Nikon Z5 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- (L) 6,016×4,016 (FX)
- (M) 4,512×3,008 (FX)
- (S) 3,008×2,008 (FX)
- (L) 3,936×2,624 (DX)
- (M) 2,944×1,968 (DX)
- (S) 1,968×1,312 (DX)
- (L) 4,016×4,016 (1:1)
- (M) 3,008×3,008 (1:1)
- (S) 2,000×2,000 (1:1)
- (L) 6,016×3,384 (16:9)
- (M) 4,512×2,536 (16:9)
- (S) 3,008×1,688 (16:9)
Stopień kompresji pliku JPEG można ustawić na trzy sposoby: Fine (1:4), Normal (1:8) i Basic (1:16). Dodatkowo, trzy powyższe ustawienia występują także w połączeniu z symbolem gwiazdki (★), który oznacza kompresję zapewniającą maksymalną jakość plików. Podstawowymi parametrami obrazu możemy sterować z poziomu funkcji Picture Control, którą odnajdziemy w menu fotografowania. Znajduje się tam kilka zdefiniowanych ustawień stylu obrazu:
- Automatycznie,
- Standardowe,
- Neutralne,
- Żywe,
- Monochromatyczne,
- Portret,
- Krajobraz,
- Równomierne.
- dostępne w stylach Standardowe, Żywe, Portret i Krajobraz:
- Szybka korekta – wartości w skali od −2 do +2 pozwalają ograniczyć lub spotęgować efekt charakterystyczny dla danego stylu,
- dostępne we wszystkich stylach:
- wyostrzanie – w skali od −3 do 9,
- wyostrzanie środkowego zakresu – w skali od −5 do +5,
- przejrzystość – automatyczne lub w skali od −5 do +5,
- kontrast – automatyczny lub w skali od −3 do +3,
- jasność – w skali od −1 do +1,
- dostępne we wszystkich stylach z wyjątkiem Monochromatyczne:
- nasycenie – automatyczne lub w skali od −3 do +3,
- odcień – w skali od −3 do +3 (w stronę ujemną czerwienie zyskują odcień fioletowy, błękity zielony, a zielenie żółty, natomiast w stronę dodatnią czerwienie zyskują odcień pomarańczowy, zielenie niebieski, a błękity fioletowy),
- dostępne jedynie w stylu Monochromatyczne:
- efekty filtrów – symulacja wpływu filtrów barwnych na zdjęcia czarno-białe (wyłączony, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony),
- zabarwienie – czarno-białe (B&W), sepia, zimnoniebieskie (Cyanotype), czerwone (Red), żółte (Yellow), zielone (Green), niebiesko-zielone (Blue Green), niebieskie (Blue), niebiesko-fioletowe (Purple Blue), czerwono-fioletowe (Red Purple) – w skali od 0 do 8.
Oprócz tego na pokładzie Nikona Z5 znajdziemy szereg filtrów kolorystycznych, zaimplementowanych w obrębie funkcji Picture Control. Do wyboru mamy następujące pozycje:
- Sen,
- Poranek,
- Pop,
- Niedziela,
- Smutek,
- Dramat,
- Cisza,
- Surowość,
- Melancholia,
- Czystość,
- Dżins,
- Zabawka,
- Sepia,
- Błękit,
- Czerwień,
- Róż,
- Węgiel,
- Grafit,
- Dwoistość,
- Czerń.
W Nikonie Z5 mamy natywny zakres czułości od ISO 100 do 51200. Istnieje również możliwość rozszerzenia zakresu o czułości programowe, w dół do ISO 50 (Lo1) oraz w górę do ISO 102400 (Hi1). Czułość możemy regulować z krokiem 1/2 lub 1/3 EV.
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i zerowym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą Canona EOS-a RP i Sony A7 III. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
Na niskich czułościach wybrane do zestawienia aparaty prezentują się dość podobnie. Należy oczywiście wziąć poprawkę na silne wyostrzenie plików JPEG obecne w korpusie Sony, którego nie uświadczymy u Canona i Nikona.
W miarę wzrostu czułości, obraz z Z5 wydaje się relatywnie najszybciej tracić szczegóły, choć jeśli przyjrzeć się bliżej, to degeneracja obrazu we wszystkich trzech porównywanych aparatach postępuje w podobnym tempie. Z kolei na najwyższych czułościach to Sony najdłużej wydaje się zachowywać akceptowalną jakość obrazu.
Wyostrzanie
Nikon Z5 oferuje tę samą skalę wyostrzania, co modele Z6 i Z7. Parametr ten możemy ustawiać w przedziale od −3 do 9. Poniżej prezentujemy zdjęcia wykonane dla następujących nastaw tego parametru: −3, 0, 3, 6, 9. Wszystkie zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 100.
Nikon Z5, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Pierwszym wnioskiem z analizy zamieszczonych powyżej wycinków jest, że przy nastawie −3 obraz faktycznie jest rozmywany, tak jak zostało to wykazane we wcześniejszych testach aparatów Nikona wyposażonych w tę relatywnie nową skalę wyostrzania. Jeśli natomiast chodzi o samo wyostrzanie, to obraz wydaje się wyglądać najrozsądniej dla wartości „3” – wyższe nastawy powodują nieprzyjemny, przeostrzony wygląd.
Oprócz samego wyostrzania, Nikon Z5 oferuje też dwa dodatkowe parametry – wyostrzanie środka zakresu oraz przejrzystość. Oba te parametry są regulowane w 11-stopniowej skali od −5 do +5 z krokiem co 1. Domyślną wartością w dla obu z nich jest 0. Poniżej zamieszczamy wycinki zdjęć zarejestrowanych dla skrajnych wartości każdego z tych parametrów przy podstawowym wyostrzaniu ustawionym na +3.
Nikon Z5, ISO 100 | |||
−5 |
|||
5 |
|||
−5 |
|||
5 |
Tryb HDR i funkcja D-Lighting (ADL)
Nikon Z5 został wyposażony w dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej plików JPEG: Aktywną funkcję D-Lighting (ADL) oraz HDR (High Dynamic Range). Ta pierwsza polega na modyfikacji krzywej tonalnej pliku JPEG i ma następujące stopnie intensywności:
- zmniejszona,
- normalna,
- zwiększona,
- bardzo wysoka,
- automatyczna.
Działanie funkcji HDR oparte jest z kolei o wykonanie i połączenie ze sobą trzech ekspozycji. Do wyboru mamy trzy wartości różnicy ekspozycji pomiędzy ujęciami (1, 2 i 3 EV oraz „auto”) oraz trzy stopnie wygładzania (zmniejszone, normalne, zwiększone).
Poniżej prezentujemy przykłady możliwości, jakie oferują obie te funkcje.