Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Test aparatu

Nikon Z5 - test aparatu

19 października 2020
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 61

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Na początku tego rozdziału prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. Na poniższym wykresie nie widać szczególnych załamań, choć kształt poszczególnych krzywych nieco odbiega od wykładniczego. Ponadto, dla przeważającego zakresu ISO, składowe R, G i Y przyjmują porównywalne wartości. Widać zatem, że JPEG-i nie są wolne od odszumiania, aczkolwiek nie jest ono szczególnie intensywne.

Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW

W Nikonie Z5, tak samo jak innych pełnoklatkowych bezlusterkowcach tego producenta, w menu fotografowania odnajdziemy funkcję redukcji szumu przy wysokich czułościach. Dostępne ustawienia to:

  • wyłączona,
  • zmniejszona,
  • normalna,
  • zwiększona.
Przykłady działania odszumiania dla poszczególnych nastaw z powyższej listy zamieszczamy poniżej. Zdjęcia wykonaliśmy dla czułości ISO 12800 i 25600.

----- R E K L A M A -----

ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zmniejszone
Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zwiększone
Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 25600
Odszumianie wyłączone
Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zmniejszone
Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zwiększone
Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Redukcja szumu, zgodnie z tym czego można się było spodziewać, usuwa zarówno szum, jak i detale z obrazu. Na szczęście słabsze nastawy tego parametru nie działają zbyt drastycznie i oferują rozsądny kompromis między redukcją szumu a utratą detali. Ich zastosowanie może zatem mieć sens w niektórych sytuacjach.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z Z5 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Canonem EOS-em RP i Sony A7 III. Przypominamy jednocześnie, że na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.

Na niższych czułościach porównywane aparaty idą praktycznie łeb w łeb i dość długo obserwowane zaszumienie jest minimalne, a ilość szczegółów bardzo podobna. Mniej więcej od ISO 6400 obraz z Canona zaczyna odstawać od tego, co prezentują Sony i Nikon. Ten stan utrzymuje się do końca zakresu czułości, a Z5 i A7 III przez cały ten czas wypadają bardzo podobnie.

Przejdźmy teraz do sprawdzenia, co w temacie szumów pokażą nam konkretne liczby. Wyniki pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy poniżej.

Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Wykres wydaje się nieco załamywać przy przejściu z ISO 12800 do 25600. Możliwe zatem, że na tym etapie pojawia się jakaś (na szczęście niezbyt mocna) redukcja szumu w surowych plikach.

Spójrzmy teraz na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla Nikona Z5, Canona EOS-a RP, Panasonika S1 oraz Sony A7 III.

Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Do ISO 12800 testowany aparat wypada najgorzej z całej stawki, aczkolwiek różnice między nim a Canonem czy Sony są bardzo niewielkie (w porywach do 0.2 EV). Jedynie Panasonic S1 notuje wyraźnie lepsze wyniki, zbliżające się miejscami do 1 EV.

Od ISO 25600 Nikon radzi sobie nieco lepiej, choć nadal musi uznać wyższość S1-ki. Dodatkowo lepsze wyniki w zakresie najwyższych czułości mogą mieć związek z łagodnym odszumianiem obecnym w surowych plikach, o którym pisaliśmy powyżej.

Tradycyjnie, na koniec części dotyczącej szumu w surowych plikach, prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Na nich również widać niewielkie załamanie przy przejściu z ISO 12800 do 25600.

Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Wspominaliśmy już wcześniej, że Nikon Z5 może zapisywać RAW-y między innymi w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 800–1200. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
50 Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Bias wynosi ok. 1000, podobnie jak w modelach Z6 oraz Z7. Same darki wyglądają dobrze, szum jest jednorodny i nie widać oznak bandingu. Do ISO 6400 histogramy przypominają swoim kształtem rozkład Poissona, natomiast dla wyższych nastaw, zwłaszcza od ISO 25600 wzwyż, widać mocne wypłaszczenie i charakterystykę grzebieniową.

Warto również Nikona Z5 pochwalić za bardzo jednorodny wygląd darków, bez żadnych jaśniejszych obszarów czy krawędzi, które sugerowałyby nadmierne nagrzewanie się komponentów elektronicznych umieszczonych zbyt blisko matrycy.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 1008 2.6
100 1008 2.6
200 1009 4.6
400 1008 6.5
800 1009 10.0
1600 1007 19.0
3200 1006 34.1
6400 1001 55.2
12800 991 152.4
25600 979 256.2
51200 949 483.4
102400 961 914.9

Na zakończenie prezentujemy jeszcze darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
50 Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon Z5 - Szumy i jakość obrazu w RAW