Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon Z5 - test aparatu

19 października 2020
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 61

6. Jakość obrazu JPEG

Nikon Z5 oferuje następujące opcje jeśli chodzi o rozmiar i proporcje zapisywanych plików JPEG:
  • (L) 6,016×4,016 (FX)
  • (M) 4,512×3,008 (FX)
  • (S) 3,008×2,008 (FX)
  • (L) 3,936×2,624 (DX)
  • (M) 2,944×1,968 (DX)
  • (S) 1,968×1,312 (DX)
  • (L) 4,016×4,016 (1:1)
  • (M) 3,008×3,008 (1:1)
  • (S) 2,000×2,000 (1:1)
  • (L) 6,016×3,384 (16:9)
  • (M) 4,512×2,536 (16:9)
  • (S) 3,008×1,688 (16:9)

Stopień kompresji pliku JPEG można ustawić na trzy sposoby: Fine (1:4), Normal (1:8) i Basic (1:16). Dodatkowo, trzy powyższe ustawienia występują także w połączeniu z symbolem gwiazdki (★), który oznacza kompresję zapewniającą maksymalną jakość plików. Podstawowymi parametrami obrazu możemy sterować z poziomu funkcji Picture Control, którą odnajdziemy w menu fotografowania. Znajduje się tam kilka zdefiniowanych ustawień stylu obrazu:

  • Automatycznie,
  • Standardowe,
  • Neutralne,
  • Żywe,
  • Monochromatyczne,
  • Portret,
  • Krajobraz,
  • Równomierne.
Działanie każdego z ustawień prezentujemy poniżej:
AUTOMATYCZNIE
STANDARDOWE
Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG
NEUTRALNE
ŻYWE
Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG
MONOCHROMATYCZNE
PORTRET
Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG
KRAJOBRAZ
RÓWNOMIERNE
Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG
W obrębie poszczególnych stylów mamy dodatkowo możliwość regulacji (z krokiem 1 lub 0.25) następujących parametrów:
  • dostępne w stylach Standardowe, Żywe, Portret i Krajobraz:
    • Szybka korekta – wartości w skali od −2 do +2 pozwalają ograniczyć lub spotęgować efekt charakterystyczny dla danego stylu,
  • dostępne we wszystkich stylach:
    • wyostrzanie – w skali od −3 do 9,
    • wyostrzanie środkowego zakresu – w skali od −5 do +5,
    • przejrzystość – automatyczne lub w skali od −5 do +5,
    • kontrast – automatyczny lub w skali od −3 do +3,
    • jasność – w skali od −1 do +1,
  • dostępne we wszystkich stylach z wyjątkiem Monochromatyczne:
    • nasycenie – automatyczne lub w skali od −3 do +3,
    • odcień – w skali od −3 do +3 (w stronę ujemną czerwienie zyskują odcień fioletowy, błękity zielony, a zielenie żółty, natomiast w stronę dodatnią czerwienie zyskują odcień pomarańczowy, zielenie niebieski, a błękity fioletowy),
  • dostępne jedynie w stylu Monochromatyczne:
    • efekty filtrów – symulacja wpływu filtrów barwnych na zdjęcia czarno-białe (wyłączony, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony),
    • zabarwienie – czarno-białe (B&W), sepia, zimnoniebieskie (Cyanotype), czerwone (Red), żółte (Yellow), zielone (Green), niebiesko-zielone (Blue Green), niebieskie (Blue), niebiesko-fioletowe (Purple Blue), czerwono-fioletowe (Red Purple) – w skali od 0 do 8.
Aparat pozwala także na zdefiniowanie własnych stylów Picture Control i zapisanie ich w pamięci.

Oprócz tego na pokładzie Nikona Z5 znajdziemy szereg filtrów kolorystycznych, zaimplementowanych w obrębie funkcji Picture Control. Do wyboru mamy następujące pozycje:

  • Sen,
  • Poranek,
  • Pop,
  • Niedziela,
  • Smutek,
  • Dramat,
  • Cisza,
  • Surowość,
  • Melancholia,
  • Czystość,
  • Dżins,
  • Zabawka,
  • Sepia,
  • Błękit,
  • Czerwień,
  • Róż,
  • Węgiel,
  • Grafit,
  • Dwoistość,
  • Czerń.
Poniżej prezentujemy efekty ich działania.
SEN
PORANEK
Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG
POP
NIEDZIELA
Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG
SMUTEK
DRAMAT
Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG
CISZA
SUROWOŚĆ
Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG
MELANCHOLIA
CZYSTOŚĆ
Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG
DŻINS
ZABAWKA
Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG
SEPIA
BŁĘKIT
Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG
CZERWIEŃ
RÓŻ
Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG
WĘGIEL
GRAFIT
Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG
DWOISTOŚĆ
CZERŃ
Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG


