Nikon Z5 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW

W Nikonie Z5, tak samo jak innych pełnoklatkowych bezlusterkowcach tego producenta, w menu fotografowania odnajdziemy funkcję redukcji szumu przy wysokich czułościach. Dostępne ustawienia to:
- wyłączona,
- zmniejszona,
- normalna,
- zwiększona.
ISO 12800 | |||
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
ISO 25600 | |||
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
Redukcja szumu, zgodnie z tym czego można się było spodziewać, usuwa zarówno szum, jak i detale z obrazu. Na szczęście słabsze nastawy tego parametru nie działają zbyt drastycznie i oferują rozsądny kompromis między redukcją szumu a utratą detali. Ich zastosowanie może zatem mieć sens w niektórych sytuacjach.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z Z5 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Canonem EOS-em RP i Sony A7 III. Przypominamy jednocześnie, że na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.
Na niższych czułościach porównywane aparaty idą praktycznie łeb w łeb i dość długo obserwowane zaszumienie jest minimalne, a ilość szczegółów bardzo podobna. Mniej więcej od ISO 6400 obraz z Canona zaczyna odstawać od tego, co prezentują Sony i Nikon. Ten stan utrzymuje się do końca zakresu czułości, a Z5 i A7 III przez cały ten czas wypadają bardzo podobnie.
Przejdźmy teraz do sprawdzenia, co w temacie szumów pokażą nam konkretne liczby. Wyniki pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy poniżej.

Wykres wydaje się nieco załamywać przy przejściu z ISO 12800 do 25600. Możliwe zatem, że na tym etapie pojawia się jakaś (na szczęście niezbyt mocna) redukcja szumu w surowych plikach.
Spójrzmy teraz na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla Nikona Z5, Canona EOS-a RP, Panasonika S1 oraz Sony A7 III.

Do ISO 12800 testowany aparat wypada najgorzej z całej stawki, aczkolwiek różnice między nim a Canonem czy Sony są bardzo niewielkie (w porywach do 0.2 EV). Jedynie Panasonic S1 notuje wyraźnie lepsze wyniki, zbliżające się miejscami do 1 EV.
Od ISO 25600 Nikon radzi sobie nieco lepiej, choć nadal musi uznać wyższość S1-ki. Dodatkowo lepsze wyniki w zakresie najwyższych czułości mogą mieć związek z łagodnym odszumianiem obecnym w surowych plikach, o którym pisaliśmy powyżej.
Tradycyjnie, na koniec części dotyczącej szumu w surowych plikach, prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Na nich również widać niewielkie załamanie przy przejściu z ISO 12800 do 25600.

Darki
Wspominaliśmy już wcześniej, że Nikon Z5 może zapisywać RAW-y między innymi w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 800–1200. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
50 | ![]() |
![]() |
![]() |
100 | ![]() |
![]() |
![]() |
200 | ![]() |
![]() |
![]() |
400 | ![]() |
![]() |
![]() |
800 | ![]() |
![]() |
![]() |
1600 | ![]() |
![]() |
![]() |
3200 | ![]() |
![]() |
![]() |
6400 | ![]() |
![]() |
![]() |
12800 | ![]() |
![]() |
![]() |
25600 | ![]() |
![]() |
![]() |
51200 | ![]() |
![]() |
![]() |
102400 | ![]() |
![]() |
![]() |
Bias wynosi ok. 1000, podobnie jak w modelach Z6 oraz Z7. Same darki wyglądają dobrze, szum jest jednorodny i nie widać oznak bandingu. Do ISO 6400 histogramy przypominają swoim kształtem rozkład Poissona, natomiast dla wyższych nastaw, zwłaszcza od ISO 25600 wzwyż, widać mocne wypłaszczenie i charakterystykę grzebieniową.
Warto również Nikona Z5 pochwalić za bardzo jednorodny wygląd darków, bez żadnych jaśniejszych obszarów czy krawędzi, które sugerowałyby nadmierne nagrzewanie się komponentów elektronicznych umieszczonych zbyt blisko matrycy.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
50 | 1008 | 2.6 |
100 | 1008 | 2.6 |
200 | 1009 | 4.6 |
400 | 1008 | 6.5 |
800 | 1009 | 10.0 |
1600 | 1007 | 19.0 |
3200 | 1006 | 34.1 |
6400 | 1001 | 55.2 |
12800 | 991 | 152.4 |
25600 | 979 | 256.2 |
51200 | 949 | 483.4 |
102400 | 961 | 914.9 |
Na zakończenie prezentujemy jeszcze darki w formacie JPEG.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
50 | ![]() |
![]() | |
100 | ![]() |
![]() | |
200 | ![]() |
![]() | |
400 | ![]() |
![]() | |
800 | ![]() |
![]() | |
1600 | ![]() |
![]() | |
3200 | ![]() |
![]() | |
6400 | ![]() |
![]() | |
12800 | ![]() |
![]() | |
25600 | ![]() |
![]() | |
51200 | ![]() |
![]() | |
102400 | ![]() |
![]() |