Nikon Z7 II - test trybu filmowego
5. Podsumowanie i filmy przykładowe
Filmowe aspekty Nikona Z7 II wywołują nieco mieszane uczucia. Z jednej strony, jak na aparat, którego głównym zadaniem jednak jest robienie zdjęć, wypada on całkiem nieźle. Ma ergonomiczny korpus, dobry wizjer i ekran, pojemną baterię, sprawny układ autofokusa, czy też możliwość filmowania w 4K w 50 kl/s. Z drugiej strony na ten ogólnie dobry obraz rzucają cień drobne niedopracowania, jak zebra wyłączająca się przy wyłączaniu autofokusa, brak miernika ekspozycji w trybie filmowym, czy dość kiepska jakość materiału filmowanego we wspomnianych 50 kl/s w 4K.
Sumarycznie jednak wady i zalety wydają się występować w podobnych proporcjach, jak w konkurencyjnym Sony A7R IV. Na temat Panasonika S1R nie możemy się niestety wypowiedzieć – nie zaliczył on w naszej redakcji pełnego testu filmowego. Wiele zatem sprowadza się do innych, nieocenianych tu czynników, jak osobiste preferencje dotyczące danego systemu, czy już posiadane obiektywy. Możemy za to spojrzeć na ceny wymienionych już aparatów oraz kilku innych konstrukcji. Przedstawiają się one następująco (dane wg serwisu Ceneo.pl na dzień 12.03.2021):
- Canon EOS R5 Body – ok. 20000 zł.
- Nikon Z7 Body – ok. 11000 zł.
- Nikon Z7 II Body – ok. 15000 zł.
- Panasonic S1R Body – ok. 12400 zł.
- Sony A1 Body – ok. 34500 zł.
- Sony A7R III Body – ok. 10500 zł.
- Sony A7R IV Body – ok. 15000 zł.
Czas na podsumowanie zawartych w niniejszym teście analiz i rozważań listą wad i zalet testowanego aparatu, zebranych w jednym miejscu:
Zalety:
- solidna, uszczelniona obudowa,
- dobrze wyprofilowany grip,
- czytelne i przejrzyste menu,
- bateria o dużej pojemności,
- podwójne gniazdo kart pamięci,
- duża liczba elementów sterujących,
- możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
- wejście na zewnętrzny mikrofon,
- wyjście słuchawkowe,
- wyjście HDMI,
- możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
- bardzo dobry wizjer elektroniczny,
- dobrej jakości dotykowy ekran,
- możliwość filmowania w 4K w 50/60 kl/s,
- łatwy dostęp do różnych klatkaży, niewymagający zmiany częstotliwości systemowej aparatu,
- funkcje nieco poprawiające zakres dynamiczny, takie jak płaski profil obrazu oraz funkcja D-Lighting,
- rozsądna dynamika jak na korpus bez logarytmicznych profili obrazu,
- sprawnie działający śledzący autofokus,
- autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
- narzędzia ułatwiające manualne ustawianie ostrości,
- narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
- dobra szczegółowość obrazu przy filmowaniu w 4K w 25/30 kl/s oraz w Full HD w trybie pełnoklatkowym,
- identyczna jakość obrazu w 25, 50 i 100 kl/s w Full HD,
- odszumianie regulowane w szerokim zakresie,
- szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) w większości trybów nagrywania.
Wady:
- gniazda kart pamięci różnych typów, których obecność nie jest uzasadniona przez specyfikację filmową,
- brak miernika ekspozycji w trybie filmowym,
- problemy z płynnym odtwarzaniem filmów w 4K w 50/60 kl/s w aparacie,
- zebra znikająca po wyłączeniu autofokusa / włączeniu focus peakingu,
- brak możliwości filmowania w 100/120 kl/s w trybie pełnoklatkowym,
- brak możliwości zapisu filmów z 10-bitową głębią koloru lub próbkowaniem 4:2:2,
- zupełnie niepotrzebne limity czasu nagrywania,
- brak logarytmicznych profili obrazu,
- brak HLG, HDR PQ lub innego rodzaju profilu przeznaczonego do filmowania w standardzie HDR,
- stabilizacja cyfrowa, która bardziej szkodzi niż pomaga,
- kiepska szczegółowość obrazu w 4K w 50 kl/s oraz w Full HD w trybie APS-C/DX,
- szumy mogłyby być odrobinę niższe,
- duży rolling shutter w 4K w 25 kl/s w trybie pełnoklatkowym.
Filmy przykładowe
Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywów Nikon Nikkor Z 24–70 mm f/4 S oraz Nikkor Z 50 mm f/1.8 S.
- film 1 – 114 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, tryb pełnoklatkowy, „test vloggera”, stabilizacja matrycy (tryb sport) + cyfrowa, aktywna funkcja D-Lighting,
- film 2 – 29 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, tryb pełnoklatkowy, „test vloggera”, bez stabilizacji, jakość pliku „normalna”,
- film 3 – 41 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 120 kl/s, film w slow motion zapisany przez aparat po spowolnieniu jako 23.976 kl/s, bez dźwięku,
- film 4 – 80 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb pełnoklatkowy,
- film 5 – 253 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu „równomiernie”, aktywna funkcja D-Lighting,
- film 6 – 87 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb APS-C/DX,
- film 7 – 102 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb pełnoklatkowy, ISO 12800,
- film 8 – 197 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 50 kl/s, ISO 12800,
- film 9 – 21 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, tryb pełnoklatkowy, ISO 25600,
- film 10 – 81 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 100 kl/s, tryb APS-C/DX, ISO 25600.