Olympus OM-D E-M10 Mark IV - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny (5300K),
- Cień (7500K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3000K),
- Światło jarzeniowe (4000K),
- Fotografia podwodna,
- Światło lampy błyskowej (5400K),
- Cztery ustawienia ręczne według wzorca bieli,
- Skala temperaturowa Kelwina (2000–14000K, ze skokiem co 50, 100, 200, 400 i 1000K w zależności od wartości temperatury).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.76 | 102.1 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.64 | 103.2 |
Pochmurny dzień | Auto | 5.69 | 103.4 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.78 | 101.6 |
3000K | Auto (zach.ciepły kolor wył.) | 20.2 | 122.6 |
3000K | Auto (zach.ciepły kolor wł.) | 17.4 | 116.7 |
3000K | Żarówki | 9.9 | 106.7 |
3000K | 3000K | 5.91 | 105.2 |
5400K | Auto | 5.17 | 101.3 |
5400K | 5400K | 6.53 | 103 |
W świetle naturalnym oraz 5400 K zanotowaliśmy dość niskie błędy dC, zatem mamy do czynienia z bardzo dobrym odwzorowaniem barw. Podobnie sytuacja wygląda dla światła żarowego i ustawienia „3000 K”. Automatyka w tych warunkach zupełnie sobie nie poradziła, na domiar tego opcja korekty koloru dała odwrotny skutek.
Z powyższej tabelki widać, że aparat ma tendencję do przesycania koloru, aczkolwiek nie jest ona duża. Średnia odchyłka od idealnego nasycenia wyniosła w teście niespełna 7%.