowania scen z powolnymi zmianami (interwał 15 s / 240 zdjęć).
Przykładowe filmy
Filmy nagraliśmy używając obiektywu EF-M 15–45 mm f/3.5–6.3 IS STM.- 4K 3840×2160 pix, 120 Mbps, 25p – 220 MB,
- 4K 3840×2160 pix, 120 Mbps, 25p – 242 MB,
- 4K 3840×2160 pix, 120 Mbps, 25p – 265 MB,
- 4K 3840×2160 pix, 120 Mbps, 25p – 182 MB,
- Full HD 1920×1080 pix, 60 Mb/s, 50p – 104 MB,
- Full HD 1920×1080 pix, 30 Mb/s, 25p – 63 MB.
Wizjer
Aparat nie posiada wizjera ani optycznego, ani elektronicznego. W przeciwieństwie do modeli M6 i M6 Mark II nie przewidziano możliwości podłączenia opcjonalnego celownika.