Panasonic Lumix DC-GH6 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Panasonic GH6 umożliwia kontrolę intensywności procesu odszumiania w dość szerokim zakresie. Do dyspozycji mamy 11-stopniową skalę, a zawiera się ona pomiędzy −5 a +5, ze skokiem jednostkowym. Poniżej prezentujemy wycinki naszej scenki testowej wykonane na czułościach ISO 3200 i 6400 z różnymi stopniami redukcji zakłóceń. Poza minimalnym (−5) i maksymalnym (+5) poziomem odszumiania, prezentujemy również poziom pośredni (0).
ISO 3200 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 6400 | |||
|
|||
|
|||
|
Odszumianie na najniższym poziomie jest już zauważalne. Widać, że kolejne stopnie przynoszą istotną zmianę w postaci coraz „gładszego” obrazu, co jednak siłą rzeczy odbija się w pewnym stopniu na utracie detali. Generalnie można uznać, że stopień „0” sprawdza się całkiem nieźle.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z GH6 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Fujifilm X-T4 i OM System OM-1.
Pod względem stopnia odwzorowania detali na niskich czułościach ISO, wycinki z GH6 i X-T4 wypadają całkiem porównywalnie. Trochę gorzej radzi sobie OM-1, z uwagi na sensor o niższej rozdzielczości. Oba aparaty Mikro 4/3 generują nieco wyższy poziom szumu niż model Fujifilm, co widać już przy ISO 800. Zakres użytecznych czułości kończy się przed 6400, bowiem widać tu już naprawdę sporo zakłóceń. GH6 wypada dla tej wartości nieco lepiej od OM-1, ale nad obydwoma znów pewną przewagę ma X-T4.
Przyjrzyjmy się teraz wynikom pomiarów. Te uzyskaliśmy programem Imatest na podstawie surowych zdjęć tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów.
Do przebiegu wykresu nie mamy zastrzeżeń. Wraz ze wzrostem czułości szum rośnie wykładniczo i nie widzimy niepokojących załamań. Dodatkowo, poszczególne składowe szumu są wyraźnie oddzielone. Nic zatem nie wskazuje na to, by surowe pliki były odszumiane. Przejdźmy więc teraz do porównania składowej luminancji dla testowanego bezlusterkowca i trzech innych aparatów. Odpowiedni wykres prezentujemy poniżej.
Jak widać na powyższym wykresie, X-T4 generuje zdecydowanie najniższy poziom szumu w porównaniu do GH6 i OM-1. Nad Lumiksem ma on przewagę rzędu 1.5 EV dla ISO 6400. GH6 natomiast wypada o ok. 1/3 EV lepiej od OM-1, czyli teoretycznie niewiele, jednak ze względu na 25% przewagę rozdzielczości sensora to całkiem dobry wynik.
Tradycyjnie na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach, prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.
Darki
Lumix GH6 zapisuje RAW-y w postaci 16-bitowej (mimo 12-bitowego przetwarzania). Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 65536. Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze pokazujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Pliki RAW natomiast wywoływane są programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku GH6 zakres ten wynosi od 0 do 4096. Identyczny zakres ma również pozioma oś histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 40 000 zliczeń.
50 | |||
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 |
Do ISO 400 kształt histogramów nie budzi większych zastrzeżeń, choć lekko odbiegają one od typowego rozkładu Poissona. Przy wyższych nastawach (800–3200) histogramy są mocniej zaburzone, co może wynikać z architektury Dual Output Gain. Od ISO 3200 wartości odchylenia standardowego przekraczają średni poziom sygnału. Obie te wielkości wyraźnie rosną wraz ze wzrostem czułości, a szum osiąga wysoki poziom. Szum rozkłada się w miarę równomiernie w kadrze – jedynie przy górnej i dolnej krawędzi dostrzeżemy nieco jaśniejsze obszary. Generalnie GH6 raczej nie sprawdzi się przy dłuższych naświetlaniach.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
50 | 2055 | 168.7 |
100 | 2059 | 280 |
200 | 2085 | 398 |
400 | 2132 | 669 |
800 | 2221 | 1364 |
1600 | 2588 | 2400 |
3200 | 3078 | 3768 |
6400 | 5367 | 6202 |
12800 | 7891 | 9560 |
25600 | 15145 | 17123 |
Na zakończenie prezentujemy także darki w formacie JPEG.
50 | ||
100 | ||
200 | ||
400 | ||
800 | ||
1600 | ||
3200 | ||
6400 | ||
12800 | ||
25600 |