Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DC-GH6 - test aparatu

16 sierpnia 2022
Maciej Latałło Komentarze: 39

4. Rozdzielczość

W Panasoniku GH6 zastosowano matrycę Mikro 4/3 typu Live MOS o całkowitej liczbie 26.52 milionów pikseli i fizycznym rozmiarze 17.3×13 mm. Efektywna liczba pikseli wynosi 25.21 miliona. Pliki RAW, mające w systemie Panasonika rozszerzenie RW2, charakteryzują się rozdzielczością 5776×4336 pikseli.

Rozdzielczość układu jako całości

Rozdzielczość układu aparat+obiektyw (w rozumieniu wartości funkcji MTF50) wyznaczyliśmy w oparciu o zdjęcia zapisane w formacie JPEG z wyostrzaniem ustawionym na minimalną wartość, a pomiary wykonaliśmy przy pomocy programu Imatest. W teście wykorzystaliśmy obiektyw Panasonic Leica DG Vario-Summilux 25–50 mm f/1.7 ASPH. Wyniki prezentujemy na poniższym wykresie, a wartości wyrażone są w liniach na wysokość obrazu. Pozwalają one na porównanie z analogicznymi wykresami dla aparatów kompaktowych oraz ocenę stopnia wyostrzania zastosowanego przez producenta.


----- R E K L A M A -----

Panasonic Lumix DC-GH6 - Rozdzielczość

Maksymalne osiągi stoją na niewiele wyższym poziomie niż w OM-1. Z jednej strony, w modelu OM System mamy sensor o niższej rozdzielczości, a z drugiej JPEG-i są dość mocno wyostrzane. A jak ta kwestia wygląda w Lumiksie? Spójrzmy na poniższe wykresy.

Panasonic Lumix DC-GH6 - Rozdzielczość

W profilach na granicy czerni i bieli widzimy niewielkie lokalne maksima, ale funkcja MTF nie przyjmuje wartości wyższych od 1. W związku z tym możemy stwierdzić, że wyostrzanie jest obecne, ale jego siła pozostaje umiarkowana – w przeciwieństwie do OM-1.

Rozdzielczość matrycy

Rozdzielczość matrycy wyznaczamy w oparciu o funkcję MTF50, a pomiarów dokonujemy standardowo na niewyostrzonych plikach RAW, które uprzednio konwertujemy do formatu TIFF przy pomocy programu dcraw. Aby uciec od aberracji optycznych, mierzymy wartości MTF50 tylko dla zakresu przysłon f/4.0–f/16, w którym głównym czynnikiem ograniczającym osiągi obiektywu jest dyfrakcja. Warto również przypomnieć, że na każdej przysłonie wykonujemy od kilkunastu do kilkudziesięciu zdjęć (zarówno z autofokusem, jak i z ręcznym ustawianiem ostrości), po czym wybieramy najlepsze. Test zdolności rozdzielczej matrycy GH6 przeprowadziliśmy z wykorzystaniem trzech obiektywów: Panasonic Leica DG Vario-Summilux 25–50 mm f/1.7 ASPH, Sigma C 30 mm f/1.4 DC DN oraz Voigtlander Nokton 25 mm f/0.95. Najwyższe uzyskane przez nas wyniki prezentujemy na poniższym wykresie.

Panasonic Lumix DC-GH6 - Rozdzielczość

GH6 góruje zauważalnie nad OM-1 (przynajmniej dla f/4) co oczywiście nie dziwi, ze względu na wyższą rozdzielczość sensora w Lumiksie. Jak widać, 25-procentowa przewaga liczby pikseli względem OM-1 przekłada się na niespełna 8% wyższy wynik zdolności rozdzielczej (dla f/4). Znacznie niżej od GH6 plasuje się X-T4, należy jednak pamiętać, że aparat Fujifilm ma wyraźnie mniej upakowany sensor. Stąd duża różnica na wykresie, gdzie w osi pionowej mamy jednostki lpmm. Gdy wyniki wyrazimy w LW/PH, przewaga GH6 znacząco topnieje.

Zobaczmy jeszcze, jak przedstawia się kwestia filtra antyaliasingowego w testowanym Lumiksie.

Panasonic Lumix DC-GH6 - Rozdzielczość

Dość wysokie wartości częstości Nyquista świadczą o tym, że w tym sensorze z filtra zrezygnowano. Ponieważ takie rozwiązanie wiąże się z większym ryzykiem pojawienia się efektu mory, zobaczmy wycinek zdjęcia tablicy testowej i sprawdźmy, czy jest on widoczny.

