Canon EOS M50 Mark II - test aparatu
5. Balans bieli
- automatyczny,
- światło dzienne,
- miejsca ocienione,
- pochmurny dzień,
- światło żarówek,
- białe światło fluorescencyjne,
- lampa błyskowe,
- nastawa własna,
- temperatura barwowa – tryb określania temperatury koloru z zakresu 2500–10000K.
Każdą nastawę balansu bieli możemy skorygować w kierunkach: G (Green) – M (Magenta) oraz B (Blue) – A (Amber) w 9-stopniowej skali. Z poziomu tablicy kolorów możemy aktywować bracketing WB – ±1,2 lub 3 jednostki w osi GM lub AB od wybranego punktu.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli prezentujemy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.75 | 109.2 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.81 | 107 |
Zacienienie | Zacienienie | 5.24 | 105.8 |
Zachmurzenie | Auto | 4.64 | 103.8 |
Zachmurzenie | Zachmurzenie | 6.77 | 106.3 |
Żarówki | 3000K | 7.33 | 101.8 |
Żarówki | Auto | 18.5 | 117.3 |
Żarówki | Auto / Priorytet bieli | 9.15 | 106.7 |
Żarówki | Żarówki | 8.88 | 105.2 |
5500K | 5500K | 5.39 | 107.4 |
5500K | Auto | 5.85 | 108 |
Trudno mieć większe zastrzeżenia do uzyskanych wyników. Z najniższymi błędami dC mamy do czynienia przy świetle dziennym. Także dla lamp 3000K (dla ustawień „żarówka” i 3000K) oraz dla automatyki 5500K ich wartości utrzymują się na dobrym poziomie. Automatyka dla światła żarowego daje zdjęcie o ciepłym zabarwieniu, co przekłada się na wysoki błąd dC. Użycie automatyki w trybie priorytetu bieli poprawia przetwarzanie koloru.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.
Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.