Nikon Z5 - test aparatu
5. Balans bieli
Nikon Z5 został wyposażony w następujące tryby balansu bieli (WB):
- Auto – 3 presety (3500–8000 K):
- Zachowaj biel (redukcja ciepłych kolorów – Auto0),
- Zachowaj ogólny nastrój (Auto1),
- Zachowanie ciepłej barwy światła (Auto2),
- Auto dla światła naturalnego,
- Światło żarowe (3000 K),
- Światło jarzeniowe – 6 presetów (2700, 3000, 3700, 4200, 5000, 6500 lub 7200 K):
- Lampy sodowe (2700 K),
- Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
- Białe jarzeniowe (3700 K),
- Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
- Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
- Dzienne jarzeniowe (6500 K),
- Lampy rtęciowe (7200 K),
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Cień (8000 K),
- Skala temperaturowa (2500–10000 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (6 ustawień).
Ustawianie balansu bieli według wzorca można wykonać z poziomu menu podręcznego aparatu. Mamy także możliwość przekopiowania wartości balansu bieli ze zdjęcia znajdującego się na karcie pamięci i zapisanie go w wybranej pozycji w pamięci aparatu.
Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany za pomocą tradycyjnej tablicy kolorów niezależnie na dwóch osiach: G (green) i M (magenta) z krokiem 0.25, oraz B (blue) i A (amber) z krokiem 0.5. Na każdej osi możemy ustawić wartość od 0 do 6.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie obliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 6.4 | 109.1 |
Słoneczny dzień | Auto (św. nat.) | 6.26 | 108.8 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.97 | 106.9 |
Pochmurny dzień | Auto | 6.27 | 102.9 |
Pochmurny dzień | Auto (św. nat.) | 7.52 | 104.9 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.64 | 101.1 |
Cień | Auto | 11.4 | 114.6 |
Cień | Auto (św. nat.) | 11.2 | 116.1 |
Cień | Cień | 5.92 | 110.2 |
3000K | Auto0 | 16.4 | 107.1 |
3000K | Auto1 | 15.8 | 105.3 |
3000K | Auto2 | 16.2 | 107.2 |
3000K | Żarówki | 7.61 | 91.45 |
3000K | 3000K | 7.56 | 91.19 |
5500K | Auto | 4.94 | 91.03 |
5500K | 5500K | 8.83 | 97.18 |
W większości sytuacji Nikon Z5 radzi sobie dobrze – średnia wartość błędu z pominięciem wyników dla trybów automatycznych przy świetle żarowym wynosi 7.19%. Gdy do obliczeń dodamy te ostatnie, średni błąd rośnie do 8.87%. Poza tradycyjnymi problemami z działaniem automatyki w świetle żarowym, w oczy rzucają się też spore błędy i duże przesycenie barw w cieniu.
Co ciekawe, w starciu ze światłem żarowym najlepiej wcale nie wypada, jak wskazywałby zdrowy rozsądek, tryb „Zachowaj biel (redukcja ciepłych kolorów – Auto0)” tylko środkowa nastawa, tryb „Zachowaj ogólny nastrój (Auto1)”. Różnice między nimi nie są jednak duże, co stawia pod znakiem zapytania sens implementowania aż trzech różnych nastaw automatycznego balansu bieli. Ewidentnie powinny one zostać oprogramowane bardziej starannie, tak by rzeczywiście dawać bardziej zróżnicowane i zgodne z nazwami rezultaty.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.