Panasonic Lumix DC-GH6 - Rozdzielczość

Na bardzo drobnych, powtarzających się wzorach kolorowe artefakty dają się łatwo dostrzec.

Tryb wysokiej rozdzielczości (High Resolution Mode)

Podobnie jak modele Lumix S, Panasonic wyposażył testowanego GH6 w tryb wysokiej rozdzielczości. Działa on w oparciu o wykonanie 8 ekspozycji z przesunięciem sensora o pół sensela, możliwe do zrealizowania dzięki obecności stabilizacji matrycy. Unikamy w ten sposób potrzeby demozaikowania, a wynikowy obraz charakteryzuje się bardzo dużą rozdzielczością i szczegółowością. Aparat zapisuje zarówno pliki JPEG (w dwóch wielkościach: LL – 50.5 Mpix i XL – 100 Mpix), jak i RAW. Te drugie zawsze mają wielkość 100 Mpix. Z dodatkowych opcji, możemy wybrać równoczesne nagrywanie standardowych zdjęć (też w formacie RAW) oraz ustalać opóźnienie migawki: od 1/8 s do 30 s. Wykorzystywana jest wyłącznie migawka elektroniczna, najdłuższy czas naświetlania jest ograniczony do 1 s, a maksymalna nastawa ISO to 1600. Warto także dodać, że używanie trybu HR wymaga od fotografa trochę cierpliwości – przy krótkich czasach ekspozycji „zamraża” on aparat na ok. 12–13 sekund.

Tryb ten przeznaczony jest generalnie do fotografowania statycznych obiektów ze statywu, choć przewidziano także opcję niwelującą rozmycie obiektów będących w ruchu.

W celu sprawdzenia rozdzielczości obrazu w trybie HR wykonaliśmy kolejną serię zdjęć, przy równoczesnym zapisie zwykłych plików JPEG i RAW. Najpierw przetestowaliśmy JPEG-i. W poniższej tabelce zamieszczamy maksymalne wyniki dla trybu zwykłego i HR.

format wynik
JPEG standardowy 3128
JPEG XL 4762
JPEG LL 4193

Bez wątpienia tryb HR zapewnia znacznie wyższe MTF-y niż standardowy, i to w obu wersjach. W przypadku formatu XL wzrost wyniósł ok. 52%, a dla LL – 34%. Pozostaje jednak faktem, że JPEG-i w tym trybie, tak samo jak w zwykłym są wyostrzane, co daje wyższe wyniki zdolności rozdzielczej.

Pliki RAW z kolei (standardowe oraz HR) przekonwertowaliśmy w aplikacji DNG Converter, a następnie wywołaliśmy zarówno przy wykorzystaniu dcraw, jak i oprogramowania producenta (SilkyPix).

format wynik
RAW standardowy 2624
RAW HR (dcraw) 3296
RAW HR (SilkyPix) 4945

W przypadku plików wywołanych dcraw, zysk zdolności rozdzielczej wyniósł ok. 26%. Nie jest on duży, zwłaszcza gdy uświadomimy sobie, że mamy w końcu do czynienia z plikami o rozdzielczości 100 megapikseli. Tak czy inaczej, wzrost jest znacznie większy niż zanotowaliśmy np. w teście Lumiksa S5, gdzie wynosił on zaledwie 7%.

Zdjęcie wywołane w SilkyPix charakteryzuje się 88% wyższymi MTF-ami niż podstawowe, co w pierwszej chwili naturalnie cieszy. Niestety, podobnie jak w JPEG-ach, mamy tu do czynienia z wyostrzaniem, aplikowanym przez program SilkyPix.


Obiektyw Sigma C 30 mm f/1.4 DC DN wykorzystywany w testach rozdzielczości udostępniła firma Sigma ProCentrum.

Panasonic Lumix DC-GH6 - Rozdzielczość

Panasonic Lumix DC-GH6 - Rozdzielczość

Obiektyw Voigtländer Nokton 25mm f/0.95 wykorzystywany w testach rozdzielczości udostępniła firma FoxFoto:

Panasonic Lumix DC-GH6 - Rozdzielczość


Panasonic Lumix DC-GH6 - Rozdzielczość