----- R E K L A M A -----

W Nikonie Z5 mamy natywny zakres czułości od ISO 100 do 51200. Istnieje również możliwość rozszerzenia zakresu o czułości programowe, w dół do ISO 50 (Lo1) oraz w górę do ISO 102400 (Hi1). Czułość możemy regulować z krokiem 1/2 lub 1/3 EV.

Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i zerowym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą Canona EOS-a RP i Sony A7 III. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG

Na niskich czułościach wybrane do zestawienia aparaty prezentują się dość podobnie. Należy oczywiście wziąć poprawkę na silne wyostrzenie plików JPEG obecne w korpusie Sony, którego nie uświadczymy u Canona i Nikona.

W miarę wzrostu czułości, obraz z Z5 wydaje się relatywnie najszybciej tracić szczegóły, choć jeśli przyjrzeć się bliżej, to degeneracja obrazu we wszystkich trzech porównywanych aparatach postępuje w podobnym tempie. Z kolei na najwyższych czułościach to Sony najdłużej wydaje się zachowywać akceptowalną jakość obrazu.

Wyostrzanie

Nikon Z5 oferuje tę samą skalę wyostrzania, co modele Z6 i Z7. Parametr ten możemy ustawiać w przedziale od −3 do 9. Poniżej prezentujemy zdjęcia wykonane dla następujących nastaw tego parametru: −3, 0, 3, 6, 9. Wszystkie zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 100.

Nikon Z5, ISO 100
wyostrzenie −3
Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0
Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 3
Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 6
Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 9
Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG

Pierwszym wnioskiem z analizy zamieszczonych powyżej wycinków jest, że przy nastawie −3 obraz faktycznie jest rozmywany, tak jak zostało to wykazane we wcześniejszych testach aparatów Nikona wyposażonych w tę relatywnie nową skalę wyostrzania. Jeśli natomiast chodzi o samo wyostrzanie, to obraz wydaje się wyglądać najrozsądniej dla wartości „3” – wyższe nastawy powodują nieprzyjemny, przeostrzony wygląd.

Oprócz samego wyostrzania, Nikon Z5 oferuje też dwa dodatkowe parametry – wyostrzanie środka zakresu oraz przejrzystość. Oba te parametry są regulowane w 11-stopniowej skali od −5 do +5 z krokiem co 1. Domyślną wartością w dla obu z nich jest 0. Poniżej zamieszczamy wycinki zdjęć zarejestrowanych dla skrajnych wartości każdego z tych parametrów przy podstawowym wyostrzaniu ustawionym na +3.

Nikon Z5, ISO 100
wyostrzenie środka zakresu
−5
Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie środka zakresu
5
Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG
przejrzystość
−5
Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG
przejrzystość
5
Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG

Tryb HDR i funkcja D-Lighting (ADL)

Nikon Z5 został wyposażony w dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej plików JPEG: Aktywną funkcję D-Lighting (ADL) oraz HDR (High Dynamic Range). Ta pierwsza polega na modyfikacji krzywej tonalnej pliku JPEG i ma następujące stopnie intensywności:

  • zmniejszona,
  • normalna,
  • zwiększona,
  • bardzo wysoka,
  • automatyczna.

Działanie funkcji HDR oparte jest z kolei o wykonanie i połączenie ze sobą trzech ekspozycji. Do wyboru mamy trzy wartości różnicy ekspozycji pomiędzy ujęciami (1, 2 i 3 EV oraz „auto”) oraz trzy stopnie wygładzania (zmniejszone, normalne, zwiększone).

Poniżej prezentujemy przykłady możliwości, jakie oferują obie te funkcje.

ADL: wyłączona
ADL: zmniejszona
Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG
ADL: normalna
ADL: zwiększona
Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG
ADL: badzo wysoka
ADL: automatyczna
Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG
HDR: wyłączona
HDR: 1 EV
Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG
HDR: 2 EV
HDR: 3 EV
Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG Nikon Z5 - Jakość obrazu JPEG