Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DC-GH6 - test aparatu

16 sierpnia 2022
Maciej Latałło Komentarze: 39

6. Jakość obrazu JPEG

W Panasoniku GH6 przy zapisie JPEG-ów mamy do wyboru dwa stopnie kompresji (FINE i STD) oraz trzy rozmiary zdjęć: L, M, S. Liczba pikseli zależy też od wybranych proporcji obrazu: 4:3, 3:2, 16:9, 1:1. Maksymalnie wynosi 5776×4336 pikseli.

Podstawowa regulacja wyglądu zdjęć JPEG dokonywana jest za pomocą opcji „Styl zdjęcia”, którą odnajdziemy w menu fotografowania. Pozwala ona na wybranie jednego ze stylów zdjęcia:

  • Standardowy,
  • Żywe barwy,
  • Naturalne,
  • L. Classic Neo,
  • Płaski,
  • Krajobraz,
  • Portret,
  • Monochromatyczne (czarno-białe),
  • L. Monochromatyczne (czarno-białe),
  • L. Monochromatyczne D (czarno-białe),
  • L. Monochromatyczne S (czarno-białe),
  • Tryb kinowy D2,
  • Tryb kinowy V2,
  • Jak 709,
  • V-Log,
  • Własne (1–4).

Funkcja Styl zdjęcia pozwala również na ręczną kontrolę parametrów obrazu, takich jak kontrast, jasne tony, ciemne tony, wyostrzanie, nasycenie, odcień i poziom odszumiania. Wszystkie te parametry można zmieniać w przedziale od −5 do +5 ze skokiem 0.5. Ponadto w stylu monochromatycznym mamy jeszcze opcję „efekt filtra”, która naśladuje działanie kolorowych filtrów w fotografii czarno-białej. W opcji tej mamy następujące ustawienia: żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony, wyłączony.


----- R E K L A M A -----

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Panasonic Lumix DC-GH6 - Jakość obrazu JPEG

By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Na niskich czułościach JPEG-i z GH6 wyglądają naprawdę dobrze. Widać sporo detali, czym lekko się wyróżniają na plus względem wycinków z OM-1. Na wysokich nastawach ISO jakość zdjęć oczywiście spada – naszym zdaniem lepiej nie przekraczać wartości 3200. Dla nastaw 6400 i 12800 trochę lepiej radzi sobie OM-1, aczkolwiek w obu przypadkach utrata szczegółowości jest wyraźna. Generalnie, najlepsze JPEG-i z wybranej trójki bezlusterkowców generuje Fujifilm X-T4.

Wyostrzanie

W Panasoniku GH6 mamy do dyspozycji 11-stopniową skalę wyostrzania plików JPEG (od −5 do +5 ze skokiem jednostkowym).

Panasonic Lumix GH6, ISO 100
wyostrzenie −5
Panasonic Lumix DC-GH6 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-GH6 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0
Panasonic Lumix DC-GH6 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-GH6 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie +5
Panasonic Lumix DC-GH6 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-GH6 - Jakość obrazu JPEG
Przy ustawieniu „0” obraz jest już dość mocno wyostrzony, warto zatem ustawić ten parametr pomiędzy wartościami „–5” a „0”. Przy maksymalnej nastawie wycinki są wyraźnie przeostrzone, choć z drugiej strony efekt „halo” nie rzuca się mocno w oczy.

Tryb kreatywnego sterowania – filtry efektowe

GH6, podobnie jak inne Lumiksy, posiada również filtry efektowe. Ich liczba została jednak mocno okrojona. Do dyspozycji mamy następujące ustawienia:

  • Ekspresyjny,
  • Retro,
  • Dawne czasy,
  • Wysoka tonacja,
  • Niska tonacja,
  • Sepia,
  • Efekt krosowania,
  • Bleach bypass.

Ponadto w każdym z filtrów mamy dostępne dodatkowe ustawienia związane z nim. Korygować możemy (w zależności od wybranego filtra) intensywność danego filtra, kontrastu, nasycenia itp.

Przykładowe zdjęcia z użyciem każdego z filtrów można zobaczyć np. w teście Lumiksa GX9.