Canon EOS M200 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Skoro mówimy o odszumianiu, to w testowanym Canonie mamy do dyspozycji pięciostopniową skalę redukcji szumu: wyłączona, poziom słaby, standardowy, mocny oraz tzw. wieloklatkowa redukcja szumu. Ta ostatnia opcja polega na wykonaniu czterech ekspozycji i połączeniu ich w jedno zdjęcie o zmniejszonym zaszumieniu. Efekt działania każdego z tych stopni przedstawiamy na przykładzie dwóch wartości czułości: ISO 3200 i 6400.
ISO 3200 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 6400 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Kolejne stopnie odszumiania coraz mocniej obniżają poziom szumu, choć różnica pomiędzy „sąsiednimi” nastawami jest raczej delikatna. Naszym zdaniem, ustawienie „standardowe” zapewnia całkiem sensowny efekt końcowy.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z EOS-a M200 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Fujifilm X-A7 i Olympusem E-PL9.
Na niskich czułościach obraz cechuje wysoka jakość i szczegółowość. W tych warunkach M200 radzi sobie bardzo podobnie do X-A7. Z kolei 16-megapikselowy sensor Olympusa musi uznać wyższość rywali. Od ISO 1600 poziom szumu na zdjęciach z Canona mocniej rzuca się w oczy względem konkurencji. Naszym zdaniem przekraczanie nastawy ISO 3200 nie jest wskazane, bowiem zakłócenia przeszkadzają już wyraźnie.
O ile przy porównaniu JPEG-ów można było dostrzec różnice w jakości obrazu pomiędzy M100 i M200 (na korzyść nowszego modelu), to na podstawie RAW-ów oba bezlusterkowce prezentują bardzo porównywalny poziom.
Spójrzmy teraz na rezultaty pomiaru szumu na surowych plikach. Wartości wyznaczyliśmy na podstawie zdjęć tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów.
Do powyższego wykresu nie mamy zastrzeżeń. W miarę zwiększania czułości wzrost szumu utrzymuje wykładniczy charakter i w całym zakresie nie obserwujemy podejrzanych załamań.
Rzućmy teraz okiem na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji (Y) dla testowanego bezlusterkowca oraz omawianych do tej pory aparatów konkurencji. Dla zachowania lepszej czytelności, zakres ISO ograniczyliśmy do wartości 25600.
Praktycznie dla każdej nastawy ISO szum w M200 jest o prawie 1 EV wyższy niż u konkurencji. Dla ISO 6400 najlepiej wypada Fujifilm X-A7, choć różnica pomiędzy nim a E-PL9 jest bardzo nieznaczna.
Poniżej prezentujemy jeszcze wykres uzyskany dla Canona EOS M200 w przypadku pracy na plikach 48-bitowych.
Darki
Jak wspominaliśmy już wcześniej, Canon EOS M200 zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W M200 mamy podobną sytuację jak w ostatnich EOS-ach, bowiem dla czułości ISO 100 i 200 mamy do czynienia z biasem na poziomie ok. 510, po czym jest zwiększany 4-krotnie do poziomu około 2040. W związku z tym w poniższych przykładach dla dwóch najniższych czułości ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0–1023, a dla pozostałych 1024–3072. Identyczne zakresy zostały również odłożone na poziomej osi odpowiednich histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą dla wszystkich czułości 100 000 zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 |
Dla niższych czułości kształt histogramów odbiega nieco od rozkładu Poissona, ale pozostają one dobrze odseparowane od zera. Dla dwóch najwyższych nastaw ISO rozkłady są już bardzo szerokie, ale dopiero dla maksymalnej, rozszerzonej czułości statystyka się załamuje. Do wyglądu darków można mieć zastrzeżenia w przypadku najwyższych czułości. Dość łatwo zauważyć bowiem niejednorodności w rozkładzie szumu w postaci pionowych szerokich pasów.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
100 | 511 | 6.8 |
200 | 510 | 13.1 |
400 | 2046 | 20.2 |
800 | 2045 | 38.1 |
1600 | 2040 | 70.3 |
3200 | 2034 | 93.4 |
6400 | 2020 | 176.4 |
12800 | 1981 | 341 |
25600 | 1919 | 632 |
51200 | 1897 | 1534 |
Na zakończenie prezentujemy darki w formacie JPEG.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 |